Post workout meal

Vermijd deze 9 post workout snacks, shakes en maaltijden 

BAM! Je training zit er weer op. 

Records zijn gesneuveld en je hebt een gigantische hoeveelheid calorieën verbrand. Na een succesvolle training voel je je onverwoestbaar. Maar je post workout snack, shake of maaltijd kan al je harde werk teniet doen. 

Maar iedere fanatieke sporter, bodybuilder of atleet weet dit: als je je prestaties wilt verbeteren of vet wilt verbranden, dan is je post workout snack cruciaal. 

Het zit namelijk zo, na je training geeft je lichaam extra hongersignalen af. Als je niet bewust bezig met bent met je post workout meal is de kans groter dat je na verkeerde keuzes maakt na het sporten. 

Door je hongergevoel grijp je naar wat het dichtst in de buurt is. En meestal is dat suiker- en calorierijke voeding. Op zich is er niks mis met calorieën na het trainen, maar het is wel belangrijk dat het calorieën uit gezond voedsel zijn. 

Dit zijn de 9 slechtste post workout snacks, maaltijden en shakes. Vermijd het eten van deze voeding na het trainen en je zult zien dat je je fitness doelen sneller bereikt. 

Laten we vooropstellen dat ze alle 9 niet geschikt zijn als post workout snack. Dat betekent niet dat dit lijstje alleen bestaat uit ongezonde voeding. 

Alcohol

Hoe verleidelijk het ook is om na je avond workout nog even een biertje te drinken, of om een mimosa te drinken na je ochtendtraining, doe het niet. Ik wil geen spelbreker zijn, maar alcohol drinken na een training is waarschijnlijk een van de slechtste dingen die je kunt doen. 

Alcohol droogt je lichaam uit, verminderd de proteïne synthese en zit bomvol met onnodige calorieën. 

Geen alcohol na workout

Laat dat biertje of mimosa na je workout staan en kies een alternatief drankje dat rijk is aan proteïne en gezonde calorieën.

Ontkom je echt niet aan biertje na het sporten? Zorg er dan voor dat je eerst een gezonde snack eet en drink genoeg water. Drink na iedere alcoholische consumptie ten minste een glas water, om uitdroging te voorkomen. 

Rauwe groente 

Er is natuurlijk niks mis met rauwe groenten, het is een gezonde snack. Boordevol vitamines en vezels. Maar als post workout snack is het simpelweg niet wat je lichaam op dat moment nodig heeft. 

Je lichaam heeft gezonde vetten, een handjevol calorieën en voldoende eiwitten nodig. De energie reserves moeten snel aangevuld worden. 

Tip: eet je graag uit het seizoen? In dit blog alle herfstgroenten en herfstfruit op een rij.

Rauwe groenten

Low carb snack of maaltijd

Na iedere intensieve training moet je lichaam herstellen. Als je de volgende dag weer vol energie in de gym wilt staan moet het je belangrijkste doel zijn om je lichaam weer op te laden en voor te bereiden op de volgende gym-sessie. 

Een low carb dieet klinkt misschien gezond, maar het is niet optimaal om te herstellen. In een low carb maaltijd of snack zitten niet genoeg voedingsstoffen om je glycogeen waardes te herstellen. 

Dat houdt in dat je de volgende dag nog niet voldoende hersteld bent. En dat komt je sportprestatie niet ten goede.

Cafeïne

We schreven eerder al een stuk over cafeïne, het is een natuurlijke vetverbrander en kan je een flinke oppepper geven voor je training. Maar direct na je training kan cafeïne in je nadeel werken. Drink dus nooit koffie direct na je workout.

Tijdens je workout maakt je lichaam cortisol aan, cortisol is een stresshormoon. Na je workout moet je ontspannen om de cortisol af te breken. 

Cafeine slecht tijdens sport

Een kop koffie bevat cafeïne en dat kan je lichaam dus net niet gebruiken na een workout. Vaak word je na het innemen van cafeïne actiever en alerter waardoor je meer energie gaat verbruiken. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne je metabolisme tijdelijk kan verhogen met maximaal 16% in een tijdsbestek van één tot twee uur. 

Cafeïne zorgt ervoor dat je niet kunt voldoende kunt ontspannen.

Fastfood

Train jij ook bij een van de grote fitnessketens? De grote sportschoolketens vestigen zich in een grote loods op een industrieterrein. En altijd in de buurt van een of meerdere fastfood ketens, gek genoeg.

Betekent dit dat je na het sporten een happy meal kunt eten?

Nee. (vast geen verrassing)

Zelf heb ik nooit zin in fastfood (na een training). Maar een intensieve training wordt ook vaak gebruikt als een excuus om toch naar een fastfood restaurant te gaan. Je hebt net 1000 calorieën verbrand, een burger en een milkshake kunnen dus wel. 

ongezonde hamburger

In je hoofd lijkt je rekensommetje te kloppen, maar je lichaam zal het je niet in dank afnemen. De enorme portie vet die je naar binnen werkt zorgt ervoor dat je eten minder snel verteert. Daardoor worden de nutriënten (waar je lichaam op dat moment om schreeuwt) minder goed opgenomen door je spieren. 

Bovendien bevat fastfood ontzettend veel calorieën, waardoor je waarschijnlijk voor niks hebt getraind.

Mierzoete recovery drankjes  

Ze komen in alle kleuren, smaken en varianten: isotone, AA-drink, Gatorade… Je kent ze wel. Ze worden verkocht als sportdrankjes en na het sporten vullen ze verloren mineralen, zouten en vitamines aan. 

Waarschijnlijk doet deze “recovery” drankjes meer kwaad dan goed. Een flesje gatorade heeft misschien toegevoegde waarde tijdens een langdurige sportsessie (>2 uur). 

Kant en klare proteïne shakes 

Je ziet ze steeds vaker in de supermarkt, kant en klare proteïne drankjes. Op het etiket staat met gigantische letters: met 20 gram proteïne. 

En we zullen niet ontkennen dat het ontzettend belangrijk is om je spieren van de juiste voeding te voorzien na een intensieve workout. Maar dat lekkere proteine drankje is niet wat je nodig hebt. 

Ook moeten we toegeven dat het ontzettend makkelijk is om een voorverpakte eiwitshake in je sporttas te hebben. Maar veel kant en klare proteïne shakes zitten vol met suikers en andere ongezonde toevoegingen. 

Vaak is het beter om zelf een shake te maken. 

Energie repen, mueslirepen of proteine bars

Ze zijn super lekker, maar je kunt ervan uitgaan dat 9 van de 10 repen niet gezond zijn. Eigenlijk zijn het gewoon snoeprepen in een sport verpakking. Hebben die marketeers toch goed gedaan!

Uit onderzoek blijkt zelfs dat de meeste repen meer suikers bevatten dan donuts. 

Als 9 van de 10 repen slecht zijn, is 1 van de 10 repen dus goed. Een proteine bar is, net als zo’n kant en klare proteïne shake, ontzettend makkelijk om mee te nemen.

energy bar en proteine reep

Alleen water

Water drinken is gezond, dat gaan we niet ontkennen. Maar alleen water drinken na een workout is niet verstandig. 

Na een harde workout schreeuwt je lichaam om voeding. Het moet je primaire doel zijn om je lichaam zo snel mogelijk te herstellen en klaar te maken voor de volgende workout. En het is heel simpel: als je niets eet kan je lichaam niet voldoende herstellen. 

Glas water