• home
  • Food blog
  • Muesli: wat is het en wat is het verschil met cruesli en granola

Muesli: wat is het en wat is het verschil met cruesli en granola

wat is muesli

Voor veel mensen is het vaste prik: yoghurt en muesli als ontbijt. Maar wat is muesli eigenlijk en is muesli gezond? En wat is het verschil tussen muesli, cruesli en granola? In dit blog beantwoorden we al je vragen over muesli.

Wat is muesli precies?

Muesli is een ontbijtgerecht op basis van rauwe gerolde haver (havermout). Vaak worden er andere ingrediënten aan muesli toegevoegd, zoals granen, vers of gedroogd fruit, zaden en noten. Muesli wordt vaak door ‘gewone’ of plantaardige melk (havermelk), yoghurt of kwark geroerd. 

Muesli is een uitvinding van de Zwitserse arts Maximilian Bircher-Benner. Hij bedacht muesli als een gezond voedingssupplement voor zijn patiënten. Bircher-Benner schreef zijn patiënten een gezond dieet voor met vegetarische, rauwe en zo min mogelijk bewerkte voeding. Hij was er namelijk van overtuigd dat zijn dieet gezonder was dan vlees, bewerkte producten en suikerrijke producten.

Bircher-Benner was geïnspireerd door een ‘vreemd gerecht’ dat hij en zijn vrouw tijdens een wandeling in de Zwitserse Alpen hadden gekregen. De muesli die je nu in de supermarkt vindt lijkt niet op het traditionele muesli recept van Bircher. Bircher’s muesli recept vind je hier.


Muesli of cruesli wat is beter

Is muesli gezond?

Muesli is een ontbijtproduct op basis van haver. Muesli bevat over het algemeen meer gezonde vezels, eiwitten en vetten dan andere ontbijtproducten en muesli is over het algemeen ook minder bewerkt.

Naast dat muesli lekker is, kan muesli ook een aantal gezondheidsvoordelen bieden. Het bevat veel goede vezels en gezonde vetten. Maar hoe gezond muesli écht is, hangt voor een groot deel af van de hoeveelheid toegevoegde suiker. Soms bevat de muesli een suikerlaagje en vaak wordt er gedroogd fruit toegevoegd.

Hieronder staan de ingrediënten die vaak worden gebruikt om muesli te maken. Per ingrediënt benoem ik de gezondheidsvoordelen. 

Haver: havermout is een volkorenproduct. Deze producten verlagen de kans op hart- en vaatziekten, doordat ze het LDL-cholesterolgehalte in je bloed verminderen. Dit type granen is dus goed voor je cholesterol. Ook de beta-glucanen (een soort vezels) in havermout dragen bij aan een lagere LDL-cholesterol. Haver is ook een bron van vezels en mineralen zoals calcium, magnesium en ijzer.

Honing: honing is een natuurlijk product en is van nature antibacterieel en antiviraal. Honing bevat namelijk plantaardige flavonoïden die ontstekingsremmend en immuunversterkend zijn.

Noten: amandelen, walnoten of pecannoten worden vaak gebruikt in muesli. Meestal wordt er in ieder geval één soort noten in verwerkt. Noten zijn erg gezond. De meeste noten zijn goede bronnen van vet, vezels en eiwitten. Het grootste deel van de vetten die je in noten vindt zijn onverzadigde vetten. Dit zijn gezonde vetten. Noten zijn rijk aan vitamines en mineralen, zoals magnesium en vitamine E. 

Gedroogd fruit: gedroogd fruit is een goede bron van kalium. Ook is gedroogd fruit een bron van antioxidanten. 

Muesli, cruesli en granola: wat zijn de verschillen?

Wat is cruesli?

Cruesli is een soort muesli. Cruesli is een merknaam van het merk Quaker. De marketeers van Quaker hebben in ieder geval iets goed gedaan, de term cruesli is bijna een synoniem voor muesli geworden. Net zoals Brinta een synoniem voor pap is geworden. En dat terwijl cruesli en muesli niet helemaal hetzelfde zijn. Cruesli wordt gemaakt door muesli te bakken met olie, suiker en honing. Na het bakken wordt de koek verkruimeld. 

Wat is granola?

Granola wordt, net als cruesli, gebakken of geroosterd in de oven. Om granola te maken, mix je muesli met andere gezonde producten en bak je ze krokant in de oven. Granola staat bekend als de gezonde versie van cruesli en wordt vaak thuis gemaakt.

Huisgemaakte granola is gezonder dan de muesli die je in de supermarkt vindt. Je bent zelf verantwoordelijk voor de ingrediënten, daardoor bevat huisgemaakte granola minder toegevoegde suikers en minder vet. Zelf granola maken is heel simpel.

De belangrijkste verschillen

Het belangrijkste verschil tussen muesli, cruesli en granola is dat muesli bestaat uit rauwe haver. Om granola en cruesli te maken, wordt een mengsel van muesli en andere ingrediënten in de oven gebakken of geroosterd. 

wat is granola precies

Muesli is een gezond ontbijt

Om de gezondheidsvoordelen van muesli optimaal te benutten, kun je muesli het beste zelf maken. De meeste muesli die je in de supermarkt vindt, bevat te veel gedroogd fruit. Zelf muesli maken is heel simpel. Je kunt de muesli in bulk maken en in een luchtdichte trommel of weckpot bewaren. 

Dit is het traditionele muesli-recept van Bircher:

Ingrediënten:

  • 25g haver
  • 1 el gehakte gedroogde abrikozen of ander gedroogd fruit naar keuze
  • 6 el appelsap
  • 1 appel, grof geraspt
  • Een beetje melk
  • Handvol amandelen, grof gehakt
  • Lepel yoghurt 
  • Honing

Bereidingswijze:

Doe de haver en het gedroogde fruit in een grote kom en voeg het appelsap toe. Laat de haver en het gedroogde fruit een nacht in het appelsap weken. Rasp de appel in de kom en voeg een snufje zout toe. Voeg voldoende melk toe om een losse pap-consistentie te krijgen. Besprenkel het mengsel met de noten en voeg de yoghurt toe. Maak het recept af met een lepel honing.

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten