Vind je het lastig om productief te zijn? Raak je vaak het overzicht kwijt over al je taken? Wij geven je tips hoe je je productiviteit kunt verbeteren. Handig voor op je werk of je studie!
Als je deze onder de knie hebt, gaat de rest een stuk makkelijker. Prioriteiten stellen is voor de ene persoon heel makkelijk, en voor de ander een drama. Geen zorgen – uiteindelijk kan iedereen het leren. Ook jij.
Schrijf eens op wat je doelen zijn. En daarmee bedoelen we je langetermijndoelen. Wat wil je dit jaar bereiken? Zet ze van belangrijk naar minder belangrijk – maak bijvoorbeeld een top 6.
Nu moet je de doelen ook echt onthouden. Plak ze desnoods op je monitor! Zo weet je altijd waarvoor je werkt.
Weet je even niet wat als eerste je aandacht nodig heeft? Stel dan jezelf de vraag: wat draagt bij aan welk doel? Omdat je je doelen op volgorde hebt gezet, helpt dit met kiezen waar je prioriteit aan geeft.
Dit klinkt als een open deur, want vaak is juist het beginnen lastig. Maar we weten precies wat je moet doen om het beginnen met een grote taak een stuk makkelijker te maken.
Wat altijd werkt: maak van een grote opdracht meerdere kleine opdrachten. Moet je bijvoorbeeld een lange tekst schrijven? Begin dan met het doel: ik ga me een kwartier inlezen. Als je dit eenmaal achter de rug hebt, zit je er al lekker in. En vaak is het dan makkelijker om direct door te pakken.
Door meerdere kleine doelen te stellen, heb je ook meer zicht op wat je van jezelf verwacht op een dag of in een week. Zie je die ene opdracht als één groot doel? Dan is de kans groot dat je het overzicht verliest.
Wat ook helpt met beginnen: bouw tussentijdse evaluaties in. Dit klinkt moeilijker dan het is. Maar vooral als je thuiswerkt is dit heel effectief.
Stel, je hebt een groot project dat je steeds uitstelt (zoals het schrijven van je scriptie). Spreek dan af met een collega dat je woensdag 12 uur even met hem of haar wilt sparren over je eerste ideeën. Zo dwing je jezelf om voor die tijd te beginnen aan het project – je kunt niet bij je collega aankomen zonder enige voorbereiding!
Als je eenmaal in een flow zit, is het belangrijk dat je die ook vasthoudt. Het verschilt heel erg per persoon welke manier van werken het beste is. Er is één tip die voor iedereen werkt: verminder het aantal meldingen drastisch. Dat betekent dat je je telefoon weglegt of op stil zet (behalve eventueel oproepen).
Met name appjes en mailtjes onderbreken je flow enorm. Daarom kun je beter een tijd kiezen waarop je die checkt. Gaat het om werkzaken? Dan kun je bijvoorbeeld standaard het eerste kwartier na je middagpauze inruimen om op mails te reageren. Privéberichten? Die kunnen altijd wel wachten tot de pauze. Als iemand je écht dringend nodig heeft, kunnen ze je bellen.
Wil je het direct helemaal goed aanpakken? Dan kun je ook een training time management volgen.
Een training zorgt voor meer overzicht en rust in je hoofd. Zo krijg je meer productiviteit en effect in je werk. Hierdoor werk je efficiënter, heb je meer plezier in je werk en sluit je iedere dag weer voldaan je werkdag af. Ook fijn: vaak verbetert de sfeer op je werk en verbetert je werk/privé-balans!
Tessa schrijft op The Health Issue over lekker en gezond eten, borrelen en ontspanning.