Burnout voorkomen

Wat is een burn-out precies?

Ik schrok toen ik dit las. Op jaarbasis hebben we zoveel burn-outs, dat dit de Nederlandse samenleving zo’n 2 miljard euro per jaar kost. Een groep wetenschappers is er zelfs van overtuigd dat onze maatschappij aan de vooravond staat van de grootste crisis ooit, met als oorzaak stress.

Wat is een burn-out?

De naam zegt het al. Als je een burn-out hebt, ben je opgebrand. Lichamelijk en geestelijk voel je je uitgeput.

Als je een burn-out hebt, is dat vaak het gevolg van langdurige stressklachten die steeds erger worden, maar te laat worden aangepakt.

De meeste burn-outs ontstaan op de werkvloer. Je zou zeggen, stress hoort nu eenmaal bij het werkende leven. Maar wat zorgt ervoor dat het zover komt dat iemand een burn-out krijgt?

Vier feiten over burn-out gevallen in Nederland:

  • In 2018 telde Nederland 1,4 miljoen burn-outs en burn-out-gerelateerde klachten.
  • Mensen tussen de 25-35 jaar kampen het meest met burn-out klachten.
  • Het aantal meldingen van burn-out gerelateerde klachten stijgt nog steeds.
  • De gemiddelde duur van burn-outs in Nederland is zo’n 8 maanden.

Ik snap dat je je afvraagt: Waarom zijn veel Nederlanders zo opgebrand?

In dit blog lees je over 4 grote oorzaken van burn-outs in Nederland

1. Mensen vergeten hun grenzen aan te geven

Een burn-out krijg je natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Hier gaan maanden (en soms jaren) overheen, waarin persoonlijke grenzen niet goed zijn bewaakt.

Vaak vinden mensen het spannend om hun grenzen aan te geven. Ze zijn bang voor het oordeel van anderen en ze willen liever niet klagen. Hier wordt de eerste fout gemaakt.

De tweede fout is dat mensen vaak te lang wachten met het bespreekbaar maken van hun stressklachten. Hoe langer iemand wacht met het aangeven van zijn of haar grenzen, hoe moeilijker het uiteindelijk wordt.

Zo stel je grenzen op de werkvloer:

  • Geef het op tijd aan als je de werkdruk niet aan kunt.
  • Geef jezelf de tijd om dingen af te maken.
  • Zeg nee als je geen tijd hebt.

De meeste mensen hebben het door als ze meer stress krijgen, maar weten vaak niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Als dit te lang doorsuddert en je gevoelig bent voor stress, kan een burn-out al gauw op loer liggen.

Een burn-out slijt er vaak langzaam in. De meeste mensen met een burn-out zien het eigenlijk niet aankomen. Dit komt doordat je steeds went aan de stressverhogende situatie. Om deze reden worden burn-outs ook wel sluipmoordenaars genoemd.

Tip: een gezond eetpatroon is ontzettend belangrijk. Dit zijn de meest populaire diëten.

2. Slechte balans tussen werk en privé

Je werk-privébalans kan flink verstoord zijn, zonder dat je het doorhebt. Niemand kijkt er raar van op als je tot laat of in je vrije tijd doorwerkt. Gebeurt dit eens in de zoveel tijd? Dan is er niets aan de hand. Het is pas een probleem als het een gewoonte wordt.

Kenmerken van een verstoorde balans zijn onder andere:

  • Altijd bereikbaar zijn.
  • Regelmatig overwerken.
  • Regelmatig werken in je vrije tijd.
  • Steeds meer stress ervaren.
  • Korter en minder goed slapen.
  • Sneller geïrriteerd zijn.

Veel werkende Nederlanders zullen zich hierin herkennen. En als genoeg mensen iets doen, wordt het al gauw als normaal gezien. Daarom hebben we het minder snel door als onze werk-privébalans is verstoord.

Tip: je hersenen staan 24/7 aan en leiden je constant af – dit zijn de vier meest voorkomende oorzaken, en vier tips voor meer focus.

Vroeger ging het er anders aan toe. Als je klaar was met werken bleef het werk achter op kantoor. Tegenwoordig kunnen we door middel van telefoons, laptops en iPads werken wanneer en waar we willen. Hebben we op deze manier nog wel echt vrije tijd?

Drie tips voor een betere balans tussen werk en privé:

  • Plan het checken van je mail en sociale media in.
  • Begin pas met werken als je op je werk bent. Check je mail pas op kantoor.
  • Stel prioriteiten. Zo maak je het jezelf makkelijker om iets later te doen.

Een gezellig etentje laten schieten om je to-dolijst af te werken? Doe maar niet te vaak. Sporten is trouwens ook erg belangrijk bij het onderhouden van een gezonde levensstijl. Maar hoe houd je het sporten vol? In dit blog geven we 3 tips.

3. We zijn altijd bereikbaar

We staan 24/7 aan. Ga maar eens na, wanneer stond je mobiel voor het laatst uit? Of wanneer checkte je voor het laatst je sociale media een dag niet? Door je constant (digitaal) verbonden te voelen met de wereld, krijgen je hersenen structureel te veel prikkels en komen zo niet toe aan herstellen.

Of een avond op de bank met je telefoon in de hand zorgt voor optimaal herstel? Zeker niet. Op deze manier blijven je hersenen alsnog onder hoge spanning. Daarnaast maken veel mensen de fout om totdat ze gaan slapen bezig te zijn met hun telefoon of laptop. Door het blauwe licht van deze apparaten denken je hersenen dat het nog steeds dag is. Zo kom je moeizamer in slaa. De kwaliteit van je slaap gaat in veel gevallen ook achteruit.

Met deze tips zorg je voor een goed fysiek en mentaal herstel:

  • Leg een uur voordat je gaat slapen je telefoon weg.
  • Laat de televisie vaker een avondje uit.
  • Lees een boek.
  • Maak een avondwandeling.
  • Luister naar rustige muziek.

Het zal je verbazen hoe ontspannend een avond zonder beeldschermen werkt.

4. Perfectionisme

Perfectionistisch werken is in de basis een prime eigenschap om te hebben, maar je kunt er ook in doorschieten. Als dat gebeurt, overtuig je jezelf ervan dat alles perfect moet zijn. Met de nadruk op ‘moet’. Je gaat geforceerd aan de slag en denkt dat je werk nooit goed genoeg is. Veel perfectionisten hebben moeite om hun werk af te ronden.

We leven in een prestatiemaatschappij. Hierdoor denken we niet alleen constant meer te moeten doen, maar ook dat alles beter moet. Vaak voor de verkeerde (en ongezonde) redenen. Perfectionisten zijn hier over het algemeen extra gevoelig voor.

Hier kun je perfectionistisch gedrag aan herkennen:

  • Het stellen van onhaalbare doelen voor jezelf en je omgeving.
  • Somber of zelfs emotioneel zijn als iets niet lukt.
  • Een alles-of-niets houding.

Het voorkomen van een burn-out begint bij je grenzen aangeven

Mijn advies is: probeer zo bewust mogelijk te blijven van je mentale gesteldheid. Wat vind je van je werkdruk? En geniet je nog van je vrije tijd? Als je merkt dat je meer stress krijgt en minder goed functioneert in je dagelijks leven, probeer het dan bespreekbaar te maken. Schroom ook zeker niet om hulp van een professional te vragen.

Op deze manier kun je burn-outs en burn-out gerelateerde klachten voorkomen. Wacht hier niet te lang mee. Want hoe langer je hiermee wacht, des te lastiger het wordt om erover te praten.