Anti kater tips

Vijf waardevolle tips tegen een kater

Er is één tip die je beschermt van alle katers: geen alcohol drinken.

But where’s the fun in that?

Het moet natuurlijk wel gezellig blijven op de vrijmibo’s, de verjaardagen van je vrienden, familiefeestjes en alle andere excuses die we hebben voor een avondje zuipen. Wil je minder alcohol drinken? Misschien heb je iets aan dat blog met tips.

Dus, een beetje voorbereiding op de brakke ochtenden kan geen kwaad.

Ik zocht 5 anti-kater-tips voor je op die je eerder had willen kennen. Als extraatje heb ik zelfs nog een persoonlijke bonustip.

Bedank me later maar.

Tip #1: Drink na ieder glas alcohol minstens één glas water

Alcohol is vochtafdrijvend en droogt je lichaam uit. Je hersens vinden uitdroging maar niets – daar komt die hoofdpijn vandaan.

Op de avond zelf kun je niet vroeg genoeg beginnen met water drinken. Begin je pas vlak voor je naar bed gaat? Dan ben je te laat en staat je waarschijnlijk een pittig ochtendje te wachten.

Door de gezelligheid kun je het water drinken vergeten. Om het jezelf makkelijker te maken kun je bij ieder drankje een glas water bestellen. Of een karaf water op tafel zetten.

Je vrienden zullen je bedanken.

Tip: te veel water drinken is niet goed voor je. Als je meer dan 8 tot 10 liter water drinkt, dan komen je nieren in de problemen. Deze kunnen de enorme hoeveelheid water niet verwerken. Daardoor komt er te weinig natrium in je bloed. In het ernstigste geval kun je zelfs acuut overlijden.


Frisdrank kun je beter vermijden als je eenmaal uit de kroeg bent gerold. In de meeste frisdranken zit cafeïne en dat onttrekt, net als alcohol, vocht uit je lichaam. Je kunt beter een van deze slaapdrankjes drinken.

Let op, als je te veel water drinkt voor het slapengaan kun je alsnog misselijk worden.

Een of twee glazen is meer dan genoeg.

Tip #2: Neem een eetlepel suiker voor je gaat slapen

Goor.

Klopt, maar het werkt ontzettend goed. Je krijgt er niet alleen een minder erge kater van, maar het zorgt ook voor minder hersenschade van de vele alcohol.

Waarom suiker zo goed werkt tegen katers is een saai wetenschappelijk verhaal, maar het komt hierop neer:

Suiker stelt je lichaam beter in staat om energie aan te maken. En dat kun je wel gebruiken na een avondje kroegen. Want hoe meer alcohol je hebt gedronken, hoe minder goed je lichaam herstelt terwijl je slaapt. De suiker geeft je lichaam een energieboost.

Tip #3: Neem pas ’s ochtends ibuprofen

Als je alcohol drinkt, vergiftig je je lichaam. De effecten van alcohol op het lichaam kun je vergelijken met een ontstekingsreactie. Ibuprofen is een ontstekingsremmer en werkt dus goed tegen katers. Maar veel mensen weten niet dat ibuprofen innemen voordat je gaat slapen risico’s met zich meebrengt.

De combinatie tussen alcohol en ontstekingsremmers kan schadelijk zijn voor je maag. Het risico op ontstoken maagslijmvlies en zelfs maagzweren is groot. En dat wil je echt niet.

’s Ochtends is de meeste alcohol uit je maag. Mocht je belabberd wakker worden en roepen dat je nooit weer drinkt, dan kun je gerust ibuprofen (of paracetamol) innemen. Ik zou van tevoren wel even wat eten, want op een lege maag kan het er zo weer uitkomen.

Ben je ziek, maar niet van de drank? Bekijk ons blog met de meest voorkomende herfstkwaaltjes en hoe je ervan afkomt.

Tip #4: Drink nooit op een lege maag

Zorg altijd voor een goede bodem voordat je begint met drinken. Zo voorkom je buikpijn, misselijkheid en nog belangrijker, dat je vrienden je thuis moeten brengen.

Daarnaast is de kans op alcoholvergiftiging dubbel zo groot als je drinkt op een lege maag.

Tip #5: Vermijd bubbels

Van sommige soorten drank weten we dat de katers erger zijn. Over het algemeen zijn dit dranken met bubbels. Denk bijvoorbeeld aan champagne en prosecco.

Alcoholische dranken met bubbels zorgen ervoor dat de alcohol sneller wordt opgenomen in het bloed. Kortom: Je wordt heel snel, heel dronken.

Hou het dus maar op maximaal twee glazen op een avond.

(Bonus) Drink geen sambuca

Drink geen sambuca.

Just don’t.