• home
  • Food blog
  • 3 redenen om geen crashdieet te volgen – en een oplossing

3 redenen om geen crashdieet te volgen – en een oplossing

BMI berekenen tips

Als je wilt afvallen, lijkt het misschien een goed idee om een crashdieet te volgen, maar niets is minder waar. Wij vertellen je waarom een crashdieet slecht voor je is. Wil je echt afvallen? Dan hebben we een veel betere oplossing voor je. 

Wat is een crashdieet? 

Met een crashdieet verminder je je voedselinname extreem voor een korte tijd. Je eet korte tijd veel minder dan je normaal doet. Meestal duurt zo’n dieet ongeveer een week. Het doel van een crashdieet:

  • Je neemt weinig voedingsstoffen in, waardoor je lichaam niks te verbranden heeft om aan energie te komen.
  • Daardoor gaat je lichaam vetreserves verbranden.
  • Hierdoor val je af. 

Klinkt niet per se verkeerd, toch? De werkelijkheid is helaas anders. Wij vertellen je waarom je beter geen crashdieet kunt volgen.

1. Het is slecht voor je lichaam 

Als je een crashdieet volgt, krijg je een week lang te weinig voedingsstoffen binnen. Veel mensen volgen bijvoorbeeld een sapkuur. Dan ontzeg je je lichaam enorm veel belangrijke voedingsstoffen. Met een beetje pech zit er dan wel weer heel veel suiker in, en dat is uiteraard ook slecht voor je lichaam. Dubbel slecht, dus. 

Daarbij is een crashdieet vaak zonder begeleiding, waardoor mensen echt te lang te weinig eten. Je voelt je slecht, licht in je hoofd en je kunt letterlijk omvallen van de honger. Dan pleeg je flinke roofbouw op je lichaam.

2. Je komt snel weer aan 

Ik hoor je nu denken: oké, maar als ik afval, accepteer ik dat het even niet goed is voor mijn lichaam. 

Het klopt dat je snel kunt afvallen met een crashdieet. Dat werkt ook motiverend: binnen een paar dagen zie je de weegschaal veranderen. Het probleem is alleen dat dit geen of weinig vet is; Met een crashdieet verlies je namelijk vooral vocht en spiermassa. Dat vocht komt er zo weer bij aan, en die spiermassa wil je natuurlijk niet kwijt! 

3. Je verandert je patronen niet echt 

Het probleem is dat het crashdieet vaak leidt tot een jojo-effect. Oftewel: je gaat diëten, valt af, stopt met het dieet, komt weer aan, et cetera. 

Dat komt doordat je je eet- en beweegpatronen niet aanpast. De meeste mensen die een crashdieet volgens, doen dit een keer in de zoveel tijd en gaan daarna weer door met hun ongezonde leefstijl. Op de lange termijn schiet je dus niet zoveel op. Een gezonde leefstijl is de sleutel tot gezond en langdurig gewichtsverlies. Als je graag wilt afvallen, moet je je eetpatroon aanpassen en meer gaan bewegen.

Oplossing om gezonder af te vallen 

Gelukkig zijn er manieren waarop je gezond kunt afvallen. Een daarvan is met professionele ondersteuning. Je weet dan zeker dat je op een gezonde manier gewicht verliest en dat je je lichaam niet overmatig belast met ongezonde afvalprogramma’s. Via BMI24 kun je begeleid afvallen met Prodimed. Dit werkt in drie fases: reset, recover en control.

Reset

Als je een hoge BMI hebt, is de kans groot dat je ontstekingswaarden relatief hoog zijn. Vooral je darmwand en lever hebben hier last van. In de reset-fase verlaag je deze ontstekingswaarden met behulp van Prodimed-maaltijden. Zo kun je met een schone lei beginnen!

Recover

Als je ontstekingswaarden zijn verlaagd, is het tijd voor de recover-fase. Met een stappenplan op maat werk je naar een gezonde BMI. Dit doe je samen met een persoonlijke diëtist, dus niet met een standaard afvalprogramma. Stap voor stap heb je de Prodimed-maaltijden minder nodig en ontwikkel je een gezond eet- en leefpatroon.

Control 

Als je bent afgevallen, wil je je gezonde leefstijl natuurlijk behouden! In de control-fase focus je op het behoud van je gezonde gewicht en het vasthouden van gedragsverandering. Je diëtist helpt je hierbij. Zo behoud je je gezonde levensstijl en blijf je ook op de lange termijn op een gezond gewicht. 

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten