• home
  • Lifehacks
  • Verantwoord afvallen: natuurlijke supplementen gebruiken of plantaardig eten?

Verantwoord afvallen: natuurlijke supplementen gebruiken of plantaardig eten?

verantwoord afvallen met plantaardig dieet

Bijna iedereen wil het vroeg of laat een keer: afvallen. 

Ook met een relatief gezonde levensstijl kun je zwaarder worden; naarmate je ouder wordt, gaat je stofwisseling namelijk langzamer werken. Vaak resulteert dit in extra lichaamsgewicht. 

Extra lichaamsgewicht is niet per se slecht. Maar als je gewicht te veel toeneemt, kan het risico op gezondheidsklachten ook hoger worden. 

Als je wilt afvallen, moet je dat wel op een verantwoorde manier doen. En over wat verantwoord afvallen precies is, zijn de meningen verdeeld.

De een zweert bij het gebruik van natuurlijke supplementen die kunnen helpen bij het verliezen van lichaamsgewicht. En de ander is ervan overtuigd dat een plantaardig dieet uitkomst biedt.

In dit blog nemen we beide methoden onder de loep.

Verantwoord afvallen met natuurlijke supplementen

Er zijn veel soorten voedingssupplementen die je kunnen ondersteunen bij het verantwoord afvallen. Maar eerst: waarom werken natuurlijke supplementen precies?  

Soorten supplementen

Natuurlijke supplementen die helpen met afvallen, kunnen op verschillende manieren werken:

  • Ze blokkeren de opname van caloriehoudende macronutriënten door jouw lichaam. Sommige voedingssupplementen voor gewichtsverlies blokkeren de opname van vet en koolhydraten. Hierdoor zet je lichaam deze calorieën niet om in lichaamsvet.
  • Ze verminderen je eetlust. Door jouw hongerhormonen te reguleren, weerhouden afslanksupplementen je ervan om overtollige calorieën te consumeren.
  • Ze verhogen je metabolisme. Deze voedingssupplementen versnellen de stofwisseling, waardoor je efficiënter en sneller calorieën verbrandt.

Lees ook: dit zijn 5 natuurlijke vetverbranders die écht werken.

Als je kruidenpreparaten of natuurlijke supplementen wilt gebruiken om gewicht te verliezen, kun je het beste kiezen voor supplementen uit plantaardige bronnen. 

Deze kruidensupplementen hebben vaak een label waarop aangegeven wordt dat ze 100% natuurlijk zijn. 

Wil je supplementen kopen om je gewichtsverlies te versnellen? De meeste supplementen bestaan uit een of meer van de onderstaande ingrediënten.

1. Cafeïne

De snelheid waarmee je in rust calorieën verbrandt, noemen we rustmetabolisme. Hoe hoger deze stofwisseling, hoe gemakkelijker je kunt afvallen en hoe meer je kunt eten zonder aan te komen.

Enkele studies tonen aan dat cafeïne het rustmetabolismeproces met 3-11% kan verhogen, waarbij grotere doses een groter effect hebben. Daarom wordt cafeïne vaak gebruikt in supplementen die helpen met verantwoord afvallen.

2. Groene thee-extract

Verbindingen in groene thee verhogen de hoeveelheid hormonen die vetcellen de opdracht geven om vet af te breken. Hierdoor wordt het beschikbaar als energie.

De positieve werking van groene thee wordt ondersteund door een aantal verschillende onderzoeken. Bij één onderzoek verbrandden mannen die vóór hun training groene thee-extract gebruikten 17% meer vet dan mannen die het supplement niet gebruikten. 

Deze studie suggereert dat groene thee de vetverbrandende effecten van lichaamsbeweging kan versterken. Niet vreemd dus, dat groene thee-extract vaak wordt gebruikt als ingrediënt in voedingssupplementen voor gewichtsverlies.

Tip: in dit blog lees je wat matcha-poeder precies is en wat de belangrijkste gezondheidsvoordelen zijn

Matcha basics

3. Glucomannan

Glucomannan is een soort vezel. Deze vezel komt voor in de wortels van de olifantenyam en de konjac.

Glucomannan neemt water op. Daardoor wordt het gelachtig. Het zorgt voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder eetlust hebt. En dat betekent dat je minder calorieën binnenkrijgt.

Er zijn meerdere studies geweest naar de effecten van glucomannan. Uit drie studies is gebleken dat deze vezel kan bijdragen aan een gewichtsverlies van 3,6 tot 4,5 kilo in 5 weken. Wel in combinatie met een gezond dieet, uiteraard. Glucomannan is een goede ondersteuning voor verantwoord afvallen.

Daarnaast heeft glucomannan verschillende gezondheidsvoordelen. Het is namelijk een vezel die de goede bacteriën in je darmen voedt. Het kan ook de bloedsuikerspiegel, het bloedcholesterol en de triglyceriden verlagen en het is effectief tegen obstipatie.

Gewicht verliezen door plantaardig eten

Het plantaardig dieet wordt steeds populairder. Dat is niet zonder reden: plantaardig eten wordt geassocieerd met een lager risico op chronische ziekten en het zorgt volgens velen voor een gezond gewicht.

voedsel plantaardig eten

Plantaardig eten staat niet direct garant voor gewichtsverlies. Je gaat niet afvallen als je alleen maar kant-en-klare, sterk bewerkte voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten eet.

Als een plantaardig dieet uit de juiste voedingsmiddelen bestaat, profiteer je van veel gezondheidsvoordelen, waaronder verantwoord gewichtsverlies.

De basis van gezond en snel afvallen is een goed dieet. Een dieet hoeft niet per se een ongezond afvaldieet te zijn, zoals een crashdieet – een specifieke eetwijze is ook een dieet, zoals een plantaardig dieet. 

Veel voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat plantaardig eten veel voordelen te bieden heeft, zeker ten opzichte van andere voedingsmiddelen. 

Bij een plantaardig dieet eet je geen vlees, vis en gevogelte. Je eet en drinkt ook geen andere dierlijke producten, zoals kaas, melk of eieren. 

Een plantaardig dieet bestaan vooral uit groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten, bonen, noten en zaden. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels, micronutriënten en gezonde plantaardige stoffen. Ze bevatten meestal ook minder calorieën, vet en eiwitten dan dierlijke voedingsmiddelen.

Afvallen met een plantaardig dieet: tips 

Wij hebben een aantal tips voor verantwoord afvallen met een plantaardig dieet:

  • Vul de helft van je bord met niet-zetmeelrijke groenten. Met vezelrijke groenten heb je langer een verzadigd gevoel en kun je je calorie-inname verminderen. Voorbeelden van vezelrijke groenten zijn broccoli, bloemkool, courgette, bladgroenten (zoals spinazie) en champignons.
  • Voeg plantaardige eiwitten toe aan elke maaltijd en snack. Voorbeelden van eiwitrijk plantaardig voedsel: bonen, noten, zaden, linzen en sojaproducten. In dit blog lees je alles over vleesvervangers.
  • Kies voor complexe koolhydraten. Deze voedingsmiddelen stimuleren een verzadigd gevoel. Voorbeelden: volkoren granen, zetmeelrijke groenten, fruit en peulvruchten.
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit. Onbewerkt voedsel bevat geen onnodige ingrediënten, in tegenstelling tot bewerkte, kant-en-klare producten.

Met een goed gebalanceerd plantaardig dieet ligt de nadruk op gezonde, natuurlijke voedingsmiddelen. Zo kun je afvallen op een verantwoorde manier.

Naast gezond eten zijn er andere belangrijke factoren die helpen met gewichtsverlies. Zorg naast een gezond dieet voor een goede nachtrust, voldoende hydratatie en lichaamsbeweging. 

Tip: wat is CrossFit precies en wat zijn de voordelen?

Zo ziet crossfit eruit

Verantwoord afvallen: de gulden middenweg

Wondermiddelen bestaan niet, ook niet voor gewichtsverlies. Maar sommige voedingssupplementen kunnen zeker een bijdrage leveren aan verantwoord afvallen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat supplementen als cafeïne, groene thee-extract en glucomannan bijdragen aan gewichtsverlies. Echt grootschalige studies ontbreken nog. 

Overigens kunnen gewichtsverlies-supplementen soms tot bijwerkingen leiden, zoals maagklachten en een verandering in de stoelgang. Daarom is een plantaardig dieet een betere basis om af te vallen. 

Een gezond dieet met de juiste natuurlijke voedingsmiddelen helpen je om gewicht te verliezen, zonder het risico op bijwerkingen. Met andere woorden, plantaardig eten is een veilig en effectief fundament voor als je verantwoord wilt afvallen.

Toch zijn kwalitatief hoogwaardige voedingssupplementen in principe een goede toevoeging op een gezond dieet. Je kunt dus ook kiezen voor the best of both worlds: een combinatie van een plantaardig dieet en voedingssupplementen. 

Ten slotte: als je wilt afvallen, doe dit dan in goed overleg met een medisch specialist, zoals een diëtist of je huisarts. Dan kun je samen kijken hoe je een plantaardig dieet op jou kunt afstemmen en aanvullen met de juiste supplementen. Zo kun je sneller afslanken op een gezonde wijze.

Lees ook: deze superfoods moet je toevoegen aan je dieet.

Dit artikel is geschreven door Myron

Myron was 10 jaar lang topschaatser en is nu fulltime fitness freak. Voor The Health Issue deelt hij nu zijn kennis over een gezonde lifestyle. En gembershots.

Gerelateerde berichten