man houdt een powernap

Is een powernap goed of slecht voor je?

Even schrikken: 25% van de Nederlanders heeft slaapproblemen, volgens een studie van het CBS uit 2019. Zit je met 20 mensen op kantoor? Dan zijn er 5 die de afgelopen 2 weken slaapproblemen hebben gehad.

Steeds meer Nederlanders hebben last van slaapproblemen. In de studie van 2018 zei 20% van de Nederlanders slaapproblemen te hebben. Dat is een toename van 5% in één jaar. Dat betekent niet direct dat deze trend zich zo doorzet, maar het is in ieder geval geen goed teken. 

Er zijn veel manieren om te werken aan je nachtrust. Rust, reinheid en regelmaat werkt altijd nog goed. En slaapdrankjes kunnen ook helpen om beter in slaap te komen en te blijven. 

Een andere oplossing die je vaak hoort? Powernaps. Maar helpt dat tegen een slaaptekort? En hoe lang moet je slapen voordat je uitgerust wakker wordt na een powernap? 

Wij beantwoorden de meest gestelde vragen over powernaps.

Maar eerst: Wat is een powernap precies?

Powernap betekenis

Een powernap is een kort dutje van ongeveer 15 tot 25 minuten. De meesten houden maximaal een half uur aan. De meeste mensen die overdag een dutje doen, gaan na de lunchtijd even slapen.

De beste tijd verschilt per persoon, maar het is het beste om voor 3 uur ’s middags te slapen. Anders schop je je biologische klok in de war en slaap je ‘s avonds niet.

Betekenis van powernap

Hoe lang duurt een powernap?

Meestal zet je je wekker na twintig minuten als je een middagdutje doet. 20 minuten is dus de ideale powernap-tijd. Heb je tijd over? Dan is een powernap van 90 minuten ook echt top.

Hoe zit dat? Nou, een slaapcyclus duurt 90 minuten. Na een powernap van anderhalf uur heb je dus een hele slaapcyclus gehad. Nadeel is dat je een groot deel van je middag kwijt bent.  

Voor een goede lengte powernap kun je beter niet een half uur tot een uur slapen. Als je na 60 minuten ontwaakt, zit je midden in een slaapcyclus – en dus in je diepe slaap. Zeker weten dat je dan suf wakker wordt. 

Helpen powernaps bij slaaptekort?

Als je een chronisch slaaptekort hebt, los je dat niet op met een powernap. Je kunt dus geen slaap ‘inhalen’ met powernaps. Maar je kunt je slaaptekort wel een beetje ondervangen met een middagdutje. Het helpt tegen vermoeidheid en concentratievermindering, zodat je er voor de rest van de dag tegenaan kunt.

Is een powernap gezond?

Een middagdutje zorgt er dus niet voor dat je chronische slaaptekort ineens verdwijnt. Maar powernapping leidt wel tot een verhoogde concentratie, je geheugen krijgt weer een oppepper en je creativiteit wordt geboost. Dat is niet verkeerd natuurlijk. 

Moet ik een powernap op kantoor doen?

In sommige landen is het de normaalste zaak van de wereld om een middagdutje te doen na je pauze. In Nederland zijn we niet echt gewend om naast onze collega’s in slaap te vallen. Je kunt je dus beter afvragen of je überhaupt een powernap op het werk kúnt doen. 

Als de mogelijkheid tot een powernap er is, zie ik niet in waarom niet. Helemaal als je een eigen kantoor hebt, kun je best een half uurtje van je pauze slapen. En tijdens nachtdiensten? Een powernap in je nachtdienst is vaak wel mogelijk en wordt soms zelfs aangeraden door de werkgever. 

Wat is beter, koffie of powernap? 

Als je ’s middags duf wordt, kun je beter kiezen voor een powernap. Van te veel cafeïne maak je sneller fouten en word je kriebelig. Een powernap zorgt ervoor dat je energielevel weer op peil is.

Een combinatie van beide werkt het allerbeste. Dus: drink een kop koffie en doe daarna een powernap van 20-30 minuten. Als je wakker wordt, kickt de koffie in. Gelijk wakker! 

Lees ook: 8 scriptie-tips van een ervaringsdeskundige

Hoe doe ik een goede powernap? Tips!

Voor de perfecte powernap slaap je dus maximaal 30 minuten, of meer dan 90. Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden: hang een niet-storenbordje op je kantoordeur of zet je deurbel even uit en je telefoon op stil. 

Zorg ervoor dat je de ruimte waarin je slaapt kunt verduisteren. Doe bijvoorbeeld de gordijnen dicht. Kan dat niet? Doe dan zo’n slaapmaskertje op. Zo val je sneller in slaap. 

Als je het helemaal goed wilt doen zorg je ervoor dat je een dekentje bij de hand hebt – je koelt wat af als je slaapt. Zonder dekentje word je koud wakker.

Wat zijn de voordelen van een powernap?

Een powernap kan helpen om je concentratie weer op peil te krijgen. Je bent na een kort slaapje weer scherp, zodat je de hele middag en avond door kunt. 

Wat zijn de voordelen van een powernap?

  • Een powernap is erg gezond, een kort slaapje vermindert spanning en stress.
  • Je lichaam en geest krijgen rust.
  • Een powernap geeft een boost aan je concentratievermogen.
  • Dankzij een powernap neemt je productiviteit toe.
  • Na een powernap ben je creatiever.
  • Uit onderzoek van NASA blijkt dat je geheugencapaciteit toeneemt, waardoor je beter in staat bent om dingen te leren.

Powernap voordelen

Als je een powernap doet, blijf je in je lichte slaap. Je hersenen krijgen dus een mini-herstart, zonder dat je gebroken wakker wordt, omdat je midden in een diepe slaap zat. Win-win dus.

Pro tip: als je een kopje koffie drinkt voordat je begint met je awesome power nap, wordt je helemaal fris wakker. Dat komt doordat de cafeïne even nodig heeft om in te kicken. Precies als jij wakker wordt, begint de koffie te werken. Perfect!  

Lees ook: 8 scriptie-tips van een ervaringsdeskundige

Sommige mensen zijn trouwens fan van wat ik de alternatieve powernap noem. Deze duurt 90 minuten. Waarom zo lang? Na anderhalf uur heb je 1 remslaapcyclus gehad. 

Je wordt wel wat vermoeider wakker dan een korte powernap, maar sommigen zweren hierbij. De rest van de middag en avond schijn je er namelijk meer profijt van te hebben. 

Heb je weinig tijd? Het schijnt dat je zelfs na 5 minuten slapen de voordelen al merkt. Heb je last van een herfstdip? geef je lichaam een boost met cayennepeper.

Wat zijn de nadelen van een powernap?

Vervelend aan middagdutjes: als je vergeet je wekker te zetten, dan slaap je te lang en word je groggy wakker. Dat was nou net niet de bedoeling… 

Het is trouwens niet zo dat je met een powernap een slaaptekort kunt inhalen. Als je ‘s nachts weinig slaap krijgt, of ‘s avonds laat in slaap valt, dan repareer je dat niet met een middagdutje. Zorg er dus voor dat je ‘s nachts genoeg uur slaap krijgt

Powernaps zijn perfect om weer even scherp te worden, maar je kunt ze niet gebruiken om je slechte nachtrust in te halen. Weet je dat ook weer!

  • Als je vergeet je wekker te zetten, slaap je te lang en word je suf wakker.
  • Je kunt geen slaap inhalen met een powernap. Het werkt dus niet tegen een chronisch slaaptekort, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.
  • Als je een powernap van 90 minuten doet, ben je een groot deel van de middag kwijt.

Heb je weinig tijd? Het schijnt dat je zelfs na 5 minuten slapen de voordelen al merkt. Heb je last van een herfstdip? Geef je lichaam een boost met cayennepeper.