Meer focus op werk

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van afleiding

Je hersenen staan 24/7 aan en leiden je constant af – dit zijn de 4 meest voorkomende oorzaken en beste oplossingen.

Hier loopt iedereen wel eens tegenaan: je kunt je maar niet concentreren op je werk, je hebt geen inspiratie en je to-do lijst wordt alleen maar langer.

En je wilde er nog wel zo’n productieve dag van maken.

Ik ga je helpen.

Dit is waarom je je niet kunt concentreren en wat je ertegen kunt doen

1. Je hersenen staan altijd AAN

Onze hersenen werken ontzettend hard en staan nooit uit. Veel mensen denken dat onze hersenen ‘uit’ staan op het moment dat we niets doen. Maar dit klopt niet – zelfs als je languit op de bank ligt, is je brein hard aan het werk.

Uit onderzoek is gebleken dat we altijd 100 procent van onze hersencapaciteit gebruiken. Dit is de hoofdreden waarom we zo verdomd snel zijn afgeleid. Want terwijl jij je probeert te concentreren, is je brein met allerlei andere dingen bezig.

Ik hoor je denken: “Als ik op de bank lig, waarom zijn mijn hersenen dan zo hard aan het werk?”

Ik leg het je uit.

Een casual gesprek met je collega vraagt om slechts 20 procent van je hersencapaciteit. Terwijl je staat te praten gaan je hersenen op zoek naar manieren om de resterende 80 procent in te zetten. Daar kun je nu eenmaal niets tegen doen.

Eigenlijk doe je nooit helemaal niets. Je brein draait 24/7 op volle toeren.

Maar met wat vult je brein die 80 procent op?

Denk bijvoorbeeld aan boodschappenlijstjes, prikkels uit je omgeving, maar ook je emoties.

Het feit dat je tijdens het gesprek met je collega een ander gesprek opvangt, komt door de overgebleven capaciteit.

Die 80 procent leidt je dus af en dat helpt niet mee als je een strakke deadline hebt. Je wilt gewoon doorwerken en natuurlijk op tijd klaar zijn. Vind je dat lastig? Dan kan dit je helpen:

Als je je beter wilt concentreren op je werk kan meer uitdaging helpen aan een betere focus op je taak. Dus, als je maar niet in die workflow komt, kies dan eens de moeilijkste taak op je to do-lijst. Zo prikkel je je creativiteit en dat helpt je beter te kunnen concentreren.

Tip: Kies altijd een taak uit waar je je op wilt concentreren. Twee of meer werkt niet.

Je kunt je natuurlijk voorstellen dat dit altijd aanstaan risico’s met zich meebrengt. Ten minste, als je hier niet zorgvuldig mee omgaat. Heb je last van stressklachten? Dan hebben we nog een interessant blog voor je over de meest voorkomende oorzaken van een burn out.

Chillen na werk

2. Je wordt constant afgeleid door je interne stoorzenders

Je bent nog steeds in gesprek met je collega. Je reageert wel, maar je bent met je hoofd bij hele andere zaken.

“Vergeet ik niets? Heb ik die laatste opdracht wel goed gedaan? En heb ik de voordeur eigenlijk wel dichtgedaan vanochtend?”

Dit zijn voorbeelden van interne afleiders.

Wanneer je aan het werk bent, gebruik je voornamelijk het analytische deel van je hersenen. Maar als je veel taken nog niet hebt afgerond, blijven die als een boomerang door je hoofd vliegen.

Als je je makkelijk laat afleiden, heeft dat in veel gevallen te maken met je interne afleiders.

Maar gelukkig heb je 1001 manieren om dit te tackelen. De belangrijkste? Geef je brein waar het om vraagt.

Daar vertel ik je meer over.

Stel: Je zit op je werk en je kunt je niet concentreren door een verdrietig voorval in je privéleven. Het kan dan helpen om even pauze te nemen. Je brein geeft aan dat het iets wilt verwerken. Loop daarom een rondje of praat erover met een collega. Ertegenin bijven werken en je geforceerd proberen te concentreren is niet te doen.

Schrijven werkt ook goed. Je schrijft dan letterlijk je zorgen van je af. Veel mensen voelen zich na het schrijven opgelucht en kunnen zich daarom beter focussen.

Heb je een creatieve baan? Dan is het belangrijk om te weten dat onze hersenen niet productief en creatief kunnen zijn op hetzelfde moment. Creatieve ideeën komen in de meeste gevallen in je op als je niets aan het doen bent. Bijvoorbeeld onder de douche of als je een wandeling maakt.

Een creatief concept bedenken onder hoge druk? Dat is haast niet te doen. En als het wel lukt, is de bedenker hoogstwaarschijnlijk niet tevreden over zijn of haar werk.

Het kan in dat geval goed helpen om even los te komen van je werk. Staar een paar minuten naar buiten of doe de afwas.

Het maakt niet uit wat je doet, als het maar niet met het werk te maken heeft. Grote kans dat je tot een idee komt waar je trots op bent.

Burnout voorkomen

3. Je houdt te weinig rekening met je energieverbruik

Heb je wel eens xtc-pil gebruikt? Zo ja, dan weet je dat dan extra geluksstofjes worden aangemaakt. Voor een aantal uur vind je alles en iedereen fantastisch. Op de avond zelf is dat natuurlijk geweldig, maar de dagen erna zijn deze geluksstofjes op en voel je je leeg en down.

Jup, je hebt een dinsdagdip.

Dit sombere gevoel kun je ook krijgen als je een hele dag hebt gewerkt zonder pauze te nemen. Je hebt simpelweg te veel van dezelfde (brand)stof gebruikt die je nodig hebt om energiek en productief te zijn. En als je na het werk (structureel) niet goed genoeg herstelt, kan dat ernstige gevolgen hebben.

Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je tot rust komt na het werk.

Je hebt twee soorten stofjes nodig om productief te zijn. Dit zijn de neurotransmitters noradrenaline en acetylcholine. Maar die ingewikkelde namen mag je meteen weer vergeten 😉

Dit moet je wel onthouden: deze twee stoffen raken tegen het einde van je werkdag op. Het werk is nooit af en dat maakt het verleidelijk om toch nog even door te werken. Terwijl je al uren gaar bent en toe bent aan een welverdiende borrel.

Werk je een keertje tot laat door? Geen probleem.

Maar als je het vaker doet, teer je op reserves en loop je het risico op, je raadt het al, een productiviteitsdip.

En dat wil je niet.

Zorg er daarom voor dat je voldoende pauze neemt. Minimaal 30 minuten op een werkdag van 8 uur.

Tip: ga in de pauze naar buiten. Maak bijvoorbeeld een lunchwandeling of introduceer wandelmeetings. Of ga een stukje hardlopen 🙂

afleiding door telefoon

4. Je wordt constant afgeleid door externe stoorzenders

Heb jij genoeg ruggengraat om niet op je telefoon te kijken als je een melding krijgt?

Waarschijnlijk vaker niet, dan wel.

En dat is helemaal niet gek. We doen het allemaal. We laten ons zo makkelijk afleiden door allerlei soorten prikkels en zeg nou zelf, we vinden het heerlijk.

Iedere melding die we krijgen, zorgt voor een shotje van onze geluksstof. We voelen ons gezien en belangrijk als iemand aan ons denkt en een berichtje stuurt. Maar iedere keer dat je een melding krijgt, kost het je ook energie. Dezelfde energie die je eigenlijk in je werk wilt steken.

Veel mensen putten zichzelf hierdoor uit. En daar ligt het gevaar. Het is zo normaal geworden dat we ons laten afleiden door alle berichten en meldingen, dat we het vaak niet eens meer doorhebben.

Een goede concentratie begint bij onszelf. We zijn alleen geneigd te zeggen dat het komt door de prikkels om ons heen. Bijvoorbeeld door die collega die altijd zo hard praat. En ja, dat is irritant, maar daar ligt het (hoofd)probleem niet. 

Lees ook waarom je telefoon niet thuishoort in de slaapkamer.

Dat ligt bij jezelf.

Want als je mijn eerste drie punten op orde hebt, leiden prikkels van buiten je minder (of niet) af.

Dus probeer altijd te zorgen voor:

  • Voldoende pauze tijdens het werken.
  • Controle over je interne stoorzenders.
  • Genoeg uitdaging.
  • Minder afleiding door externe prikkels.