Tips om snel fit te worden in 2022

goede voornemens volhouden

De feestmaand zit er bijna op en we gaan 2021 afsluiten. En een nieuw jaar staat symbool voor een frisse start. 

En bij een nieuw jaar horen goede voornemens. Sommige mensen stellen gezondheidsdoelen zoals afvallen, stoppen met roken, stoppen met alcohol drinken, gezonder eten of meer sporten. 

Maar voor de meeste mensen geldt ook dat ze de goede voornemens niet vol kunnen houden. Dat komt omdat goede voornemens meestal beperkend zijn. Je hebt een bepaalde gewoonte (lekker eten, roken of alcohol drinken) en van de ene op de andere dag mag je dat niet meer. 

Dit is de reden waarom veel mensen jaar na jaar dezelfde goede voornemens maken.

Wil je je goede voornemens volhouden? Dan is het belangrijk om goede voornemens te maken die vol te houden zijn en levenslang kunnen worden nageleefd. Kleine aanpassingen met een grote impact. 

Minder zitten en meer bewegen

Misschien heb je een zittend beroep, misschien is veel zitten een gewoonte geworden. Het is een feit dat de meeste mensen meer zitten dan ze zouden moeten. Veel zitten kan negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid.

Minder zitten zou een goed voornemen kunnen zijn dat makkelijk toe te passen is en goed vol te houden is. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met iedere dag een kwartier te gaan wandelen. Heb je geen zin om het huis uit te gaan? Dan kun je een loopband kopen en binnen een ‘wandeling’ maken. 

Minderen met alcohol 

Voor veel mensen is ‘stoppen met alcohol drinken’ ieder jaar een van de goede voornemens. Maar stoppen met alcohol drinken is moeilijk vol te houden, de meeste mensen in onze omgeving drinken alcohol en op feestjes word je vaak raar aangekeken als je geen alcohol drinkt. 

Maar regelmatig alcohol drinken kan je gezondheids- en fitnessdoelen in de weg zitten. 

Daarom is kun je beginnen met minderen. Als je wilt minderen, dan is het belangrijk om een redelijk doel te stellen. Zoals het drinken beperken tot weekendavonden of een dranklimiet voor de week. Als je stopt met drinken om minder calorieën binnen te krijgen, let dan op. Want in alcoholvrij bier en ‘mocktails’ zitten ook veel calorieën.

Vind een sport of activiteit die je echt leuk vindt

Het is een bekend fenomeen: op 1 januari is de sportschool bomvol. Iedereen begint fanatiek met sporten. Mensen kopen dure lidmaatschappen bij sportscholen of worden lid van het nieuwste online fitness programma. Allemaal in de hoop om lichaamsvet kwijt te raken en een gespierd lijf te bouwen.

De meeste mensen beginnen vol goede moed, maar de meerderheid houdt hun nieuwe routine niet vol. Je kunt je kansen aanzienlijk vergroten door een sport of activiteit te kiezen die je leuk vindt, of die je makkelijk kunt uitvoeren. 

Een half uurtje wandelen, joggen of een work-out op een hometrainer voor u naar het werk gaat, zijn eenvoudige en duurzame voornemens. Stel vervolgens een haalbaar doel, bijvoorbeeld om een paar dagen per week te gaan wandelen in plaats van elke dag.

Dit artikel is geschreven door Health Issue redactie

Gerelateerde berichten