Verbeter je slaap met deze slaap-apps

Slaap wordt vaak onderschat, en ja, daar ben ik zelf ook schuldig aan. Maar als je een gezonde levensstijl nastreeft, is goede nachtrust cruciaal. Het verbeteren van je nachtrust kan je leven en je gezondheid een enorme boost geven.

Wil je je slaapritme bijhouden en verbeteren? Dan kun je gebruik maken van een slaap-app. 

In dit blog delen we de vijf beste slaap-apps. 

Het verbeteren van je slaap klinkt makkelijk, maar een goede nachtrust krijgen is niet voor iedereen eenvoudig. Ik heb een lijst samengesteld van de 5 beste slaap-apps: 3 apps die je helpen om je slaap te registreren en 2 apps om beter in slaap te vallen. 

Tip: is slapen in een koude slaapkamerkamer gezond?

Voor wie is een slaap-app interessant? 

Ik ben net vader geworden en mijn nachtrust is ronduit slecht. De meeste nachten zijn korter dan mij lief is, een slaapdrankje of slaap-oordopjes gaan het verschil niet maken. En het heeft weinig zin om mijn slaapritme te meten met een slaap-app. Mijn slaap wordt pas beter als mijn zoon gaat doorslapen.

Maar als je overdag vaak moe bent, of het gevoel hebt dat je moeilijk in slaap kunt komen, biedt een slaap-app uitkomst.

Ben jij een moeilijke slaper? Je bent niet alleen. Uit onderzoek van de Hersenstichting blijkt dat meer dan een kwart van de vrouwen tussen de 18 en 25 jaar moeite heeft in slaap te komen. Ook een op de vijf mannen heeft moeite in slaap te komen. 

Wat doet een slaap-app? 

Simpel gezegd hebben slaap-apps twee functies. Ten eerste kunnen ze je helpen om een goede slaaproutine te ontwikkelen. Ten tweede kan een slaap-app je slaapritme registreren, en je vervolgens helpen om je slaap te verbeteren.

De app geeft inzicht in je slaapritme door bij te houden hoe vaak je ’s nachts wakker bent en hoe lang je in diepe slaap bent. Sommige apps kunnen ook geluidsopnames maken, zodat je erachter kunt komen of je snurkt. 

Het verschil tussen een slaap-app en een slaap-tracker

Een slaap-app is een app op je telefoon. Als je je slaap echt nauwkeurig in kaart wil brengen, moet je de metingen uitvoeren met een wearable of slaap-tracker. Dit kun je doen met wearables (Fitbit of Apple Watch) of met een sleep tracker (slaapsensor-matras). 

Slaap-apps registreren en adviseren op basis van geluid. Een slaap-app in combinatie met een wearable of sleep tracker registreert en adviseert op basis van geluid, hartslag en bewegingen. 

De slaap-app die je in dit blog vindt, kunnen worden gebruikt met of zonder wearable. Als je de app met een wearable combineert, verzamel je dus meer en accuratere informatie over je slaapritme. 

Dit zijn de 3 beste apps om je slaap te registreren

Sleep Cycle

Sleep Cycle optimaliseert je slaapcyclus. De app neemt je slaapgewoonten op met behulp van de sensoren die smartphone heeft. Dit zijn onder andere de versnellingsmeter (waarmee vibraties gemeten kunnen worden) en de microfoon. 

De slaapcyclus wordt verbeterd op basis van de slaapcyclus-theorie. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde theorie. 

Als gebruiker kun je een tijdvenster instellen waarin je gewekt wilt worden. Je geeft dus aan dat je tussen 7 uur en half 8 gewekt wilt worden. In plaats van een exacte alarmtijd beoordeelt de app wanneer je slaapcyclus-technisch gezien het beste gewekt kunt worden. De wekker gaat dus op het moment dat het voor jou het beste is. Naast het slimme alarm registreert Sleep Cycle je slaapgewoonten om de slaapkwaliteit in de loop van de tijd te verbeteren.

sleep cycle slaap app

Pillow

De functionaliteiten van Pillow lijken op die van Sleep Cycle. De app registreert met behulp de beschikbare sensoren je slaapduur en -kwaliteit. 

De slaap wordt geclassificeerd in verschillende slaapfasen zoals REM en diepe slaap.

Een slimme alarmfunctie zorgt ervoor dat de app je op het beste moment zachtjes wakker maakt op basis van je slaapactiviteit en de tijd die je hebt ingesteld.

De app beschikt over diverse tracking functies. Tegen betaling (€ 5,49) kun je extra functionaliteiten ontgrendelen. Zoals de optie om je slaapgeluidopnames te exporteren, de mogelijkheid om gedetailleerde slaapstatistieken bij te houden en, mijn persoonlijke favoriet, een power nap-modus. In dit blog lees je meer over de voor- en nadelen van een powernap

slaap app Pillow

SleepScore 

SleepScore is een slaap-tracking-app. In tegenstelling tot Pillow en Sleep Cycle maakt deze app geen gebruik van wearables. Ook is het niet nodig om je telefoon op je matras te leggen. In plaats daarvan gebruik je de microfoon en luidsprekers van je telefoon als een ‘sonar station’ om je slaapbewegingen op te nemen. 

Op basis van deze opnames geeft de app je een slaapscore en inzicht in verschillende statistieken om je slaapkwaliteit te meten. 

De app geeft je ook tips om je slaaproutine te verbeteren en je kunt ook gebruik maken van een slimme wekker.

Premium-abonnees krijgen toegang tot het bijhouden van gegevens op langere termijn en meer diepgaande analyse. 

Dit zijn de 2 beste apps om sneller in slaap te komen

Calm 

Calm is eigenlijk een meditatie- en mindfulness-app. Alle meditatiesessies zijn onder begeleiding. Er is een speciale slaap-categorie met, je raadt het al, meditaties om sneller of makkelijker in slaap te vallen.

De meditaties hebben verschillende lengtes, van 3 tot 25 minuten. Ook zijn er slaapverhalen (voor kinderen en volwassenen), de verhalen worden hardop voorgelezen door mensen met rustgevende stemmen. Matthew McConaughey of LeBron James bijvoorbeeld. 

De verhalen en meditaties zijn wel in het Engels. 

Headspace

Headspace is ook een meditatie- en mindfulness-app. De app biedt net als Calm een speciale slaaphulp-categorie met rustgevende meditatiesessies, ontspannende oefeningen die je helpen om je lichaam en geest voor te bereiden op rust, en ontspannende muziek om je te helpen een goede nachtrust te geven.

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten