Watervasten: is het gezond of ongezond

watervasten gezond of niet

Dit wil je weten over watervasten

Vasten is een eeuwenoud principe waarbij voedselinname wordt beperkt. 

Watervasten is een variant waarbij je alleen water tot je neemt. Watervasten is een populaire manier geworden om snel gewicht te verliezen.

In dit blog geef ik een overzicht van watervasten: wat het exact is, hoe het werkt, en de voordelen en potentiële gevaren.

Definitie van watervasten

Watervasten is een vorm van vasten waarbij je niets anders kunt consumeren dan water. Een watervast-sessie is meestal 24-72 uur. Langer vasten kan ook, maar dit wordt niet aangeraden. Als je dit wel doet, zorg dan voor medisch toezicht. Waarom houden mensen een watervast-sessie?

Dit kunnen redenen zijn waarom mensen watervasten:

  • om religieuze of spirituele redenen
  • om gewicht te verliezen
  • om te detoxen
  • voor de gezondheidsvoordelen

De meeste mensen ervaren een watervast-sessie als een detoxperiode.

Hoe moet je watervasten? 

In principe zijn er geen richtlijnen voor een watervast-sessie. De enige richtlijn is dat je niet anders mag consumeren dan water.  

Als je weinig ervaring hebt met vasten, is het algemene advies om je lichaam voor te bereiden op een periode zonder voedsel. Je kunt dit doen door kleinere porties te eten, of door een deel van de dag te vasten.

Een watervast-sessie duurt meestal 24 tot 72 uur en gemiddeld wordt er twee tot drie liter water per dag gedronken. 

Tip: wat gebeurt er bij te veel water drinken?

Als de watervast-periode is afgelopen, is het raadzaam om geleidelijk weer terug te gaan naar je oude eetpatroon. Het eten van grote, vette maaltijden kan voor ongemak zorgen, je lichaam moet wennen aan voedsel. 

Begin je post-watervast-periode met kleine maaltijden of gezonde smoothies.

Wat zijn de voordelen van watervasten?

Watervasten brengt een aantal gezondheidsvoordelen met zich mee. Veel mensen zien een vast-periode als een detox.

En dat klopt aardig, want watervasten kan bijdragen aan het activeren van autofagie. Autofagie is een biologisch proces waarbij aangetaste cellen worden afgebroken en gerecycled tot nieuwe cellen. 

Watervasten kan ook een positief effect hebben op je metabolisme, net zoals een natuurlijke vetverbrander. Ten slotte kan watervasten bijdragen aan het omlaagbrengen van een hoge bloeddruk.

watervasten niet eten

Wat zijn de nadelen van watervasten?

Ook al zijn er een aantal voordelen bekend, watervasten is niet zonder gevaar. 

Oké, het moeilijkste van watervasten is niets eten. Maar dat is ook het grootste gevaar. Omdat je de calorie-inname beperkt, zul je snel veel gewicht verliezen.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tijdens iedere dag dat je vast ongeveer 1 kilo aan gewicht kunt verliezen. Maar het probleem is dat het gewicht dat je verliest afkomstig is van spiermassa, koolhydraten of vocht.

Tijdens je watervast kun je ook last krijgen van:

  • (extreme) vermoeidheid
  • flauwvallen
  • hoofdpijn
  • uitdrogingsverschijnselen
  • stemmingswisselingen

Kun je afvallen door te watervasten 

Het is heel simpel: als je niets eet, val je af. Watervasten en afvallen zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Maar zoals je hierboven kunt lezen is watervasten niet vrij van risico’s. Er zijn betere en gezondere manieren om gewicht te verliezen.

Wanneer moet je absoluut niet beginnen met watervasten?

Je mag absoluut niet watervasten als:

  • je zwanger bent
  • je borstvoeding geeft
  • je nierpatiënt bent
  • je andere aandoeningen hebt

Watervasten gezond of ongezond infographic

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten