• home
  • Nieuws
  • Hoe herken en voorkom je een burn-out? 

Hoe herken en voorkom je een burn-out? 

Mentale gezondheid

Een burn-out is een flinke aanslag op je mentale en fysieke gezondheid. Daarom is het belangrijk om te weten wat de symptomen zijn van een burn-out. Herken je deze klachten bij jezelf of iemand in je omgeving? Neem contact op met je huisarts of praat erover met de ander.

Wat is een burn-out precies?

Een burn-out is combinatie van lichamelijke en geestelijke klachten. Vaak volgt dit op een langere periode waarbij je teveel van jezelf hebt moeten vragen, waardoor je lange tijd veel stress of spanning hebt. Dat kan op je werk zijn, maar ook privé, of een combinatie van beide. Als je langer dan een halfjaar klachten hebt, is dat een burn-out.  

Burn-out herkennen

Een burn-out is te herkennen aan verschillende klachten, zowel lichamelijk als geestelijk. Niet iedereen met een burn-out heeft dezelfde klachten. We zetten veelvoorkomende burn-out-symptomen op een rij. 

De mentale symptomen van een burn-out zijn het bekendst. Je bent geestelijk uitgeput waardoor je je slecht kunt concentreren. Je bent vergeetachtiger dan normaal en wordt vermoeid wakker, hoe lang je ook hebt geslapen. Je zelfvertrouwen daalt en je geduld ook: je bent veel prikkelbaarder. Hierdoor kun je ook veel minder goed met drukte en lawaai omgaan. Daarnaast ben je emotioneler, huil je sneller en pieker je veel. 

Wist je dat een burn-out ook lichamelijke symptomen heeft? Je voelt je uitgeput en oververmoeid en slaapt minder goed. Vaak hebben mensen met een burn-out ook hoofdpijn, maagklachten of buikpijn. De stress zorgt voor hartkloppingen en pijn op de borst. Sommige mensen hebben last van duizeligheid.

Voorkom een burn-out

Herstellen van een burn-out kan maanden en soms wel jaren duren. Sommige mensen hebben er blijvend last van. Daarom is het beter om een burn-out te voorkomen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We noemen een paar risicofactoren bij het ontstaan van een burn-out. 

Vaak ontstaat een burn-out als je te veel tegelijk moet doen of als er te veel van je wordt gevraagd. Bijvoorbeeld als je werkdruk lange tijd heel hoog is. Een burn-out door werkomstandigheden komt veel voor. Daarom is het belangrijk om grenzen aan te geven. Ben je diep ongelukkig met je baan? Misschien is het dan tijd om iets anders te zoeken. 

Verder kunnen schulden of relatieproblemen bijdragen aan een burn-out. Een ander risico is als je er alleen voor staat: dan moet je alles zelf doen en kun je problemen niet delen met anderen. Als je een sociaal vangnet hebt van mensen die je steunen, helpt dat. Heb je mensen om je heen? Dan is het belangrijk dat je over je stress en spanning praat.

Laatste tip: wist je dat ook beweging zoals hardlopen goed is voor je lichaam en je geest? 

 

Dit artikel is geschreven door Health Issue redactie

Gerelateerde berichten

🏋️ Ontvang een voedingsplan op maat

Start hier