Sporten, zo houd je het vol (3 tips voor succes)

0
58
Sporten volhouden

Een fitness abonnement afsluiten is één ding, maar naar de sportschool blijven gaan is voor veel mensen een kunst. En dat snap ik best.

Je kent het wel. Het nieuwe jaar is begonnen of je overenthousiaste vriend(in) sleurt je mee naar de sportschool. Je doet je oefeningen, socialized wat, maar denkt alleen aan hoe lekker je bank net lag. Dit houd je toch niet vol?

Klopt.

Iedereen wil het geheim van regelmatig sporten wel weten, maar eigenlijk is het heel simpel. Gewoon doen.

En als dat te makkelijk is gezegd, lees dan dit blog. Ik geef je mijn drie beste tips die mij nog steeds helpen om regelmatig te sporten.

Met deze 3 succestips houd je het sporten makkelijker vol

Tip #1: kies een sport die je leuk vindt

Het klinkt wat afgezaagd, maar hier gaat het bij veel mensen mis. Als je geen plezier hebt in het sporten, verlies je snel de motivatie en voordat je het weet lig je weer op de bank met je favoriete Netflix serie.

Tip: kijk je wel eens televisie in bed? Lees hier waarom schermen en elektronica moet mijden in de slaapkamer.

Probeer daarom een sport te vinden waarvan je kunt genieten. Als je een sport doet die je niet leuk vindt, kun je er ook niet naar uitkijken. Dit is funest voor je motivatie en je maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Tegenwoordig is iedere sportvereniging of sportschool te vinden op het internet. Maak daar gebruik van. Zo kun je gemakkelijk het sportaanbod in je eigen buurt verkennen en sporten uitproberen die je interessant lijken.

Deze vragen kunnen je helpen bij het uitkiezen van een sport die bij je past:

  • Welke sport heb ik al lang niet gedaan?
  • Welke sport lijkt mij interessant/uitdagend?
  • Welke sport kan ik met vrienden doen?

Het werkt ook goed om verder te kijken dan alleen de sport. Waar en met wie je sport is vaak even belangrijk. Een gezellige sportomgeving kan al genoeg motiveren om het sporten beter vol te houden.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur als het aankomt op (regelmatig) sporten. Sommige mensen sporten liever in groepsverband, terwijl anderen liever alleen de sportschool in duiken. Probeer voor jezelf uit te zoeken wat voor jou werkt.

Tip: 5 redenen om nu te beginnen met hardlopen

Als je een sport hebt gevonden die je leuk vindt, houd je het dus makkelijker vol. Je gaat niet de deur uit om jezelf in het zweet te werken, maar om iets te doen dat je leuk vindt.

O, en dit werkt altijd: Een vriendenteam!

Team sport

Tip #2: bouw het sporten rustig op

Om blessures te voorkomen moet je het sporten rustig opbouwen. Maar hoe bouw je rustig op?

Zo bouwde ik mijn trainingsprogramma op en plande ik dit in. Ik begon met twee keer in de week sporten. Iedere maandag- en donderdagavond. Door de sportmomenten te verspreiden over de week begon ik iedere keer uitgerust aan de volgende training. Je lichaam heeft ongeveer drie weken de tijd nodig om te wennen aan deze frequentie. Je doet het grotendeels op gevoel.

Na een goede opbouw van dus minimaal 3 weken, ben je klaar voor een extra keer in de week sporten. Ik had zelf het idee nog een extra opbouwweek nodig te hebben en dat werkte erg goed. Na mijn opbouwperiode ging ik naar drie keer in de week sporten: Maandag, woensdag en vrijdag.

Zolang je geen wereldkampioen wil worden, is de aangegeven opbouwperiode slechts een leidraad.

