Gezond eten in 5 stappen

Gezonder eten in 5 simpele stappen

Er zijn honderden manieren om een gezonder eetpatroon te krijgen. En voor m’n gevoel heb ik ze ook allemaal uitgeprobeerd. Het resultaat? Ik viel keer op keer keihard terug in mijn oude eetgewoonten.

Zoals altijd werd achteraf alles duidelijk. Ik vergat namelijk het belangrijkste: je eetpatroon moet bij je passen. In dit blog vertel ik in 5 simpele stappen hoe ik gezonder ben gaan eten en het nog steeds volhoud.

No worries. Geen hogere wiskunde of saaie diëten die niemand volhoudt. Nee, met deze tips kun je vandaag nog beginnen.

Voor veel mensen is gezonder eten een behoorlijk opgave. Maar het zal je verbazen hoe simpel de stappen eigenlijk zijn.

Zeg maar dag tegen je magnetronmaaltijden.

Stap 1: Check hoe gezond of ongezond je nu eet

Het is begrijpelijk als je je afvraagt hoe gezond je huidige eetpatroon is. Dit vond ik ook lastig.

Tussen jou en mij, toen ik begon met gezond eten, wilde ik eigenlijk meteen stoppen. Maar in ongeveer ieder blog over gezonder eten staat dat de eerste weken het zwaarst zijn, dus hield ik stug vol.

Bij deze eerste stap kan al gauw verwarring ontstaan, want hoe begin je nou met gezonder eten?

Ontbijten gezond

Zo heb ik het aangepakt.

Als eerste, stop met zoeken naar een perfecte start. De perfecte manier om te beginnen met gezonder eten is er namelijk niet. Je kunt op verschillende manieren beginnen met gezonder eten.

Ik vond het erg fijn om op zoek te gaan naar een manier die bij mij past. Vervolgens maakte ik daar het beste van.

Wil je een idee krijgen hoe gezond je huidige eetpatroon is? Doe dan deze speciale test.

Stap 2: Vraag jezelf af waarom je gezonder wilt eten

Voor een goede motivatie moet je weten waarom je gezond(er) wilt eten. Iedereen heeft zijn eigen doelen. Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan waarom je hiermee bezig wilt.

Wil je, bijvoorbeeld, gezonder eten om af te vallen? Of ben je genoodzaakt gezonder te eten om gezondheidsredenen? Wat je redenen ook zijn, je houdt makkelijker een doel voor ogen als je weet waarvoor je het doet.

Ga je voor een vegetarisch of veganistisch eetpatroon? Dan kan dit blog je op weg helpen.

Tip: een groot vel papier op mijn koelkast gaf een dagelijkse reminder aan mijn doelen.

Stap 3: Log wat je eet

Door bij te houden wat je eet, krijg je eenvoudig inzicht in je eetpatroon. Je zult merken dat je er bewuster door gaat eten.

Het loggen van je maaltijden (en snacks) is tegelijkertijd ook een controle voor jezelf. Mocht je trek hebben in snoep of een vette hap, denk je wel twee keer na. Want een broodje kebab invoeren is wel erg confronterend als je probeert gezonder te eten.

Sommige mensen houden het bij in een schriftje dat standaard in hun tas zit. Anderen kiezen voor een van de talloze voedingsapps en hebben hun logboek altijd digitaal bij de hand. Het is maar net wat je prettig vindt.

Ik maak zelf gebruik van een voedingsapp: De Eetmeter.

Bijhouden wat je eet

Stap 4: Maak een lijst van de eetgewoonten die gezonder kunnen

Als je je eetpatroon 2 of 3 weken hebt bijgehouden, kun je bepalen welke maaltijden je als eerste gezonder wilt maken.

Het is belangrijk om klein te beginnen. Als je meteen al je maaltijden en snacks gezonder maakt, is de kans groot dat het niet lukt. Het is simpelweg te moeilijk. Je maakt het jezelf makkelijk door te beginnen met een of twee eetgewoonten gezonder te maken. Pak het stap voor stap aan.

Ben je gewend geraakt aan een gezondere maaltijd of snack? Dan ga je verder met de volgende.

Gun jezelf de tijd om eraan te wennen. De meeste mensen hebben ongeveer drie weken nodig om te wennen aan gezonder eten.

Ik was met name in het begin te streng voor mezelf. Terwijl het hartstikke normaal is als je in het begin een paar keer terugvalt in je oude eetgewoonten.

Je moet er niet vanuit gaan dat je meteen gewend bent aan je nieuwe eetpatroon. Hier gaat wat tijd overheen.

Tip: blijf verschillende producten uitproberen. Hoe meer gezond eten je lekker vindt, hoe makkelijker het is om je gezonde eetpatroon vast te houden.

Stap 5: Maak je omgeving minder verleidelijk

Deze stap wordt vaak vergeten, maar een omgeving die je minder verleidt om ongezond te eten is een simpele manier om je nieuwe eetpatroon vol te houden.

Je kunt je voorstellen dat een voorraadkast vol met chips en chocola niet bevorderend is voor je discipline.

Ga je op vakantie? Het is zonde als je jezelf uit de naad hebt gewerkt voor een onweerstaanbare summerbody, maar aan het eind van je vakantie weer terug bij af bent. In dit blog lees je hoe je fit blijft op vakantie.

Deze tips kun je gebruiken om je omgeving minder verleidelijk te maken:

  • Zorg voor een goed gevulde fruitschaal.
  • Neem fruit mee naar werk.
  • Neem geen snacks mee in de auto.
  • Haal alle ongezonde snacks uit het zicht.
  • Of beter nog, koop helemaal geen snacks meer 😉

O, en om af te sluiten geef ik je mijn beste tip: doe nooit boodschappen als je honger hebt!