Maaltijdvervangers: wat zijn het en zijn ze gezond?

Als je sport, dieet of op gewicht wilt blijven, hoor je vaak over maaltijdvervangers. Online kun je er veel informatie over vinden. Maar wat zijn maaltijdvervangers nu precies? Welke soorten zijn er? En zijn ze gezond?

Wat zijn maaltijdvervangers?

Maaltijdvervangers vervangen een of meer ‘normale’ maaltijden per dag: ontbijt, lunch of avondeten. Vaak is het doel dat je een beperkt aantal calorieën binnenkrijgt met een maaltijdvervanger, waardoor je afvalt. Dan gebruik je het als dieetvoeding. Andere vervangers zijn gericht op het behoud van je gewicht en zijn meer een alternatief zijn voor een ongezonde leefstijl.

Je hebt ook dieetvoeding die ál je hoofdmaaltijden vervangen. Deze dieetvoeding is volledig gericht op gewichtsverlies en mag je niet te lang gebruiken.

In principe moeten maaltijdvervangers voldoen aan een bepaald percentage voedingsstoffen. Let erop dat je kiest voor goede maaltijdvervangers die ook daadwerkelijk aan alle eisen voldoen.

Welke soorten maaltijdvervangers zijn er?

De meeste maaltijdvervangers zijn shakes, poeders of repen. Hierdoor kun je ze makkelijk eten. Je hebt maaltijdvervangers die een of meerdere hoofdmaaltijden vervangen. Je hebt ook shakes en poeders die werken als een dieet en al je maaltijden vervangen.

Sommige maaltijdvervangers richten zich vooral op het bevorderen van een gezonde levensstijl, en niet per se op afvallen. Deze vervangers zijn voor mensen die bijvoorbeeld heel druk zijn en daardoor niet of slecht eten. Vaak zijn die vervangers er in meerdere varianten, zoals sport met meer eiwit, of light voor een lichte maaltijd.

Zijn maaltijdvervangers gezond?

Het verschilt per product of maaltijdvervangers gezond zijn. Goede maaltijdshakes of repen zijn gewoon gezond en bevatten genoeg eiwitten en vezels. Eiwitten voorkomen spierverlies. Vezels zorgen voor een vol gevoel. Daarnaast bevatten de gezonde producten genoeg voedingsstoffen. Let er wel op dat je de goede pakt – sommige vervangers zijn een tussendoortje, en geen volwaardige vervanger van een hoofdmaaltijd. Als je die per ongeluk pakt, krijg je te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen.

Er zitten allerlei vitamines, mineralen en eiwitten in. Daarnaast zitten er meestal ook weinig calorieën in. Sommige shakes of repen bevatten relatief veel toegevoegde suikers, dit zijn ongezonde maaltijdrepen of shakes.

Meer weten? Check onze blogs voor info over afvallen met maaltijdvervangers en onze top 5 beste maaltijdvervangers.

Hoe lang kun je maaltijdvervangers gebruiken?

Meestal zit er een maximale duur aan een kuur van dieetvoeding waarbij je alle hoofdmaaltijden vervangt. Bijvoorbeeld een kuur van maaltijdshakes. Zonder begeleiding van een diëtist mag je in de meeste gevallen maximaal 8 weken dieet-shakes gebruiken.

YFOOD - SHAKE JE MAALTIJD - BERRY

Word je begeleid door een professional? Of vervang je niet alle drie de hoofdmaaltijden? Dan kun je in bijna alle gevallen gewoon shakes of andere maaltijdvervangers gebruiken. Als je twijfelt, kun je het voor de zekerheid checken bij je diëtist of huisarts – hij of zij weet wat het beste voor je is.

Waar moeten maaltijdvervangers aan voldoen?

Er zijn een aantal regels waaraan maaltijdvervangers moeten voldoen. Deze regels zijn wettelijk vastgelegd. We zetten ze hieronder op een rij. Een goed product voldoet aan al deze eisen. Een paar belangrijke voorbeelden van regels voor maaltijdvervangers:

  • Op de verpakking moet staan ‘maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing’.
  • Volg je een dieetprogramma waarbij je alleen maar maaltijdvervangers eet? Dan moet je kiezen voor producten die speciaal daarvoor gemaakt zijn, zodat je alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Hierop moet staan: De dagelijkse voeding volledig vervangend product voor gewichtsbeheersing’.
  • Op de verpakking mag staan dat vervanging van één hoofdmaaltijd binnen een energiebeperkt dieet mensen helpt bij het op gewicht blijven.
  • Op de verpakking mag staat dat vervanging van twee hoofdmaaltijden binnen een energiebeperkt dieet mensen helpt bij gewichtsverlies.
  • Er moet 30% van de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen inzitten. Daarnaast zijn er eisen aan de hoeveelheid eiwitten en vetten per gram.

Dit artikel is geschreven door Tessa

Tessa schrijft op The Health Issue over lekker en gezond eten, borrelen en ontspanning.

Gerelateerde berichten