Tarwegras

Het is superfood frenzy, maar welke moet je kiezen?

De superfoods vliegen je om de oren. We hebben een samenvatting gemaakt van de meest populaire superfoods op dit moment. 

Een gezonde levensstijl wordt steeds belangrijker. Millennials hechten waarde aan gezonde, biologische en eerlijke voeding. Tegelijkertijd wordt het leven van de millennial steeds drukker. Daarom wordt er vaak buiten de deur gegeten, ontbijt, lunch en snacks eet je niet altijd meer thuis. Waar het vroeger praktisch onmogelijk was om gezond buiten de deur te eten, is het nu juist heel normaal. 

Juicebars, saladbars en smoothiebars duiken overal op. In sommige steden of in hippe stadsdelen voeren deze gezonde restaurants de boventoon. 

Als je gezond wilt eten, klinkt het erg aantrekkelijk om zoveel mogelijk superfoods naar binnen te werken: aloë vera, maca, matcha en cayennepeper. De superfoods kunnen je misschien een gezonde boost geven, maar welke superfoods moet je kiezen?  

In dit blog een overzicht van de meest populaire superfoods van dit moment.

#1. Cayennepeper

Cayennepeper wordt beschouwd als de Rolls Royce onder de geneeskrachtige kruiden.

Als je aan cayennepeper denkt, denk je waarschijnlijk aan pittig eten. En daar zijn de Hollanders over het algemeen geen fan van. Maar cayennepeper is gezond en deze paprika’s (ja, ze zijn familie van paprika) worden al meer dan duizend jaar gebruikt om diverse gezondheidsproblemen te behandelen. Cayennepeper is een specerij in poedervorm gemaakt van rode chilipepers. Het cayennepeper-poeder wordt gemaakt door de pepers te drogen, te malen en te zeven. Je kunt cayennepeper het beste mixen in een drankje. Zo maak je het cayennepeper drankje.

Dit zijn de voordelen van cayennepeper

  • Bestrijd je verkoudheid met cayennepeper.
  • Cayennepeper kan je metabolisme een boost geven.
  • Cayennepeper kan je hongergevoel onderdrukken.
  • Cayennepeper bevat veel antioxidanten.
  • Capsaïcine kan pijn bestrijden.
  • Cayennepeper kan de spijsvertering bevorderen.

cayennepepers

#2. Matcha

Matcha is thee. In tegenstelling tot de thee die we meestal drinken, bestaat matcha niet uit losse blaadjes. Deze felgroene thee koop je namelijk in poedervorm. 

Net als groene thee is matcha afkomstig van de Camellia sinensis-plant. Matcha wordt op een unieke manier verbouwd. De matchaboeren bedekken de theeplanten 20 tot 30 dagen voor de oogst, zodat de bladeren beschermd zijn tegen direct zonlicht. Dit verhoogt de chlorofylproductie en het aminozuurgehalte, en het geeft de plant een donkergroene tint.

Zodra de groene theebladeren zijn geoogst, worden de stengels en aders verwijderd en worden de bladeren vermalen tot een fijn poeder. Dat poeder kennen we als matcha. Dankzij dit proces is matcha rijk aan vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen, waaronder tannine en cafeïne. Blauwe en groene matcha poeder kun je trouwens niet met elkaar vergelijken.

Matcha:

  • zit boordevol antioxidanten, waaronder het krachtige stofje EGCG.
  • verhoogt de stofwisseling en verbrandt calorieën.
  • ontgift effectief en natuurlijk.
  • kalmeert de geest en ontspant het lichaam.
  • is rijk aan vezels, chlorofyl en vitamines.
  • verbetert de stemming en helpt bij concentratie.
  • is rijk aan vitamine C, selenium, chroom, zink en magnesium.
  • kan ziekte voorkomen.
  • verlaagt cholesterol en de bloedsuikerspiegel.

Matcha poeder

#3. Maca

Om verwarring te voorkomen: maca is niet hetzelfde als het groene matchapoeder. Maca groeit hoog in Andes-gebergte in het Zuid-Amerikaanse Peru. En dan bedoel ik ook echt hoog: we hebben het hier over 4000+ meter hoogte. 

De wortel van deze plant heeft goede eigenschappen. De maca-wortel komt voor in de kleuren geel, zwart en rood. De maca-wortel ziet er een beetje uit als een aardappel in radijsvorm, maar officieel is het verwant aan de kool. 

De maca-wortel is rauw heel stevig en bijna niet te verteren. Daarom wordt maca eigenlijk alleen verkocht en gebruikt als poeder.

Maca:

  • is rijk aan antioxidanten.
  • zit vol ijzer en calcium.
  • is rijk aan vitaminen, zoals vitamine C.
  • geeft een energieboost. 
  • schijnt hormoonregulerend te werken.

Maca poeder

#4. Gember

Gember is waarschijnlijk een van de oudste superfoods. Gember is eigenlijk de wortelstok van de gemberplant: zingiber officinale, uit de gemberfamilie. Het is een van de meest geconsumeerde specerijen ter wereld. 

Er wordt veel beweerd over gember. De gezondheidsvoordelen zijn ontelbaar. Er wordt onder andere gezegd dat gember kan helpen bij de behandeling van kanker, diabetes of reuma. Bovendien zou gember verschillende effecten op de gezondheid hebben. Dit wordt toegeschreven aan de anti-oxidatieve of ontstekingsremmende werking. 

Dat klinkt veelbelovend, maar er is geen (sluitend) wetenschappelijk bewijs dat bovenstaande werking(en) aantoont.

Voordelen van gember: 

  • kalmeert de maag.
  • vermindert stress.
  • versterkt het immuunsysteem.
  • verbetert de doorbloeding.
  • verlicht pijnlijke spieren.
  • zorgt voor een frisse adem.

Gemberwortel

#5. Kurkuma (turmeric)

Kurkuma wordt ook wel turmeric, geelwortel en koenjit genoemd. In vroegere tijden heette het ook wel tarmeriek. 

Kurkuma staat in bijna iedere keuken. Als het niet in de jouwe staat, zou ik het met de volgende boodschappenbeurt meenemen. Het ziet er in onbewerkte vorm net zo uit als gember, maar dan oranje. Maar kurkuma wordt vooral in poedervorm gebruikt. Het is geel-oranjeachtig van kleur. Zo smaakt het ook: warm en zwoel. 

Kurkuma is een grootheid onder de superfoods. Het heeft veel gezondheidsvoordelen. Dit komt door de stof curcumine. Eigenlijk zijn alle voordelen van kurkuma aan curcumine te danken. Om maximaal te profiteren van de voordelen van kurkuma, kun je het beste voedingssupplementen met curcumine nemen. Dit kun je in de meeste biowinkels krijgen. 

In ieder fatsoenlijk recept met kurkuma staat dat je er ook een snufje zwarte peper bij moet doen. Ja, ook in je smoothie. Peper zorgt ervoor dat de goede voedingsstoffen van kurkuma optimaal worden opgenomen door je lichaam.  

Kurkuma:

  • is rijk aan antioxidanten.
  • is goed voor je darmen, helpt tegen een opgeblazen gevoel.
  • helpt gewrichten soepel te houden.
  • werkt ontstekingsremmend.

Gemalen kurkuma

#6. Tarwegras

Iedere zichzelf respecterende juicebar heeft tarwegras op het menu staan. Bestel bij je volgende order een extra shot. En nee, geen shotje alcohol, maar een shot tarwegras. 

Tarwegras is het jonge gras van de tarweplant, Triticum aestivum. De rauwe bladeren zijn moeilijk te verteren, dus worden ze meestal gecrusht en geperst om het sap te winnen. De bladeren kunnen ook worden gedroogd en tot tabletten of capsules worden verwerkt.

Tarwegras is rijk aan chlorofyl en vitamine C, maar ondanks alle gezondheidsclaims is er zeer weinig bewijs dat tarwegras daadwerkelijk helpt bij het voorkomen of genezen van ziekten. De meeste onderzoeken richten zich op de effecten van tarwegras op het spijsverteringsstelsel.

Dit superfood is in ieder geval wel een natuurlijk bron van vitaminen en mineralen.

Tarwegras bevat:

  • vitamines A, C, E, K en B6.
  • calcium.
  • selenium.
  • magnesium.
  • ijzer.

Tarwegras

#7. Aloë Vera

Aloë vera is een tricky superfood. Het is algemeen bekend dat het supergoed is voor je huid en gezicht. Het is het ultieme natuurlijke ‘geneesmiddel’ tegen zonnebrand, insectenbeten en jeuk.

Maar is het gezond om aloë vera te drinken? Je komt aloë vera vaak tegen in sportscholen en in de natuur-schappen van supermarkten. Het wordt verkocht als aloëwater en het kan je lichaam helpen meer voedingsstoffen op te nemen, maar te veel aloëwater kan averechts werken. 

Ten eerste bevatten de meeste aloëdrankjes die je in de supermarkt of sportschool vindt ontzettend veel suikers. Ten tweede bevat de vloeistof latex, een sap dat wordt geproduceerd uit het groene deel van de aloëplant. Latex kan kramp veroorzaken en een laxerend effect hebben.

Goede aloë vera is rijk aan nutriënten.

In aloë vera zit: 

  • vitamine B, C en E.
  • foliumzuur.

Aloe vera plant

7 superfoods infographic

Superfood infographic

Summary
7 superfoods die je moet toevoegen aan je dieet
Article Name
7 superfoods die je moet toevoegen aan je dieet
Description
ls je gezond wilt eten, klinkt het erg aantrekkelijk om zoveel mogelijk superfoods naar binnen te werken: aloë vera, maca, matcha en cayennepeper.
Author
Publisher Name
The Health Issue
Publisher Logo