Havermelk: wat is het precies en is het gezond?

havermelk gezond

Havermelk is een populair alternatief voor gewone melk. Havermelk is van nature vrij van lactose. In dit blog lees je wat havermelk is, of havermelk gezond is, wat de voedingswaarden zijn en we leggen je uit hoe je zelf haverdrank kunt maken. 

Is havermelk gezond? 

Als je een plantaardig dieet volgt of lactose-intolerant bent, heb je een melkvervanger nodig. In de supermarkt zie je steeds meer plantaardige alternatieven voor melk. 

Havermelk is een populair alternatief voor gewone melk. Havermelk is van nature vrij van lactose, noten, soja en gluten. Tenminste, als het gemaakt is van gecertificeerde glutenvrije havermout.

Bovendien bevat havermelk vezels. Die zijn niet alleen goed voor de spijsvertering, maar hebben ook een positief effect op het cholesterolgehalte in je bloed.

In dit blog lees je wat havermelk is, of havermelk gezond is, wat de voedingswaarden zijn en we leggen je uit hoe je zelf haverdrank kunt maken. 

Wist je trouwens dat de plantaardige alternatieven eigenlijk geen melk mogen heten? Alleen het dierlijke product mag melk heten, koemelk bijvoorbeeld. Daarom heet havermelk in de supermarkt vaak haverdrink. 

Wat is havermelk?

Havermelk (oat milk) is een zuivelvrije en plantaardige melkvervanger. Haverdrank bestaat uit twee ingrediënten: haver en water. Het wordt gemaakt door water en haver te mengen en vervolgens de vloeistof eruit te persen of te zeven. 

In sommige recepten wordt aangeraden om de haver voordat je het in de blender doet 30 minuten (of een hele nacht) te laten weken in water. Zo maak je de textuur een beetje dikker, maar dit is niet noodzakelijk.

Havermelk is niet zo voedzaam als de hele haver. Daarom wordt haverdrank vaak verrijkt met voedingsstoffen: calcium en vitamine A en D bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk is havermelk zo populair omdat het goedkoop zelf te maken is. En havermelk is vrij van allergenen die je wel in andere soorten melkvervangers of melk vindt, zoals soja, noten, en lactose. 

Havermout-ontbijt

Voedingswaarde havermelk

In vergelijking met andere soorten (plantaardige) melk is havermelk over het algemeen rijker aan calorieën, koolhydraten en vezels. Haverdrank bevat meestal wel minder eiwitten. 

Voedingswaarde per 100 ml (Oatly haverdrink):

  • Energie 193 kJ/46 kcal
  • Vetten 1,5 g
    • waarvan verzadigde vetzuren 0,2 g
  • Koolhydraten 6,7 g
    • waarvan suikers 4,1 g*
  • Vezels 0,8 g
  • Eiwitten 1,0 g
  • Zout 0,10g
  • Vitamine D 1,1 µg (22%**)
  • Riboflavine 0,21 mg (15%**)
  • Vitamine B12 0,38 µg (15%**)
  • Calcium 120 mg (15%**)
  • Jodium 22,5 µg (15%**)
    • * Natuurlijke suikers uit haver.
    • ** Van de voedingswaardereferenties.

Belangrijk om te weten: omdat havermelk wordt gemaakt van in water geweekte haver en gezeefde haver, mist het veel van de voedingsstoffen die je normaal binnen zou krijgen als je een havermoutpap zou eten. In dit blog delen we 23 verrassende havermout-recepten voor ontbijt, lunch of snack.

De populairste merken voegen weinig zoetstoffen toe aan havermelk en gebruiken alleen haver en water als hoofdingrediënten. Soms wordt er zout, vitamines en mineralen toegevoegd. 

Tip: in dit blog lees je alles over vleesvervangers.

Is havermelk gezond?

Over het algemeen is havermelk gezond, het drankje biedt verschillende gezondheidsvoordelen. Eigenlijk zou iedere sporter zijn dag met havermout moeten beginnen.

Havermelk is een goede bron van vitamine B

Havermelk wordt vaak verrijkt met B-vitamines, zoals riboflavine (B2) en vitamine B12. Daardoor is dit drankje meestal rijk aan vitamine B. Deze vitamines zijn essentieel voor een goede gezondheid en ze hebben verschillende voordelen. 

B-vitamines kunnen helpen om je humeur te verbeteren, maar ook de gezondheid van je huid bevorderen, vooral als je al een tekort hebt aan deze vitamines. 

Haverdrank kan ook een positief effect op het cholesterolgehalte in je bloed hebben.

Havermelk bevat veel bèta-glucanen – een oplosbare vezel met voordelen voor de gezondheid van het hart. Een glas havermelk (ongeveer 240 ml) levert ongeveer 1,3 gram bèta-glucanen op.

Conclusie

Havermelk is een plantaardige vervanging voor melk dat van nature zuivel-, lactose-, soja- en notenvrij is.

Als de havermelk wordt gemaakt met gecertificeerde glutenvrije haver is het is zelfs geschikt voor mensen met coeliakie. In dit blog lees je welke soorten havermout er zijn

Wij zijn in ieder geval fan van havermelk. Niet alleen omdat het goed voor je is, maar ook omdat het een van de lekkerste plantaardige vervangers voor melk is. 

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten