• home
  • Leisure
  • Minder of helemaal geen alcohol meer drinken, welke effecten heeft dat op je lichaam? 

Minder of helemaal geen alcohol meer drinken, welke effecten heeft dat op je lichaam? 

gezellig zonder alcohol

Het is algemeen bekend dat alcohol drinken niet heel gezond is. Een bekende aanname is dan ook dat je afvalt wanneer je stopt met alcohol drinken. 

Is dit echt waar, of zit er meer achter? En welke andere effecten kan een vermindering in alcoholinname op je lichaam hebben? We zetten het voor je op een rij in dit blog. 

Alcohol en een gezonde levensstijl 

Bij The Health Issue helpen we lezers graag een gezondere leefstijl ontwikkelen. Daarom leggen we je alles uit over eetschema’s en work-out-plannen en vind je de beste recepten op onze website. 

Als je wilt afvallen, is het belangrijk om te weten welke voeding je nodig hebt of welke sportoefeningen je kunt doen. Maar als je naast een strak sport- en eetschema nog wel regelmatig alcohol drinkt, is gezond afvallen een stuk lastiger. Ook wanneer je op een gezond gewicht wilt blijven, kan de hoeveelheid alcohol die je drinkt hier invloed op hebben.  

Een gezonde leefstijl begint bij het berekenen van je dagelijkse caloriebehoefte en het volgen van je persoonlijke schema’s. Wat je daarbij niet mag vergeten is dat alcoholhoudende drank ook calorieën bevat. 

Zoals met zoveel voedsel geldt ook voor alcoholhoudende drank dat je niet gelijk kilo’s verliest wanneer je er cold turkey mee stopt. Drinken en stoppen met drinken heeft een beetje een jojo-effect. Hieronder leggen we uit wat de effecten zijn van het drinken van alcohol en van het stoppen met drinken.

De effecten van drank op je lichaam

Wanneer je alcohol drinkt, gebeuren er verschillende dingen in je lichaam. Om de effecten van alcohol iets beter te begrijpen, is het handig om te weten wat alcohol precies is. 

Kort gezegd is alcohol gegiste suiker dat ontstaat uit bijvoorbeeld granen of vruchten. Zie het als een extra geconcentreerde suiker, waar dus ook per gram meer calorieën in zit (7 kcal) dan in gewone suiker (4 kcal). Verder zitten er vrijwel geen voedingswaarden in alcohol, waardoor je maag het niet hoeft te verteren. Daarom wordt het via je maagwand direct opgenomen in je bloed.

De invloed op je hersenen

Doordat alcohol direct door je lichaam wordt opgenomen, beïnvloedt het je hersenen relatief snel. Zo merk je al snel dat je langzamer denkt en een minder goed geheugen hebt dan normaal. Ook je motoriek, coördinatie en evenwicht kunnen verstoord raken, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Op de lange termijn kan je hersenvolume tot wel 15% afnemen. 

De invloed op je spijsvertering

Naast een slecht effect op je hersenen zorgt alcohol voor een verstoorde spijsvertering, omdat je lever de alcohol in je bloed moet afbreken. Dit kost veel tijd en energie – gemiddeld wel anderhalf uur per glas drank. 

Omdat dit zoveel energie kost, blijft er minder energie over voor het verbranden van vet. Dit proces kan daardoor met wel 70% worden vertraagd. 

De invloed op je hormonen

Als je alcohol drinkt, ben je minder gevoelig voor het hormoon dat ervoor zorgt dat je een vol gevoel hebt – leptine. Het hormoon dat honger veroorzaakt – ghreline – wordt juist meer gestimuleerd dan normaal, met als gevolg een trek in snacks of ander voedsel. 

Daarnaast maak je lichaam meer cortisol aan, ook wel bekend als het stresshormoon. Hierdoor krijg je een slechtere nachtrust en ervaar je een groter stressgevoel. Bovendien breekt dit hormoon spieren af, dus in plaats van dat je herstelt van die ochtendtraining, gaat het juist slechter met je spieren. 

Dehydratatie 

Een ander vervelend lichamelijk effect is dehydratatie. Alcohol werkt een beetje als een spons, en onttrekt vocht uit je lichaam. Dit is dan ook de reden dat je na een avond veel drinken ’s ochtends wakker wordt met een kater

Doorgaan met drinken

De schade die je aanricht met een paar glazen drank is best wel groot. Alcohol drinken past daarom niet zo goed in een gezonde levensstijl. Maar dit betekent niet dat je per se direct cold turkey moet stoppen.  

Stoppen met drinken 

Om op een gezonde manier af te vallen, of om in het algemeen gezond te leven, is het in ieder geval belangrijk dat je je alcoholinname minimaliseert. Het is best lastig om een dieet vol te houden waarbij je een product volledig afzweert. Je valt dan namelijk sneller terug in oude gewoontes. Kies er daarom voor om te beginnen met minderen.

Sport je elke dag, maar sta je elk weekend tot diep in de nacht in de kroeg? Dan merk je weinig progressie. Maar spreek je met jezelf af dat je in plaats van 10 nog maar 2 drankjes drinkt in het weekend, en hooguit 1 glas doordeweeks? Dan merk je wel verschil.  

Hoe meer je mindert, hoe makkelijker je het kunt laten staan. Alcohol is een verslavingsgevoelig goedje. Ben je gewend om elke dag een glas wijn bij het eten te nemen? Dan merk je dat het in het begin lastig is om een keer een glas over te slaan. Maar op de lange termijn raak je gewend aan een glas water bij het eten, en kun je ook in andere situaties makkelijker dat glas drank laten staan. 

Minder alcohol, minder calorieën? 

Terug naar de vraag waar we dit blog mee begonnen. Moet je minder alcohol drinken als je minder calorieën wilt nuttigen? Als je minder calorieën wilt innemen, is zeker het een goede eerste stap om je alcoholgebruik te matigen. Er zitten calorieën in alcohol, dus minder drinken betekent automatisch dat je minder calorieën inneemt. Daarnaast krijg je minder snel trek in snacks wanneer je niet drinkt, omdat je bloedsuikerspiegel stabiel is en je spijsvertering op het gebruikelijke tempo werkt. 

Overige effecten van een lagere alcoholinname

Natuurlijk heeft stoppen of minderen met drinken ook andere effecten. Het effect op je eetschema is bijvoorbeeld dat je meer ruimte hebt voor andere dranken of voedsel, omdat er calorieën vrijkomen. Zo kun je bijvoorbeeld een gezonde graanreep eten in plaats van die twee glazen bier. 

Ook komen je hormonen in een betere balans. Het slaaphormoon waar we het eerder over hadden, raakt niet verstoord wanneer je geen alcohol drinkt. Zo heb je automatisch een betere nachtrust en kunnen je spieren voldoende herstellen en opbouwen na een zware training. 

De balans tussen het hongerhormoon en het verzadigingsgevoel-hormoon raakt ook weer in evenwicht wanneer je minder drinkt. De gevolgen hiervan spreken voor zich: je voelt je sneller vol, en daardoor grijp je minder snel naar die zak chips of dat broodje shoarma. 

Beperk je alcoholinname voor een gezondere levensstijl 

De effecten van alcohol kunnen natuurlijk heel erg leuk zijn. De meeste mensen worden er iets losser van en gaan wat makkelijker op in het moment. Hoewel je het leuk genoeg kan hebben zonder drank, is dit een reden dat veel mensen het toch niet helemaal los kunnen laten. 

Om het naar je zin te hebben en tegelijkertijd gezond te blijven, kun je er ook voor kiezen om je alcoholgebruik te beperken. Drink wat minder dan eerst, en probeer vooral minder vaak te drinken. Je merkt dan al snel verschil in hoe je je voelt – met én zonder drank. 

sporten zonder alcohol


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten