• home
  • Lifehacks
  • Mentale problemen bij millennials: van oorzaak naar oplossing

Mentale problemen bij millennials: van oorzaak naar oplossing

Mentale gezondheid millennials

Psychische klachten zijn van alle tijden. Toch is er nu iets vreemds aan de hand: met name millennials worden zwaarder getroffen dan andere generaties. En dat terwijl onze generatie relatief jong is. In dit blog bekijken hoe dit kan en wat de meestvoorkomende klachten zijn. Ten slotte kijken we naar oplossingen die ook in corona-tijd werken. 

Vooropgesteld: zoek hulp als je psychische problemen ervaart. Ga naar je huisarts, hij of zij kan je verder helpen. 

Waarom hebben millennials zoveel mentale klachten? 

Jonge mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1995 hebben al aardig wat meegemaakt. Na een jeugd tijdens relatieve economische welvarendheid, hebben ze een flinke klap gehad van de economische crisis van 2008. Er werd bezuinigd op onderwijs, waardoor hoge studieschulden de norm werden in plaats van een uitzondering.

Tegelijkertijd stegen huizenprijzen en is de kans op een vaste baan flink verminderd. Deze combinatie zorgt voor flink wat (financiële) onzekerheid. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mentale gevolgen van het coronavirus. 

Wat zijn de meestvoorkomende mentale klachten van millennials?

Veelvoorkomende klachten van millennials: 

  • Depressie
  • Burn-out
  • Eenzaamheid
  • Angstgevoelens

Wat is een depressie

Depressie

Depressies komen relatief vaak voor, ook bij jonge mensen. Het verschilt per persoon hoe je een depressie ervaart, hoe lang het duurt en hoe het ontstaat. In de basis zorgt een depressie voor meer negatieve gevoelens en minder positieve gevoelens. Het heeft dan ook een enorme impact op je leven: van sociale activiteiten tot eetlust en van je slaapritme tot productiviteit op je werk. Het is erg belangrijk dat mensen met depressieve symptomen hulp zoeken.

Burn-out

Zo’n beetje iedere millennial is opgegroeid met het idee dat hun toekomst maakbaar is. Oftewel: je wordt succesvol, zolang je maar je best doet. De financiële crisis gooide hierbij roet in het eten. Bedrijven zijn bang om vaste contracten aan te bieden, dus veel jonge mensen leven van tijdelijk contract naar tijdelijk contract. En dat terwijl ze nog jarenlang in een huurwoning zitten die een veel te groot deel van hun inkomen opslokt. 

Millennials werken hard in een onzekere situatie, die bovendien ook niet beter lijkt te worden. Burn-outs komen dan ook vaak voor bij deze jonge groep. 

Eenzaamheid

Misschien verwacht je dit niet, maar veel millennials hebben last van eenzaamheid. Door social media lijkt het misschien alsof je altijd connected bent, maar dat is natuurlijk niet zo. En dan is social media ook nog een veel te positieve weergave van de werkelijkheid. 

Vooral sinds de coronacrisis geven veel twintigers en dertigers aan dat ze zich alleen voelen. Lang niet iedereen heeft een partner of kinderen – en dit heeft weer deels te maken met financiële onzekerheid. Tel daarbij op dat thuiswerken steeds meer de norm wordt en de horeca beperkt is. Waarschijnlijk begrijp je dat relatief veel jonge mensen verpieteren in hun te kleine studio.

Angstgevoelens

Ook angstgevoelens komen relatief vaak voor. In het Engels heet dit anxiety. Dit kan zich uiten op verschillende manieren, zoals rusteloosheid, concentratieproblemen, slapeloosheid en paniekaanvallen. Keuzestress, het idee dat je niet goed genoeg bent: angstgevoelens kunnen op veel verschillende manieren opdoemen.

Psychische klachten verhelpen

Als je behoefte hebt aan hulp, kun je het beste eerst naar je huisarts gaan. Hij of zij zorgt dan voor een doorverwijzing, meestal naar een psycholoog. Soms kan coaching ook al veel helpen. De beste optie verschilt per persoon.

Gesprek met een psycholoog

Psycholoog 

In therapie bij een psycholoog of psychotherapeut is voor velen een goede hulp bij depressie, angst of een burn-out. Een psycholoog heeft als doel je klachten te verminderen of zelfs op te lossen. De lengte van de behandeling verschilt per klacht. Let er wel op dat de wachttijden vaak lang zijn, vooral in de grotere steden. 

Online therapie van een psycholoog maakt een behandeling stukken toegankelijker, helemaal nu in coronatijd. Zo kun je therapie volgen vanuit je eigen omgeving. Het wordt net als een face-to-facebehandeling vergoed door je basisverzekering. En ten slotte heeft online therapie geen wachttijden. 

Een kleinschalige studie uit 2013 stelt dat online therapie minstens net zo effectief is als face-to-facetherapie. 

Coaching

Soms kan coaching de beste stap voor jou zijn. Bijvoorbeeld als je na een burn-out weer aan het werk gaat. Of als je je in positieve zin wilt ontwikkelen. Maar vergeet niet: coaching is geen behandeling voor een mentale ziekte. Dit is vooral geschikt als je je (weer) goed voelt en jezelf verder wilt ontwikkelen.

Veelvorkomende mentale problemen 

Jonge mensen hebben vaak last van psychische problemen. Vier veelvoorkomende klachten zijn:

  • Depressie 
  • Burn-out
  • Eenzaamheid
  • Angstgevoelens 

Via je huisarts kun je worden doorverwezen naar een (online) psycholoog. Als je je wat beter voelt, kan coaching een goede oplossing zijn. 

Dit artikel is geschreven door Tessa

Tessa schrijft op The Health Issue over lekker en gezond eten, borrelen en ontspanning.

Gerelateerde berichten