Zowel fysiek, als mentaal is het vaak wennen. Je moet het sporten (weer) in je systeem zien te krijgen. Naast de lange werkdagen en een (over)vol sociaal leven, is er soms nog weinig energie over voor de sportschool. Om het sporten goed te kunnen volhouden, raad ik je aan goed het sporten strak in te plannen. Geloof me, het werkt.

Sterke mentale fitness is belangrijk voor een gelukkig en gezond leven, door mentaal sterk te zijn kun je zelfs een burn-out voorkomen.

Er zijn vier oorzaken die vaak aan een burn-out ten grondslag liggen. Vaak vinden mensen het spannend om hun grenzen aan te geven. Ze zijn bang voor de oordelen van anderen en ze willen liever niet klagen. Ook kunnen je werk en privé balans flink verstoord zijn, zonder dat je het doorhebt. Dit zijn de vier meest voorkomende oorzaken van een burn-out.

Door goede warming ups en opbouw, verklein je de kans op blessures met wel 40 procent.

Mijn tip is: Probeer naar je lichaam te luisteren. Merk je dat je moeizaam went aan het sporten? Forceer het dan niet. Maar geef jezelf de tijd en je zult zien dat het komt. Op deze manier haal je meer energie uit het sporten, dan dat het je kost. En dat is natuurlijk precies wat je wilt.

Zelfs na een half jaar stilzetten, merkte ik al gauw meer energie en motivatie te hebben voor het sporten. Ik kon zelfs uitkijken naar het sporten.

Verbaasde mij ook.

Kortom, maak het niet te moeilijk voor jezelf. Twee keer in de week is prima om mee te beginnen. Zo wen je makkelijker aan de frequentie en wordt de stap naar een keer extra in de week alleen maar kleiner.

Tip #3: plan je sportmomenten in

Het meest gehoorde excuus om onder het sporten uit te komen is natuurlijk: “Maar ik heb geen tijd”. Terwijl te weinig tijd vaak niet het probleem is, maar het ontbreken van een goede planning.

Ga voor jezelf na wat voor jou de beste momenten zijn om te sporten. Kom je na het werk moeizaam van de bank af? Probeer dan, bijvoorbeeld, vanuit je werk meteen door naar de sportschool te gaan. Als je te brak bent om te sporten moet je misschien eens proberen om minder alcohol te drinken. In dit blog delen we acht tips.

Een stok achter de deur is altijd handig als het aankomt op regelmatig sporten. Wat mij altijd helpt is het meedoen aan groepslessen. Ze zijn gezellig en je traint ook nog eens onder begeleiding. Win-win.

Door het sporten goed in te plannen maak je het jezelf extra makkelijk. Je hoeft namelijk niet iedere week opnieuw te zoeken naar geschikte momenten. Op deze manier staat het vast in je agenda en hoef je niet op het laatste moment te beslissen of je wel gaat sporten of niet.

Lees ook: dit zijn 3 natuurlijke vetverbranders.

Natuurlijk zitten er dagen tussen waarop je echt geen tijd hebt om te sporten. Wil je toch aan je beweging komen? Probeer dan het sporten te combineren met andere dagelijkse activiteiten. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar het werk. Of neem door de dag heen wat vaker de trap.

Kun je geen sporten vinden die je leuk vindt? Check dan deze sporten.

  • Crossfit
  • ElliptiGO
  • Wandklimmen/boulderen
  • Spikeboarding

Conclusie

Sporten moet vooral leuk zijn. Je moet er uiteindelijk energie van krijgen en er lekker(der) in je vel van gaan zitten. Wees niet te streng voor jezelf. Als je een keer geen zin hebt om te sporten, is een keer overslaan geen ramp.

Komt dit vaker voor? Dan betekent het in veel gevallen dat je de sport die je doet, simpelweg niet leuk genoeg vindt. Om dit te voorkomen is het verstandig om om de zoveel tijd eens een nieuwe sport uit te proberen. Want je wilt dat sporten geen verplicht nummertje wordt, maar iets is om naar uit te kijken.