Gezond Pasen vieren? Met deze tips wel!

paasbrunch

Nog heel even en dan is het alweer Pasen. Een heerlijk weekend vol gezelligheid en vaak ook veel lekker eten. De chocolade paaseieren zijn niet aan te slepen en zelfs in de weken voorafgaand aan Pasen word je al telkens in de verleiding gebracht.

Met het bikiniseizoen voor de deur, willen we liever niet te vaak en te veel onszelf aan die verleiding overgeven.

Gelukkig is er geen reden voor paniek. Met enkele simpele aanpassingen kom je het paasweekend zonder al te veel problemen door. En nee, dat betekent niet dat je geen enkel chocolaatje mag.

Genieten mag en met behulp van de volgende tips zul je ook weinig verschil op de weegschaal zien.

Balansen

Aankomen in gewicht doe je door simpelweg meer te eten dan je lichaam kan verbranden. Van één of twee dagen meer eten van de lekkere paas brunch recepten kom je niet gelijk kilo’s aan. Doe je dit echter structureel, dan zal je dit uiteindelijk wel gaan zien. Het is uiteindelijk een rekensom. Heb je aan het einde van de week minder calorieën op? Dan zal je afvallen. Is dat meer? Dan kom je iets aan. Dat betekent dus ook dat je kunt balansen.

Je weet natuurlijk wanneer het Pasen is. Zorg er daarom voor dat je in de dagen voorafgaand aan het weekend wat minder eet dan normaal. Sla eens een keer een taartje over, schep minder op of beweeg wat meer. Zo hou je aan het einde van de week calorieën ‘over’ om te eten bij de paasbrunch en zo dus de schade op de weegschaal te beperken.

Let op: door extra eten en anders eten kan je gewicht sterk gaan schommelen. Kijk er dus zeker niet van op als je na het paasweekend ineens kilo’s zwaarder bent. Raak dan niet in paniek. Houd in je achterhoofd dat je 7.700 calorieën extra moet eten bovenop de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid om één kilo vet aan te komen. De kans dat je na één dag dus kilo’s zwaarder bent is nihil. Wat je op de weegschaal ziet is vocht en dit zal – nadat je je eigen voedingspatroon weer hebt opgepakt – na enkele dagen verdwenen zijn.

Kom in beweging

Gezelligheid tijdens het paasweekend hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je de hele dag op de bank moet zitten. Integendeel zelfs! Het is lente! Ga er juist lekker op uit en kom in bewegen. Lekker roeien met het hele gezin of een mooie wandeling maken doet wonderen. Dit zijn niet alleen leuke activiteiten om te doen, maar je kunt er ook nog eens de nodige calorieën mee verbranden.

Bepaal van tevoren wat je gaat eten

Is een tafel vol onverwachte lekkernijen lastig voor je? Zorg er dan voor dat je voornamelijk thuis eet en weet wat er op tafel komt te staan. Bepaal van tevoren al welke dingen je graag wil eten en wat je beter kunt laten staan.

Is het na al deze tips niet gelukt om je aan je dieet te houden? Geen paniek. Die twee dagen ongezonder eten is echt geen probleem. Pas gewoon je suikerinname weer aan en ga op de oude voet verder. Dan zul je merken dat het genieten tijdens Pasen weinig invloed heeft gehad. 


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten