8 tips om minder alcohol te drinken

0
70
Minder alcohol drinken tips

“Kom op, één biertje” zeiden m’n vrienden. Volledig bewust van het feit dat ik de volgende dag moest werken.

Dus, wij de kroeg in.

Niet veel later bestelde ik het zoveelste rondje en werd ik de ‘s ochtends wakker met het gevoel alsof er drie treinen over me heen zijn gereden.

Don’t judge. Deze valkuil zijn we allemaal wel eens ingetrapt.

En wie dat ontkent, liegt.

Uit interesse (en zelfbescherming) ging ik opzoek naar tips die echt werken om minder alcohol te drinken.

Als je het mij vraagt, zou iedereen die van een borrel houdt dit blog moeten lezen.

8 tips om minder alcohol te drinken

Tip 1: Schrijf voor jezelf op waarom je minder alcohol wilt drinken

Om uiteindelijk minder of minder vaak alcohol te drinken, werkt het over het algemeen goed om je motivatie op te schrijven.

Waarom vind je dat je minder moet drinken? En welke resultaten wil je zien? Op deze manier krijg je je doelen beter voor ogen en houd je het vaak beter vol.

Een simpele, maar effectieve manier om dit te doen is door te beginnen met het opschrijven van de voor- en nadelen van alcohol drinken. Zowel op de korte, als op de lange termijn. Heb je dit gedaan? Vraag jezelf dan af welke zwaarder wegen.

Wist je dat alcohol je slaap verstoort? Alcohol is een kalmerend middel dat je moe kan maken, maar het verstoort ook de kwaliteit van je slaap. Verbeter je slaapritme met deze tips.

Tip 2: Houd je alcoholgebruik bij

Als je je alcoholgebruik bijhoudt krijg je gauw een helder beeld van hoeveel je precies drinkt. Op deze manier maak je jezelf bewust van een aantal belangrijke punten.

Onder andere: Waarom je er op dat moment voor kiest om wel of geen alcohol te drinken, maar ook de vraag of je eigenlijk wel zin echt hebt in een borrel.

Tip 3: Stel een limiet op hoeveel je mag drinken

Voor mij werkt dit altijd.

(Oké, behalve die ene keer.)

Bepaal voordat je de deur uitgaat hoeveel je die avond mag drinken. Sommige mensen vinden het prettig om het aantal drankjes bij te houden met streepjes op de hand.

Of de bierdopjes in hun broekzak te stoppen.

Je kunt het nog simpeler voor jezelf maken. In plaats van iedere avond een ander limiet te stellen, werkt het vaak beter om een standaard aantal drankjes te kiezen. Je kunt nog wel onderscheid maken tussen doordeweekse en weekenddagen.

Voor mij is dat, bijvoorbeeld, één op een doordeweekse dag en drie in het weekend. Wist je trouwens dat het niet aangeven van grenzen een veel voorkomende oorzaak van een burn-out is?

Pas maar op dus 😉

Tip 4: Bedenk wat je doet op de moeilijke momenten

Feestje vanavond? Hoe goed deze tips ook zijn, er zullen altijd moeilijke momenten tussen zitten. Gelukkig kun je je hier prima op voorbereiden.

Van vrijmibo’s op kantoor tot aan stampvolle kroegen, voor je het doorhebt krijg je een borrel in je hand gedrukt. En nee zeggen blijft lastig.

Wat mij helpt om mijn eigen limiet niet te overschrijden is door de verleiding weg te nemen. Als ik een drankje krijg aangeboden zet ik het glas meteen weg. Op deze manier laat je ook aan je omgeving zien dat je die avond niet meer drinkt. In de meeste gevallen hebben mensen er wel begrip voor.

Behalve als je bij een studentenvereniging zit, succes daarmee.

Tip 5: Vertel je omgeving dat je minder drinkt

Minder drinken wordt snel een stuk makkelijker als je omgeving hiervan op de hoogte is. Maak er daarom geen taboe van, maar vertel het direct.

Sommige mensen proberen anderen die minder drinken nog te verleiden tot een extra drankje. Een lolletje moet kunnen natuurlijk. Gelukkig accepteren de meeste mensen vroeg of laat dat je minder wilt drinken en laten ze je vanzelf met rust.

Hoe vreemd het ook klinkt nu ik dit type, moet in sommige gevallen je omgeving er ook even aan wennen.

Ook helpt het om een actievere levensstijl te omarmen. Als je vrienden zien dat je veel sport zullen ze meer begrip tonen. Een fitness abonnement afsluiten is één ding, maar naar de sportschool blijven gaan is voor veel mensen een kunst. In dit blog delen we drie tips om het sporten vol te houden.

Tip 6: Plan een alcoholvrije week in

Ik zei het al eerder in dit blog. Je maakt het simpeler voor jezelf als je de verleiding wegneemt. Je zult merken dat je er daardoor eigenlijk niet bij stilstaat. Om jezelf te laten zien dat je de alcohol prima kunt laten staan, kun je een alcoholvrije week inplannen.

Een positieve bijkomstigheid is dat je je gegarandeerd frisser zal voelen.

Kun je het stoppen met drinken een dieet noemen? Diëten waarbij je je eetwijze verandert zijn nu de trend. Als je stoppen met alcohol drinken, pas je je drinkwijze aan. Dus een alcoholvrije week is een dieet :). Hier vind je een overzicht van de meest populaire diëten.

Voor mij was dit al voldoende motivatie om alcoholvrij periodes terug te laten komen. Ik sliep beter en had door de dag heen meer energie.

En een frisje in de avond vond ik net zo lekker.

Tip 7: Kies voor 0.0 bier

Alcoholvrij bier wordt steeds populairder. Steeds meer brouwerijen brengen hun eigen alcoholvrije creaties uit. Het zal je verbazen hoe je bij sommige het verschil met de alcoholhoudende bieren bijna niet merkt.

Zelf ben ik groot fan van alcohol vrije biertjes. Dit zijn mijn favorieten:

  • Leffe Blond 0.0%
  • VandeStreek bier
  • Playground IPA
  • Brugse SportZot  

Tip 8: Wees de BOB

Ik sluit af met de allerbeste tip om niet te veel te drinken: Drink niet.
Benoem jezelf tot de BOB van de avond (en daarmee de fitste persoon van de ochtend).

Als je de BOB bent heb je een stok achter de deur en heb je eigenlijk geen keus. Je zult de volgende morgen fris en fruitig zijn.

Je zult het “niet drinken” als een overwinning ervaren. Minder alcohol drinken heeft de nodige overeenkomst met het beginnen met hardlopen. De belangrijkste reden om te beginnen met hardlopen is namelijk dat je een fantastisch gevoel zult hebben als je je hardloop work out hebt afgerond.

Kies een manier die bij je past

Vaak hebben mensen de tijd nodig om te wennen aan het drinken van minder alcohol. Dat is helemaal niet gek.

Je hebt het tenslotte voor langere tijd anders gedaan. Gun jezelf dus de tijd eraan te wennen.

Normaal gesproken heb je hier zo’n drie weken voor nodig. Probeer een aantal manieren uit en ga na welke bij jou past. En maak je niet druk als je in de eerste week moeite hebt nee te zeggen.