Wat is een koolhydraatarm dieet?

Koolhydraatarm dieet

Diëten hoeft niet per se te betekenen dat je minder moet eten. Vaak is het juist belangrijk dat je anders gaat eten. Een populair dieet is het koolhydraatarm dieet. Ik leg je uit wat het is en waarom het voor veel mensen zo goed werkt.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Met een koolhydraatarm dieet of low-carbdieet verminder je de inname van koolhydraten. Het keto-dieet is een soort koolhydraatarm dieet: hierbij eet je in principe helemaal geen koolhydraten. Daardoor komt je lichaam in ketosetoestand, waarbij je meer vet verbrandt.

Met een koolhydraatarm dieet eet je ongeveer tussen de 50 en 130 gram koolhydraten per dag. Bij een keto-dieet eet je maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Ter vergelijking: een vrouw eet normaal tussen de 200 en 350 gram koolhydraten per dag.

Ook interessant: de ultieme handleiding voor een plantaardig dieet.

Plantaardig eten

Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Normaal gebruikt je lichaam koolhydraten als energiebron. Als je weinig koolhydraten eet, schakelt je lichaam over naar het verbranden van vetten.

Koolhydraatarme diëten zijn populaire diëten. Dat komt omdat het relatief makkelijk te volgen is. Je kunt lekker blijven eten, zolang je dus let op je koolhydraatinname. Let wel op dat je een goed uitgebalanceerd dieet samenstelt: je wilt geen tekort aan vitamines en mineralen oplopen. Begeleiding van je huisarts of een diëtist is altijd goed als je je eetpatroon drastisch verandert. 

Mensen met diabetes type 2 kunnen baat hebben bij een low-carbdieet. Het heeft een positief effect op hun bloedsuikerwaarden. Ook als overgewicht of een hoge bloeddruk hebt, kan het verminderen van koolhydraten positief zijn voor je lichaam. Vaak eet je met een koolhydraatarm dieet gezonde recepten

Rijk aan eiwitten

Koolhydraatarme diëten zijn vaak rijk aan eiwitten (proteïne). Eiwitten zijn erg goed voor je. Eiwitrijk voedsel zorgen dat je langer een vol gevoel hebt. En, ook heel belangrijk: als je genoeg eiwitten eet, behoud je je spiermassa tijdens het afvallen. Minder vet, niet minder spieren. Ideaal! 


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten