slaap drankjes

Meestal val ik wel snel in slaap. Maar ik geef toe: ook ik ben wel eens gespannen. 

In zo’n geval helpen sommige drankjes om beter in slaap te komen. Ik heb voor jullie verzameld welke drankjes je het beste kunt drinken als je in slaap wilt vallen (en welke je absoluut niet moet drinken).

Vind je dit interessant? Check dan ook ons blog met meer tips om je slaap te verbeteren.

Thee (maar niet alle)

Thee is een goede manier om slaperig te worden. Let er wel op dat je geen thee met theïne drinkt voordat je gaat slapen. Dat is hetzelfde stofje als cafeïne, en daar wordt je weer wakker van.  

Je hebt speciale thee voor het slapen gaan of om te ontspannen. Maar in principe helpen alle soorten thee, behalve die met theïne. Als je kiest voor een theeblend, dan zitten daar vaak verschillende soorten kruiden in, zoals kamille en pepermunt. Vaak zijn deze blends ook lekker, door de combinatie van kruiden.

Soorten thee voor het slapen

Kamillethee is een goede keuze. Kamille heeft als effect dat je ervan ontspant. Perfect dus voordat je gaat slapen. Een beetje gedroogde lavendel of lavendelolie erbij schijnt ook goed te helpen. 

Pepermuntthee werkt ook goed. Ik verwachtte dit van tevoren eigenlijk niet, omdat pepermuntthee frissig is. Maar deze thee helpt je om tot rust te komen. 

Valeriaan werkt ook slaapopwekkend. Daarom zit valeriaan vaak in theeblands. Je kunt ook gewoon valeriaanthee drinken, maar het is niet superlekker. Maar goed, als het werkt kun je je daar misschien overheen zetten. 

Als je niet zo van kruidenthee houdt, dan kun je groene thee drinken. Let er dan wel op dat het decaf is. Groene thee is ook goed voor je.

Heb je last van een herfstdip? Dit antibacteriële drankje met cayennepeper geeft je de boost die je nodig hebt.

Warme melk: terug naar vroeger

Warme melk voor je gaat slapen: waarschijnlijk voel je je weer kind. En dat is precies wat zo goed werkt aan een kopje warme melk voor je onder de wol kruipt. Behaaglijke herinneringen in combinatie met een warm, zoetig drankje. Heerlijk. 

Daarnaast zit er ook nog eens een stofje in warme melk, die je helpt met in slaap vallen. Een vegan alternatief voor melk is amandelmelk. Dit heeft hetzelfde effect als warme melk.

Alcohol werkt trouwens slecht voor een goede nachtrust.

Misschien val je sneller in slaap, maar alcohol verstoort je remslaap. Dat betekent dat je minder goed in een diepe slaap komt als je gedronken hebt. Wij hebben 8 tips gevonden om minder alcohol te drinken.

Als je voor het slapen nog een beetje slaperig wilt worden, kun je dus het beste kiezen voor warme melk of hete thee. De warme van deze dranken zorgen sowieso voor een behaaglijk gevoel. En daarnaast zitten er stoffen in deze drankjes die je helpt met in slaap vallen.