• home
  • Nieuws
  • 3 tips om superproductief te meal preppen

3 tips om superproductief te meal preppen

meal prep 3 tips

Meal preppen: als je er eenmaal aan begint, wil je vaak niet meer anders. Ben je na het lezen van ons blog over meal preppen helemaal enthousiast geworden om aan de slag te gaan? Lees dan de 3 onderstaande tips zodat je straks sneller dan ooit je maaltijden kunt klaarmaken. Zo houd je nóg meer tijd over voor de dingen die er echt toe doen!  

Wat is meal prep ook alweer?

Meal prep betekent letterlijk maaltijden voorbereiden. Dit houdt in dat je een dag in de week extra tijd in de keuken doorbrengt, zodat je de rest van de week nauwelijks tijd kwijt bent aan koken. Omdat je met meal prepping alles in één keer klaarmaakt, sta je die dag vaak aardig lang in de keuken. We hebben daarom 3 tips voor je op een rijtje gezet waarmee je meal preppen makkelijker maakt.

Tip 1: Werk met een eetschema

In een eetschema schrijf je van tevoren op wat je de hele week gaat eten. Hoe je dit doet, lees je in onze uitgebreide gids. Het kost minder tijd om alles in één keer uit te schrijven dan om dit elke dag opnieuw te bedenken. Bijkomend voordeel: je hoeft niet meer iedere dag naar de supermarkt.

Doordat je één moment kiest om je maaltijden te bedenken, kost het je de rest van de week (of maand) geen tijd meer om na te denken over maaltijden. Combineer een eetschema met een dagje meal prepping, en je merkt binnen de kortste keren dat dit je enorm veel tijd scheelt.

Tip 2: Richt je keuken in op deze manier van eten

Zowel het meal preppen als het dagelijks opwarmen van je eten kost minder tijd wanneer je keuken daarop is ingericht. Zo is het handig om een groot vriesvak of een losse vriezer te hebben voor het bewaren van al je eten. Een goede magnetron – met ontdooifunctie – is belangrijk om je maaltijd vervolgens goed en lekker op te warmen. 

Om het meal prep-proces te versnellen, is een kokendwaterkraan onmisbaar in je keuken. Met zo’n kraan heb je namelijk direct kokend water. Dit maakt het koken van groenten, pasta of eieren een fluitje van een cent. Een kokendwaterkraan bespaart tijd en energie omdat je geen waterkoker nodig hebt en omdat je pannen niet langer op het fornuis staan dan de daadwerkelijke kooktijd. 

Tip 3: Wees dubbel zo productief met een podcast of luisterboek aan

Hoe goed je voorbereiding ook is en hoe snel je ook kunt koken, meal prepping blijft altijd tijd kosten. Natuurlijk ben je productief bezig, je kookt immers voor jezelf. Toch kun je je nog net iets productiever voelen door tijdens het koken een podcast of een luisterboek aan te zetten. 

Wij zijn groot fan van culinaire podcasts: dan blijf je lekker dicht bij het thema. Met een beetje geluk steek je er zelfs nog iets van op! Een verhalende podcast of een luisterboek zorgt misschien voor meer ontspanning. Zo houd je de balans tussen productief bezig zijn en tijd voor jezelf nemen.

Meal prepping voor de juiste balans

Met de juiste methodes van meal prepping zorg je voor de ideale balans tussen gezond eten en voldoende tijd overhouden voor andere dingen dan eten en eten voorbereiden. Met deze tips heb je meer tijd voor sporten, afspreken met vrienden, of gewoon ontspannen op de bank hangen. Gezond eten én tijd overhouden: beter wordt het niet.

Dit artikel is geschreven door Health Issue redactie

Gerelateerde berichten

🏋️ Ontvang een voedingsplan op maat

Start hier