Pinda's eten

Je hoort het altijd en overal: noten zijn goed voor je. Ze zitten vol goede voedingsstoffen. De aanbeveling is dat je iedere dag een handje noten eet. Maar welke noten kun je het beste kiezen?

Er is geen enkele lijst precies hetzelfde. Welke noten het gezondst zijn, hangt af van waar je precies naar kijkt: onverzadigde vetten, proteïne of vitaminen en mineralen.

Maar er zijn een paar noten die altijd hoog eindigen in de lijstjes. En ik ga je vertellen welke dat zijn. Vaak komen de voordelen nogal overeen, maar voor de volledigheid noem ik ze overal.

Vind je het lastig om gezonder te eten? Wij hebben een blog geschreven die je kan helpen.

Om er zeker van te zijn: gezouten nootjes tellen niet. En borrelnootjes ook niet.

Komen ze, in willekeurige volgorde.

Noten assorti

Pinda’s

Ja, ik weet het, pinda’s zijn geen noten, maar peulvruchten. Maar ik zet ze er toch bij. Ongezouten (!) pinda’s zijn goedkoop en lekker. En dus ook goed voor je.

Als je pinda’s eet, verminder je het risico op hartziektes en diabetes, net als bij vrijwel alle nootsoorten. Daarnaast zit er veel vitamine B1, B3 en foliumzuur in pinda’s.

Amandelen

Amandelen zitten vol met vitamine E en antioxidanten. Zorg er wel voor dat je de bruine amandelen hebt. In de schil zitten namelijk de meeste antioxidanten. Dus het is zonde als je voor amandelen zonder schilletje gaat.

Amandelen hebben een positief effect op je cholesterol. Amandelen zijn ook favoriet bij vegans om plantaardige ‘melk’ van te maken.

Pistachenoten

Ik weet het, pistachenoten zijn verschrikkelijk irritant om open te maken. Maar als je ze eenmaal open hebt gekregen, heb je een schat aan goede voedingsstoffen te pakken.

Pistachenoten bevatten zelfs vergeleken met andere nootsoorten veel antioxidanten. Ze zijn ook relatief caloriearm (handig voor als je wilt afvallen) en doordat je ze moet pellen kun je er niet zo makkelijk te veel van eten.

Cashewnoten

Cashewnoten zitten vol met vitaminen en mineralen. Ze zijn vooral een goede bron van koper.

Cashews zijn vaak ook lekker door Indiaas eten. In de winkel kun je ook melk van cashewnoten vinden.

Walnoten

Walnoten zijn de koning van goed-voor-je-hartnoten. Er zitten ook veel antioxidanten in walnoten.

Ik vind het zelf altijd het leukst als ik de walnoten ook daadwerkelijk moet kraken. Dan weet je zeker dat ze echt puur natuur zijn. En je eet er dan niet te veel van. Want bij alle noten geldt dat één handje wel genoeg is.

Walnoten gezond

Hazelnoten

Hazelnoten zijn een bron van veel goede voedingsstoffen. Er zit vooral veel vitamine E, mangaan en koper in hazelnoten. Hazelnoten zijn een goede bron van foliumzuur.

Hazelnootpasta telt niet, helaas.

Welke noot is het allerbeste?

Eigenlijk zijn ze allemaal winnaars. Het wordt aangeraden om te variëren welke noten je eet. Zoals je ziet, heeft elke noot zijn eigen voordelen. Daarom is het beter om steeds andere noten te eten, in plaats van alleen pistachenoten of amandelen.

Er staan ook veel noten niet in deze lijst, die ook heel goed voor je zijn. Bijvoorbeeld pecannoten of macadamianoten. Dat betekent niet dat ze ongezond zijn. Maar ik moest toch keuzes maken. Want eigenlijk zijn alle noten gezond.