Chillen na werk

We weten allemaal dat we moeten werken.

We weten ook allemaal dat het lastig kan zijn om het werk van je af te zetten. Terwijl dat juist zo belangrijk is.

Ontspannen na je werk is cruciaal. Als je dat niet doet, vergroot je de kans op een burnout.

Tip: dit zijn de vier meest voorkomende oorzaken van een burn-out.

Ik heb voor je uitgezocht hoe je kunt ontspannen na een drukke werkdag. Spoiler alert: elke avond op de bank ploffen en Hollands Next Toptuinder kijken is niet effectief.

Plan relaxtijd in

Dit klinkt misschien gek, want waarom zou je ontspanning inplannen?

Omdat je het anders niet doet. En dan ben je druk met werk, regelen, plannen, nog even een belletje plegen, een mailtje sturen, en voor je het weet moet je weer naar bed.

Daarom raad ik je aan om ook ontspanningstijd in je agenda te blokken. Vooral als je zzp’er bent. Dan loop je het gevaar dat je nooit vrij bent.

Je kunt deze tijd invullen zoals je zelf wilt. Het verschilt per persoon hoe je relaxt. Ik word zelf heel rustig van koken, maar ik heb genoeg vrienden die dat verschrikkelijk vinden. Toch een paar tips:

  • lees een boek;
  • stap onder de douche of in bad;
  • laat je masseren (liefst door iemand die weet wat-ie doet);
  • kook een superlekker diner;
  • luister naar een nieuw album;
  • zoek een hobby: tekenen, schilderen of modeltreintjes, maakt niet uit.

Spreek af met vrienden of familie

Ik plande doordeweeks nooit gezellige dingen. Waarom? Omdat ik bang was dat de avond dan te snel zou gaan en ik niet aan relaxen toe zou komen. Maar gezellig afspreken helpt juist om tot rust te komen.

Dus: ga lekker koken en eten met een vriend of vriendin. Of ga naar de bioscoop met je broer of zus. Zeker weten dat je je daarna een stuk chiller voelt.

Het is trouwens niet de bedoeling dat je tijdens een gezellig etentje met je beste vriend gelijk anderhalve fles wijn leegdrinkt. Dan voel je je de volgende dag niet zo best.

Sport (of beweeg ten minste)

Nou ben ik de laatste die je gaat vertellen dat je verplicht bent om de sportschool in te duiken (is wel goed voor je, trouwens).

Maar beweging, in welke vorm dan ook, is onmisbaar om te ontspannen.

Woon je in de buurt van je werk? Loop dan op en neer. Ook al is het een halfuur lopen. Lopen is goed voor je en helpt je je hoofd leegmaken. De overgang van werk naar thuis is dan ook geleidelijker.

Als dat niet kan, kun je ook ‘s ochtends voor je werk of ‘s avonds na het eten een rondje lopen, hardlopen of fietsen.

Het is ook altijd leuk om met een sportbuddy af te spreken. Dan combineer je deze tip en de vorige tip. Je kunt wandelen met een vriend of vriendin, maar ook spinnen, of fitnessen. Whatever floats your boat. In dit blog geven we je 3 tips om het sporten vol te houden.

3 snelle tips om te ontspannen na werk

Als je meer ontspanning na je werk wilt, kun je beginnen met de drie tips die ik hierboven gegeven heb:

  • plan relaxtijd in
  • spreek af met vrienden of familie
  • en kom in beweging.