Zo blijft je buik strak op vakantie (3 handige tips)

0
42
Slank blijven tijdens vakantie

Ik denk dat je dit net zo verschrikkelijk vindt als ik: Terugkomen van vakantie met vakantiekilo’s.

Je wilt er natuurlijk bijlopen als een jonge god of godin op je zonovergoten vakantieoord. Zelfs op een van deze afgelegen vakantiebestemmingen.

En terecht.

Daarom is het zonde als je jezelf uit de naad hebt gewerkt voor een onweerstaanbare
summerbody, maar aan het eind van je vakantie weer terug bij af bent.

Gelukkig lees je dit blog en laat je dit niet gebeuren. Thuiskomen zonder schuldgevoel.

Deze tips houden al jaren mijn buik strak op vakantie

Tip #1: let op je alcoholgebruik

Sorry, voor je eigen bestwil moet ik advocaat van de duivel spelen. Want (te veel) alcohol en het behouden van een strak lijf gaat niet werken. Echt niet.

Maar om de klap te verzachten…

Het is niet nodig om helemaal geen alcohol te drinken om je summerbody te behouden. Met maximaal twee borrels per dag, gecombineerd met je normale eetgewoonten is er niets aan de hand. Of je moet wel erg ongezond eten.

Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Voldoende water drinken stimuleert je gewichtsverlies. Iedere uur een goed glas is genoeg.

geen alcohol drinken

3 tips om niet te veel alcohol te drinken op vakantie:

  • Bestel een frisje. Suikers kunnen je behoefte aan alcohol onderdrukken.
  • Wees de BOB.
  • Plan een alcoholvrije dag in.

Kun je wel wat extra tips gebruiken? In dit blog delen we 8 tips om minder alcohol te drinken.

Languit op een strandbed met een cocktail in je hand is natuurlijk geweldig, maar let op: Cocktails zijn de ergste dikmakers.

Wist je dat een piña colada 490 calorieën bevat? Dat is bijna een volledige maaltijd!

Tip #2: niet eten vlak voor het slapen gaan

Ik weet het, late night snacks are the best snacks.

Maar niet als je wilt afvallen of je sixpack wilt behouden.

Of je nu op vakantie of thuis bent, eten vlak voordat je gaat slapen en afvallen is nooit een goede combi. Hoe funest dit is voor je strakke buik wordt vaak onderschat.

Als je op vakantie bent, ben je een stuk meer ontspannen dan thuis. Dat merkt je lichaam ook. Omdat je meer ontspannen bent, heb je vaak een lagere verbranding.

Snacken voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je minder calorieën verbrand

Niet eten voor het slapen gaan

Als je eet voordat je gaat slapen, worden er minder vetten verbrandt, en meer vetten opgeslagen. Daar gaan je blokjes. Probeer minimaal een uur voordat je naar bed gaat niet meer te eten.

Het verbeteren van je nachtrust kan je leven een enorme boost geven. De voordelen van goede nachtrust zijn oneindig. Maar een goede nachtrust krijgen is niet voor iedereen makkelijk. In dit blog delen we praktische tips voor betere nachtrust.

Maar als je echt honger hebt, eet dan een van deze gezonde snacks.

  • Dieet-proof snacks die je helpen met afvallen en zorgen voor een betere nachtrust:
  • Magere kwark – zorgt voor spierherstel terwijl je slaapt
    • Magere kwark zit vol met voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Een goed herstel is belangrijk voor iedereen die sport. Of ten minste, beweegt. En dat doet iedereen, dus sla maar wat bakjes in. Met magere kwark breng je het herstelproces van je lichaam snel opgang, waardoor je lichaam zich sneller ontspant. Dit zorgt voor een relaxt gevoel als je naar bed gaat.
  • Banaan – bevat een stof die je helpt ontspannen
    • Ben je een zoetekauw? Dan is een banaan je ideale late night snack. In bananen zitten veel vezels. Hierdoor heb je langer een vol gevoel, wat er voor zorgt dat je van de andere snacks afblijft. Bananen bevatten de stof tryptofaan. Deze stof geeft een ontspannen gevoel en dat kan ervoor zorgen dat je makkelijker in slaapt komt.
  • Kersen – verhogen je slaapkwaliteit
    • Kersen zijn heerlijke gezonde snacks. Ze bevatten weinig calorieën en zorgen voor een betere nachtrust. En een goede nachtrust draagt bij aan een gezonde manier van afvallen.

Tip #3: blijf in beweging

Ik ben het met je eens. Strandstoelen liggen inderdaad heerlijk. Maar dit is precies waar de vakantiekilo’s hun slag slaan.

Om fit te blijven op vakantie mag voldoende beweging niet ontbreken. Gelukkig heb je tijdens je vakantie alle tijd om sportieve activiteiten te ondernemen. Het is het meest ideaal om dagelijks te sporten. Maar een dagje overslaan is geen ramp.

Tip: dit zijn de 5 zonnige vakantiebestemmingen [binnen en buiten Europa].

Een tip vooraf: Plan je sportieve activiteiten in.

Hier wat inspiratie om te blijven bewegen op vakantie:

  • Ga surfen.
  • Huur een mountainbike.
  • Doe een toffe hike, of begin met hardlopen.
  • Volg een duikcursus met je vrienden/familie.
  • Maak gebruik van de fitnessruimte in je hotel.

Het is altijd leuk om activiteiten te gebruiken om de omgeving te verkennen.

3 snelle tips om fit te blijven op vakantie

  • Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag.
  • Vermijd eten vlak voordat je gaat slapen.
  • Blijf (dagelijks) in beweging.