Dit zijn de kenmerken van een goede afslankmethode

Gezonde man doet handstand op strand

De zomer is voorbij. Het was een heerlijke zomer met veel barbecues, ijsjes en cocktails. Oftewel: veel chillen en genieten, maar weinig bewegen. Misschien heeft dit voor een paar kilo’s extra gezorgd. Dat is niet erg, want genieten is belangrijk. Wil je toch die extra kilo’s kwijt? Dan is het belangrijk dat je dat op een verantwoorde manier doet. Bepaalde kenmerken zijn leidend voor het succes van de afslank-methode waarvoor je kiest. Wij zetten ze voor je op een rij.

Afvallen is een langdurig proces

Dit is de grootste valkuil voor als je graag wilt afvallen. Veel mensen willen namelijk direct resultaat. Dit is simpelweg onmogelijk. Als je snel veel afvalt, doe je een crashdieet. Dan verlies je vooral vocht en spiermassa en het vet blijft zitten. Voor je het weet, zitten die kilo’s waar je hard voor hebt gewerkt er allemaal weer aan.

Crashdiëten zijn bovendien erg ongezond. Dit komt doordat je in korte tijd weinig eet, waardoor je tekorten opbouwt. Je geeft je lijf niet de benodigde voedingsstoffen. Het resultaat is een tekort aan essentiële vitamines en mineralen. Wanneer je kiest voor een langdurig dieet, richt je je niet alleen op het afvallen, maar ook op het vasthouden van je nieuwe gewicht.

Langzaam afvallen

Afvallen is dus iets wat je over langere tijd moet verspreiden. Als je op de juiste manier gewicht wilt kwijtraken, gaat dit namelijk niet zo snel. Je kunt rekenen op ongeveer 500 gram per week. Misschien is dit aan het begin iets meer. Op dit tempo kan jouw lichaam het afvallen goed aan en kun je het ook beter volhouden. Daarnaast bouw je geen tekorten op, waardoor je geen of minder last krijgt van een hongergevoel.

Gezond eten

Wat gezond is verschilt per persoon. Maar het belangrijkste is: eet niet meer calorieën dan je nodig hebt. Gemiddeld gaan we per dag uit van 2.000 kilocalorieën voor vrouwen en 2.500 kilocalorieën voor mannen. Als je veel sport heb je in principe meer nodig, als je weinig beweegt minder.

Calorieën zijn natuurlijk niet het enige wat telt. Gezonde voeding is de basis van een gezonde levensstijl. Eet daarom groente, fruit, volkoren producten, peulvruchten, noten en vis. Kook met verse producten. Dan heb je het gehalte aan vet, suiker en zout zelf in de hand. Drink water, thee en koffie zonder suiker.

Gezonde levensstijl

Zoek naar een manier die bij jou past. Een gezonde levensstijl betekent gezond eten, genoeg bewegen en goed slapen. Probeer hierin een goede balans en een juist ritme te vinden.

Kleine veranderingen in je levensstijl kunnen al een groot verschil maken. Ga op de fiets naar je werk in plaats van met de auto, of neem altijd de trap in plaats van de lift. Moeite met slapen? Drink geen alcohol vlak voordat je naar bed gaat. Een goed ritme en kruidenthee kan je helpen om beter in slaap te komen.

Betere gezondheid

Als je gezonder eet, genoeg beweegt en goed slaapt, merk je al snel verandering. En niet alleen doordat je nu een maatje minder hebt, maar je voelt je ook vitaler. Hierdoor heb je meer energie en minder dipjes. Een goede gezondheid draagt bij aan je algehele welzijn.

Dit artikel is geschreven door Health Issue redactie

Gerelateerde berichten