Te veel water drinken risico sport

Te veel water drinken heeft risico’s.

Wees gerust: je drinkt niet snel te veel water.

Maar áls je te veel liter water per dag drinkt, is dit wel gevaarlijk. Dan kun je een watervergiftiging krijgen.

Hieronder leg ik uit hoeveel water je kunt drinken op een dag en hoeveel je normaal moet drinken. En als bonus ontkracht ik een paar fabeltjes. 

Hoeveel mag je drinken per dag? 

Dit verschilt per persoon. Maar gemiddeld gezien kan je lichaam maximaal 8 tot 10 liter water per dag verwerken. 

Als je meer dan 8 tot 10 liter water drinkt, dan komen je nieren in de problemen. Deze kunnen de enorme hoeveelheid water niet verwerken. Daardoor komt er te weinig natrium in je bloed. In het ernstigste geval kun je acuut overlijden. 

Veel water in korte tijd drinken is ook niet goed. Dan hoef je niet eens aan de 8 liter te komen. Maar ook als je bij warm weer in één keer 4 liter water achterover slaat, bestaat de kans dat je dit niet kunt navertellen. 

Houd als richtlijn aan dat je nieren ongeveer driekwart tot 1 liter water per uur kunnen verwerken.

te veel water drinken risico's  infographic
infographic over water drinken en de risico’s van te veel water drinken

Hoeveel moet ik minstens drinken op een dag? 

Dat betekent natuurlijk niet dat je nu angstig naar je flesje water hoeft te kijken. Aangeraden wordt dat je zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag drinkt. Op een warme dag wordt aanbevolen om wat meer te drinken, omdat je dan ook meer vocht verliest door zweten. 

Je krijgt vaak ook wat vocht binnen via je eten, zoals groente en fruit. Maar daarnaast moet je dus nog wel aardig wat water (of andere dranken) drinken. 

Als je kleiner en lichter bent, betekent dit dat je minder water nodig hebt dan iemand die zwaarder en langer is. Maar 1,5 tot 2 liter is altijd een goede indicatie. 

Tip: check voor meer uitleg over water drinken het Voedingscentrum.

Drink ik te veel of te weinig water?

De kans dat je niet genoeg water drinkt is in principe groter dan dat je te veel water drinkt.

Maar de consequenties van een watervergiftiging kunnen fataal zijn. Het is dus niet zo dat je na een halve marathon bij warm weer zoveel mogelijk glazen water moet drinken. Je lichaam kan maximaal een liter vocht per uur verwerken. 

Je gaat niet direct dood van een beetje te veel water. Maar vooral als je sport, moet je erop letten dat je niet per ongeluk te veel water drinkt, omdat je denkt dat dat goed voor je is. 

Water drinken

4 fabels over water drinken

1. Koffie onttrekt vocht

Als je te veel of te weinig drinkt, kan dat water zijn. Maar ook andere dranken zoals thee, koffie of melk tellen hiervoor mee.

Nu denk je misschien: huh, maar koffie onttrekt toch vocht aan je lichaam? 

Nope. Dat is niet zo. 

Je kunt prima koffie drinken, en dat telt dan ook mee voor je 1,5 tot 2 liter vocht. Of het draagt bij aan je wateroverschot. 

Alcohol draagt niet bij aan je vochthuishouding. Die koppijn na een avondje drinken komt 9 van de 10 keer door een vochttekort. 

Water drinken tussen de biertjes door is één van onze 5 anti-katertips

2. Je valt af als je veel water drinkt

Water drinken om af te vallen helpt omdat het je hongergevoel stilt, zodat je niet te veel eet. Maar water is gewoon water, en geen wondermiddel. Te weinig water is inderdaad niet goed voor je. Dan worden afvalstoffen niet goed afgevoerd. 

Maar je valt niet magisch af als je je oude eetpatroon vasthoudt en meer water drinkt. 

Om af te vallen moet je anders gaan eten. Zie hier onze 5 stappen om gezonder te eten.

3. Je krijgt een mooiere huid van veel water

Ook dit is niet automatisch waar. Meer water drinken kan wel goed zijn voor je huid, maar alleen als je normaal te weinig water drinkt. Als je sowieso al genoeg drinkt, helpt nog meer water niet voor een betere huid.  

4. Het maakt niet uit wanneer je drinkt, als je maar drinkt

Nee. Die 1,5 tot 2 liter water per dag moet je wel over de dag verdelen. Het helpt dus niet om vlak voor het slapengaan nog een jumbofles water naar binnen te klotsen. Dan moet je ‘s nachts alleen maar steeds naar de wc. Niet bevordelijk voor je slaap.

Door deze fabel drinken mensen vaak na het sporten in één keer veel te veel. Hierdoor vergroot je het risico op een watervergiftiging. 

Dus: drink niet meer dan een liter per uur of 8 liter per dag. Drink wel ten minste 1,5 liter per dag. Niet alleen water, maar ook andere dranken tellen hiervoor mee. Zelfs koffie. En trap niet in de fabeltjes.