• home
  • Nieuws
  • 8 redenen om magnesium bisglycinaat te kiezen

8 redenen om magnesium bisglycinaat te kiezen

magnesiumbisglycinaat

Magnesium is één van de meest voorkomende mineralen in ons lichaam en is betrokken bij heel veel processen in ons lichaam. Je kunt dus maar beter zorgen dat je voldoende van dit stofje in je lichaam hebt! Maar met zoveel keuze aan verschillende magnesiumsupplementen kunnen wij ons voorstellen dat je keuzestress hebt.

Geen nood, wij helpen je graag!

In dit blog breken we een lans voor het zeer goed opneembare magnesiumbisglycinaat. We geven je 8 redenen om te kiezen voor deze vorm van magnesium.

1. De best opneembare magnesium

Supplementen, of het nu gaat om vitaminen, mineralen of andere stofjes, werken pas wanneer ze door het lichaam opgenomen worden. Magnesiumbisglycinaat is de best opneembare vorm van magnesium. Het heeft de hoogst mogelijke biologische beschikbaarheid, zoals dit ook wel heet. Neem je dus bisglycinaat, dan weet je zeker dat het mineraal ook op de plek in je lichaam aankomt waar het nodig is!    

2. Maagvriendelijk

Door de speciale structuur van magnesiumbisglycinaat, waarbij magnesiummoleculen zijn gebonden aan aminozuurmoleculen, is deze vorm van magnesium maagvriendelijker dan andere vormen van magnesium. Ook heeft bisglycinaat een hogere pH-waarde, wat betekent dat het minder zuur is en waardoor het wederom vriendelijker voor de maag is.

Heb je dus een gevoelige maag als het aankomt op supplementen en voeding? Dan is magnesiumbisglycinaat de goede keuze.

3. Helpt bij de aanmaak van melatonine, wat helpt om sneller in slaap te vallen

Hoewel het exacte mechanisme nog niet helemaal bekend is, zijn wetenschappers het erover eens dat magnesium een rol speelt bij de aanmaak van melatonine.

Melatonine heeft op zijn beurt een belangrijke functie bij het inslapen. Zo ondersteund magnesium indirect bij een goede slaap, want bij een tekort aan magnesium wordt er mogelijk te weinig melatonine aangemaakt. Dit kan op zijn beurt je nachtrust verstoren en dat wil je natuurlijk niet.

Paleo dieet en CrossFit horen bij elkaar

4. Is goed voor de spieren

Waar kalium en calcium er samen voor zorgen dat spieren zich kunnen samentrekken, zorgt magnesium ervoor dat diezelfde spier zich weer kan ontspannen.

Een goede balans tussen kalium, calcium en magnesium is dus essentieel voor een goede spierwerking. Door de hoge biologische beschikbaarheid van bisglycinaat sla je dus meteen een grote slag als het aankomt op die balans!

5. Goed voor het zenuwstelsel

Magnesium speelt een rol in de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen, doordat het betrokken is bij de regulatie van neurotransmitters.

Dat zijn een soort chemische boodschappers die signalen van de ene cel naar de andere doorgeven. Zonder het magnesiummineraal in je lichaam, zouden deze prikkels niet goed overgedragen kunnen worden. Nog een reden dus om voldoende magnesium in je lichaam te hebben.

6. Draagt bij aan sterke botten

Magnesium draagt via meerdere wegen bij aan sterke botten. Zo speelt het mineraal onder andere een rol bij het calciummetabolisme. Calcium is op zijn beurt essentieel voor het opbouwen en behouden van sterke botten.

Magnesium is ook betrokken bij de activering van vitamine D, dat op zijn beurt weer bijdraagt aan de calciumbalans. Verder helpt magnesium bij het stimuleren van osteoblasten, de cellen die betrokken zijn bij de opbouw en mineralisatie van botweefsel. Al met al is magnesium dus onmisbaar voor goede botten.

Tip: een van de gezondheidsvoordelen van roeien is dat je een intensieve workout kunt doen zonder extra belasting op je gewrichten, waardoor het een uitstekend alternatief is voor high-impact oefeningen.

gezonde vrouw buiten

7. Geestelijke veerkracht

De voornaamste reden waarom magnesium bijdraagt aan geestelijke veerkracht, is omdat het een rol speelt bij de stressregulatie binnen je lichaam.

Dat zit zo: magnesium is betrokken bij de regulatie van onder andere serotonine, doordat magnesium nodig is bij de omzetting van tryptofaan naar deze neurotransmitter. Serotonine is op zijn beurt van invloed op je gevoelens van welzijn en geluk. Indirect is magnesium zodoende goed voor de gemoedstoestand en geestelijke veerkracht.

8. Helpt bij vermoeidheid

De laatste reden om magnesium-bisglycinaat te nemen, is omdat het een gunstige invloed heeft op de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Dit komt doordat magnesium helpt om energie vrij te maken uit voeding. We noemden in de intro van dit blog al even dat magnesium betrokken is bij heel veel lichaamsprocessen.

Eén van die processen is die van het vormen van ATP, oftewel adenosinetrifosfaat. Dit is de belangrijkste bron van energie voor het menselijke lichaam en is opgeslagen in de (spier)cellen. Met behulp van magnesium wordt zo de energiestofwisseling geoptimaliseerd.

Conclusie

Wanneer je goed opgelet hebt, is je opgevallen dat magnesium (en niet specifiek magnesiumbisglycinaat) betrokken is bij verschillende lichaamsprocessen. Waarom dan toch kiezen voor de bisglycinaat variant? Simpel om de reden dat dit de best opneembare vorm van magnesium is.

Door bisglycinaat te kiezen, kies je voor de meest efficiënte vorm van het mineraal. Je hebt er dus minder van nodig, terwijl je wél het gewenste effect bereikt.

Magnesium bisglycinaat is dus aan te raden, maar ook andere magnesiumproducten kunnen het je het gewenste resultaat geven mits het van goede kwaliteit is!

Tip: bekijk de website van Zechsal eens als je op zoek bent naar goede magnesiumproducten.


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten