3 manieren om je weerstand op peil te houden

Fruitmand bestellen

In de winter heb je vaker last van verkoudheid dan anders. Het regent veel, het is koud, we zien weinig zonlicht – lang leve Nederland! Wil je de winter hoest- en niesvrij doorkomen, of in ieder geval de kans daarop vergroten? Daar kan een goede weerstand je bij helpen. In dit blog geven we daarom 3 manieren om je weerstand op peil te houden.

1. Eet genoeg fruit 

Tip numero uno is een inkoppertje: zorg dat je genoeg fruit eet. Fruit zit namelijk boordevol vitamines en voedingsstoffen, en die heb je nodig om weerstand op te bouwen. Zo zit er in bananen bijvoorbeeld vitamine B6 – dat is goed voor de werking van het immuunsysteem. En vitamine C, voor het in stand houden van je weerstand, vind je in sinaasappels. 

Eet je zelf wel voldoende fruit, maar ken je iemand die daar moeite mee heeft? Kan een vriend of vriendin van je wel wat extra vitamines gebruiken? In dat geval kun je zelfs een fruitmand laten bezorgen. Lekker, gezond en wel zo makkelijk.

2. Eet voldoende vezels

Ook vezels zijn superbelangrijk voor je weerstand. Ze zijn een voedingsbron voor de microbiotica in je darmen – die op hun beurt weer bacteriën tegenwerken. Vezels zijn goed voor je spijsvertering. Daarnaast hebben ze een positief effect op het cholesterolgehalte in je bloed. 

Wil je genoeg vezels binnenkrijgen? Je vindt vezels in bijvoorbeeld havermelk, muesli en noten. Om het je extra makkelijk te maken, hebben we een aantal gezonde recepten (ook met vezels) voor je gemaakt.

3. Drink voldoende

Voldoende water drinken is superbelangrijk. Toch drinken de meeste mensen niet genoeg. Water zorgt ervoor dat je organen goed blijven werken. Ook geeft vocht je lichaam energie. Je moet natuurlijk niet te veel water drinken, dat is gevaarlijk.

Een gevolg van meer water drinken is dat je ook veel naar de wc moet. Maar juist dát is heel goed voor je. Plas voert namelijk afvalstoffen af en die wil je niet in je lichaam houden.

Hoeveel water moet je dan drinken? 1,5 à 2 liter water per dag is de aanbevolen hoeveelheid. Omgerekend zijn dat zo’n 6 glazen.

Dus: eet genoeg fruit en vezels en drink voldoende water. Natuurlijk bestaat de kans dat je verkouden wordt nog steeds. Maar door je lichaam goed te voeden en zo je weerstand op te bouwen, verklein je de kans wel. 

Dit artikel is geschreven door Herre

Herre schrijft op The Health Issue vooral over drie van z'n hobby's: sport, reizen en lekker eten.

Gerelateerde berichten