Cayenne peper voordelen

Waarom is cayennepeper goed voor je? 6 voordelen en pittige feiten

Cayennepeper wordt beschouwd als de Rolls Royce onder de geneeskrachtige kruiden.

Als je aan cayennepeper denkt, denk je waarschijnlijk aan pittig eten. En daar zijn de Hollanders over het algemeen geen fan van. 

Maar cayennepeper is gezond en deze paprika’s (ja, ze zijn familie van paprika) worden al meer dan duizend jaar gebruikt om diverse gezondheidsproblemen te behandelen. 

Cayennepeper is een specerij in poedervorm gemaakt van rode chilipepers. Het cayennepeper-poeder wordt gemaakt door de pepers te drogen, te malen en te zeven.

Wat zijn cayennepepers?

Cayennepepers zijn een soort chilipeper. Ze behoren tot de nachtschadefamilie van de tweezaadlobbige planten en zijn nauw verwant aan paprika’s en jalapeno-pepers.

Ze werden oorspronkelijk gekweekt in Midden- en Zuid-Amerika en zijn in de 15e eeuw door Christopher Columbus naar Europa gebracht.

De cayennepeper is een populair kruid dat in veel verschillende regionale kookstijlen wordt gebruikt en wordt ook al duizenden jaren medicinaal gebruikt.

Deze pepers hebben, naast het feit dat ze pittig zijn, ontzettend veel gezondheidsvoordelen. 

Capsaïcine is het actieve ingrediënt in cayennepepers. En dat is verantwoordelijk voor de gezondheidsvoordelen.

Capsaïcine geeft de pepers ook hun hete smaak. Hoe heet een cayennepeper is, is zelfs afhankelijk van het capsaïcinegehalte. Hoe hoger de capsaïcine-concentratie, hoe heter de peper is.

cayennepepers

Pittige feiten over cayennepeper

  • Deze chili is ontstaan ​​in Midden- en Zuid-Amerika en is vernoemd naar een stad met dezelfde naam in Frans-Guyana.
  • Cayennepeper wordt al minstens 9.000 jaar als medicijn gebruikt.
  • Veel van de gezondheidsvoordelen van cayennepeper worden toegeschreven aan het ingrediënt capsaïcine.
  • De peper bevat vitamine C, vitamine B6, vitamine E, kalium, mangaan en flavonoïden.
  • Wondjes mogen nooit worden blootgesteld aan capsaïcine.

Dit zijn 6 voordelen van cayennepeper

voordelen van cayennepeper

[Sommige voordelen zijn wetenschappelijk bewezen]

  • Bestrijd je verkoudheid met cayennepeper.
  • Cayennepeper kan je metabolisme een boost geven.
  • Cayennepeper kan je hongergevoel onderdrukken.
  • Cayennepeper bevat veel antioxidanten.
  • Capsaïcine kan pijn bestrijden.
  • Cayennepeper kan de spijsvertering bevorderen.

Bestrijd je verkoudheid met cayennepeper

We schreven eerder een blog over de meest voorkomende herfstkwaaltjes. Verkoudheid is er een van. Cayennepeper wordt vaak gebruikt als een huismiddeltje tegen verkoudheidsverschijnselen als hoesten, een verstopte neus of niezen. Dit is een van de gezondheidsvoordelen die niet wetenschappelijk bewezen is. Er zijn namelijk geen studies die daadwerkelijk aantonen dat cayennepeper echt helpt. 

Maar het werkende stofje capsaïcine kan je verkoudheid tijdelijk verlichten. Als je verkouden bent, maken de slijmvliezen in je neus en keel meer vocht en slijm (snot) aan dan als je niet verkouden bent. Ze zwellen flink op, waardoor je neus dicht gaat zitten. Cayennepeper kan de verschijnselen verlichten door de bloedvaten in de neus en keel te laten krimpen.

Hoe gebruik je cayennepeper om je verkoudheid te verlichten?

Je kunt cayennepeper het beste mixen in een drankje. Om het antibacteriële drankje te maken mix je:

  • 1/4 theelepel cayennepeper
  • 1/4 theelepel gemalen gember
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel appelazijn
  • 2 eetlepels water

Cayennepeper kan je metabolisme een boost geven

De capsaïcine in cayennepepers heeft metabolisme-verhogende eigenschappen. 

Cayennepepers kunnen je helpen om vet te verbranden. Vetverbranders worden vaak omschreven als voedingssupplementen die je metabolisme kunnen verhogen, de vetopname kunnen verlagen of je lichaam kunnen helpen om meer vet te verbranden.

Het stofje capsaïcine helpt de hoeveelheid warmte die je lichaam produceert te verhogen, waardoor je meer calorieën per dag verbrandt. De geproduceerde warmte wordt verhoogd door een ingewikkeld proces dat door voeding geïnduceerde thermogenese wordt genoemd. 

Dat cayennepeper je metabolisme kan verhogen is zelfs wetenschappelijk bewezen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die tijdens het ontbijt capsaïcine en natuurlijke vetten en oliën met middellange keten innamen, 51% meer calorieën verbrandden tijdens de maaltijd dan mensen die geen van beide hadden ingenomen tijdens het ontbijt. Snap je het nog? Ik ook niet, maar het is in ieder geval positief.

Misschien vraag je je nu af waarom niet iedereen massaal ontbijt met een bord cayennepeper. Dat is omdat capsaïcine je metabolisme een boost kan geven, maar het algehele effect blijft klein.

Het is ook belangrijk om te weten dat mensen die regelmatig cayennepepers consumeren, na verloop van tijd niet dezelfde voordelen ervan plukken. Dit omdat hun lichaam zich aanpast aan de effecten. 

Bron: National Center for Biotechnology Information

heel veel cayennepepers

Cayennepeper kan je hongergevoel onderdrukken

Voor mensen die willen afvallen is dit een interessante eigenschap van cayennepeper. Capsaïcine kan je hongergevoel verminderen, gedurende de dag krijg je dus minder hongersignalen waardoor je minder kunt eten. Ook heb je langer het gevoel dat je ‘vol zit’ en voldoende gegeten hebt.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat capsaïcine de honger helpt verminderen. Hoe dit gebeurt, is niet helemaal duidelijk, maar één onderzoek toonde aan dat het de productie van het hongerhormoon ghreline vermindert.

Dit onderzoek is extra opvallend. Hieruit bleek namelijk dat mensen die capsaïcine gebruikten, gedurende de dag minder voedsel aten dan mensen die er geen namen. De testgroep die capsaïcinesupplementen gebruikten at 10% minder, en degenen die een drank met capsaïcine dronken, aten 16% minder.

Bron: National Center for Biotechnology Information

Cayennepeper bevat veel antioxidanten

Hete pepers zoals cayennepeper bevatten vaak dezelfde antioxidanten en vitaminen als gezonde seizoensgroenten die we dagelijks eten (zoals vitamine A en E), maar capsaïcine is zelf ook een antioxidant.

Antioxidanten zijn van cruciaal belang voor onze gezondheid. Ze helpen je lichaam bij het afwenden van ziekten veroorzaakt door vrije radicalen, vrije radicalen zijn instabiele moleculen. Ons lichaam maakt vrije radicalen aan als reactie op de dagelijkse stress van het leven. 

Capsaïcine kan pijn bestrijden

Capsaïcine, het werkende stofje in cayennepepers, kan pijnstillende eigenschappen hebben.

Daarnaast vermindert het de hoeveelheid substantie P. Dit is een chemische stof die pijnberichten naar de hersenen overbrengt. Met minder stof P bereiken minder pijnberichten de hersenen en wordt minder pijn gevoeld.

Capsaïcine wordt vaak gebruikt als een actief ingrediënt in pijnstillende medicatie voor zaken als zenuwbeschadiging, artrose en rugpijn. Ook in dit geval geldt: hoe minder stof P er is, hoe minder gevoelens van pijn de hersenen registreren.

Cayennepeper kan de spijsvertering bevorderen

De actieve stoffen in diverse dieet-kruiden hebben verschillende voordelen voor je maag.

Cayennepeper kan bijvoorbeeld helpen om: 

  • de afweer van de maag tegen infecties te verhogen; 
  • de productie van spijsverteringsvloeistof te verhogen;
  • enzymen aan de maag te leveren, waardoor de spijsvertering wordt geholpen. 

Het doet dit door zenuwen in de maag te stimuleren die een signaal geven voor bescherming tegen letsel.

Het is een fabel dat pittig en sterk gekruid voedsel maagzweren kan veroorzaken. Integendeel: uit onderzoek blijkt dat de capsaïcine in cayennepepers (en andere pepers) kan helpen het risico op maagzweren te verminderen.

Conclusie: cayennepepers zijn gezond

Cayennepepers kunnen veel gezondheidsvoordelen hebben dankzij het actieve stofje capsaïcine.

Ze kunnen je hongergevoel onderdrukken en je metabolisme een flinke boost geven. Cayennepepers zitten bomvol antioxidanten en zijn een waardevolle toevoeging aan ieder dieet. 

Voor de meeste mensen zijn cayennepepers een geweldige manier om hun dieet een upgrade te geven.