• home
  • Leisure
  • Zo begin je met mindfulness: de beste tips en tools

Zo begin je met mindfulness: de beste tips en tools

vrouw is mindful aan het strand

Mindfulness is de kunst van living in the moment – ofwel, in het moment zijn. Het geeft ons een transformerende kracht in ons hectische dagelijkse leven. 

Van boeken tot meditatiehulpmiddelen – deze gids belicht verschillende tools om je te helpen het pad van aandacht en aanwezigheid te bewandelen.

Ontdek eenvoudige manieren om innerlijke rust en helderheid te cultiveren, zelfs in de meest stressvolle situaties.

5 tips en tools om mindfulness te beoefenen

Met de juiste tools heb je de kunst van mindfulness zo onder de knie. Daarom geef ik in dit blog enkele eenvoudige en leuke manieren om te beginnen met het oefenen van mindfulness.

  1. Lees een boek over mindfulness 
  2. Gebruik een kleurboek voor volwassenen 
  3. Investeer in een wierookset 
  4. Iedere dag manifesteren in een dagboek
  5. Houd 100 dagen lang een journal bij 

1. Lees een boek over mindfulness

beginnen met mindfullness

Het is belangrijk om een goed geïnformeerde basis te leggen voordat je de wereld van mindfulness induikt. Boeken zijn fantastische bronnen van kennis, dus begin met een stukje theorie. Bijvoorbeeld Mindfulness: een goed boek dat je de basis en de nuances van deze prachtige praktijk leert.

Dit boek is toegankelijk, praktisch toepasbaar en biedt een heldere, inspirerende boodschap via beknopte hoofdstukken.

Voordelen

  • Toegankelijk en praktisch toepasbaar.
  • Biedt heldere boodschap en is inspirerend.
  • Bevat korte hoofdstukken die makkelijk te lezen zijn.

Nadelen

  • De CD’s die bij het boek horen zijn hier niet bij inbegrepen
  • Het boek bevat niet enorm diepzinnige zaken

Beste boek over mindfulness

mindulness boek

Mindfulness: in de maalstroom van je leven – Edel Maex

amazon logoBekijk prijs op Amazon.nlbol.com logoBekijk prijs op Bol.com

Mindfulness helpt je de innerlijke rust en helderheid te vinden, zelfs in stressvolle situaties. Edel Maex, een psychiater uit Antwerpen, biedt al jaren trainingen aan in deze discipline. Hij leert mensen met een zachte, open aandacht aanwezig te zijn in het huidige moment. 

Zijn benadering is geworteld in boeddhistische meditatietechnieken waarmee je focust op het nu, en niet alleen op verre toekomstige doelen. Hierdoor leer je beter om te gaan met stress en vind je vrijheid in het hanteren van onrust, zonder jezelf erin te verliezen.

Ook interessant: dit zijn 5 fantastische boeken om te beginnen met yoga.

2. Gebruik een kleurboek voor volwassenen

mindful kleurboek

Kleuren is heel meditatief. Het helpt je te concentreren en geeft je een creatieve uitlaatklep. En je hoeft echt geen kunstenaar te zijn om ervan te genieten 😉 

Dit rijk geïllustreerde kleurboek heeft stevig papier en biedt een grote variatie aan gedetailleerde kleurplaten, ideaal voor ontspanning en creativiteit.

Voordelen

  • Rijk geïllustreerd met gedetailleerde tekeningen.
  • Stevig en kwalitatief goed papier.
  • Grote variatie aan kleurplaten.

Nadelen 

  • Sommige platen bevatten overheersende zwarte vlakken.
  • Met harde kleurpotloden moet je iets voorzichtiger zijn.

Kleuren is een krachtige activiteit voor mindfulness vanwege de unieke combinatie van focus en creatieve expressie. Terwijl je binnen de lijnen kleurt, vereist de handeling je volledige aandacht, waardoor de continue stroom van dagelijkse zorgen en gedachten even op pauze wordt gezet.

Kleurboek voor volwassenen

Deze gefocuste aandacht op één enkele taak helpt het brein te ontspannen, vergelijkbaar met meditatie. Bovendien biedt kleuren een veilige ruimte voor emotionele expressie. Dit zorgt voor een mentaal opgefrist gevoel. 

Dit boek biedt 32 gedetailleerde tekeningen die je kunt uitscheuren en inkleuren met potloden en stiften, niet alleen ontspannend, maar ook leuk om te bewaren.

3. Investeer in een wierookset

mindful door wierook

Creëer een serene atmosfeer die meditatie en mindfulness ondersteunt met wierook. De geur helpt je ontspannen en je aandacht te richten op je mindfulness-oefeningen.

Deze wierookset is van goede kwaliteit en wordt geleverd met een rijk assortiment aan extra’s.

Voordelen

  • Goede kwaliteit
  • Voldoet aan verwachtingen
  • Compleet pakket met veel extra’s

Nadelen 

  • Kan niet op een tochtige plek staan
  • Het duurt even voordat de kegels warm zijn

Wierook staat al eeuwenlang bekend om zijn vermogen om een sfeer van kalmte en sereniteit te creëren. De geurige rook van wierook helpt om een meditatieve staat te bevorderen, waardoor je gemakkelijker op het huidige moment gefocust blijft.

Deze waterval wierookfontein & wierookhouder is een handgemaakt mindfulnessproduct dat zorgt voor ontspanning en rust. Ideaal voor yoga, meditatie of als sfeervolle toevoeging in de huiskamer. De wierook creëert een uniek waterval effect, waarbij rook vloeiend van boven naar beneden stroomt.

Rustgevende wierook

In een wereld vol afleidingen is wierook een waardevol hulpmiddel om je te aarden en je focus te versterken tijdens mindfulness-oefeningen. Bij dit product zijn 120 geurige wierookkegels, 30 stokjes en 40 spiralen inbegrepen, alleen met natuurlijke aroma’s.

4. Leer manifesteren met behulp van een dagboek 

manifestatie dagboek kopen

Begin de dag met het opschrijven van je gedachten en gevoelens. Dit helpt je om je bewust te worden van je innerlijke wereld en om een moment van rust te creëren voordat de dag echt begint.

Dit dagboek heeft een inspirerend design en biedt praktische oefeningen voor een positieve mindset.

Voordelen

  • Mooi en inspirerend design met aantrekkelijke illustraties.
  • Praktisch en toepasbaar met relevante tips en oefeningen.
  • Positieve impact op de dagelijkse mindset en houding in het leven.

Nadelen

  • Het boek is vrij strak gebonden waardoor het niet plat open blijft liggen.
  • Schrijven gaat soms wat lastig door de strakke binding.

Het bijhouden van een dagboek is een krachtig instrument voor mindfulness. Door dagelijks je gedachten, gevoelens en ervaringen op papier te zetten, creëer je een bewust moment van reflectie. Het proces van schrijven helpt om interne ervaringen te ordenen, wat leidt tot beter zelfinzicht en zelfbewustzijn.

Manifestatie journal helpt gebruikers hierbij. Het stijlvolle dagboek, ontworpen door Mirjam de Ruiter, bevat begeleiding van Willemijn Welten over het proces van manifestatie.

Manifesteer voor mindfulness

Het dagboek biedt een veilige ruimte om zonder oordeel te verkennen wat je voelt, waardoor je een grotere innerlijke rust en acceptatie cultiveert.

5. Houd 100 dagen lang een journal bij 

100 day journal

Heb je iets meer sturing nodig om consistent te blijven met het schrijven in je dagboek? Kies dan een dagboek met handige templates. Het boek hieronder geeft je sturing om elke dag, gedurende 100 dagen, gestructureerd te schrijven. Onder andere over wat je voelt, wat je hebt geleerd over mindfulness en hoe je je oefening verdiept.

Dit mindfulness journal bevordert positieve denkpatronen met zijn luxe, rustgevende design en wetenschappelijk onderbouwd concept.

Voordelen

  • Verandert denkpatronen en bevordert positiviteit.
  • Luxe, rustgevende vormgeving en kwaliteit.
  • Wetenschappelijk onderbouwd en helder uitgelegd concept.

Nadelen 

  • Het papier is aan de dunne kant
  • Het boek is in het Engels geschreven

The 100 Day Journal is ontworpen om positiviteit, dankbaarheid en het bereiken van doelen te bevorderen gedurende een periode van 100 dagen. Dat is de ideale periode om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. 

Dit fysieke dagboek heeft een handig format waardoor je elke dag bij dezelfde onderwerpen stilstaat. Het ochtenddeel stimuleert een positieve instelling voor de dag. Het avonddeel benadrukt dankbaarheid en reflectie. Tussendoor heb je nog ‘time-out’ stukken die gericht zijn op actie om je doelen te bereiken. 

Het boek begint bovendien met een uitgebreide inleiding. Daarin komt wetenschappelijk onderzoek naar positieve psychologie aan bod, maar ook een handleiding voor het stellen van doelen en periodieke reflecties. 

Tot slot

Mindfulness is een reis, geen bestemming. Van een boek lezen tot kleuren tot schrijven –  het belangrijkste is dat je jezelf toestaat om in het moment te zijn. 

We hopen dat deze tips je helpen om je eigen mindfulness-reis te beginnen.

 


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten