Tips om buikvet te verbranden  

buikvet verbranden door te sporten

Buikvet is hardnekkig. Sterker nog: het is één van de hardnekkigste typen vet in ons lichaam. Van alle soorten vet kom je hier het moeilijkst van af, hoe gezond je ook leeft

Dit heeft een goede reden: je vitale organen worden beschermd door buikvet. Hoewel je het misschien liever niet in de spiegel ziet, houdt je lichaam er juist wel van. 

Wil je toch (overtollig) buikvet verminderen? In dit blog hebben we 5 tips op een rijtje gezet die je helpen met buikvet verbranden. Deze hebben we ingedeeld in twee categorieën: voeding en beweging. Waarom? Omdat je voor het verbranden van buikvet een combinatie van gezonde voeding en lichaamsbeweging nodig hebt.

Tips voor goede voeding 

Voeding speelt een grote rol in het verminderen van buikvet. Wanneer je er niet aan toe komt om tijd te investeren in voeding én beweging, kun je het beste kiezen voor het veranderen van je voedingspatroon. Dit is de basismanier om buikvet te verbranden. 

Tip 1: Check de voedingswaarden

Om af te vallen is het belangrijk dat je van bepaalde voedingswaarden minder binnenkrijgt, en van andere juist meer. 

Je hebt bijvoorbeeld minder snelle suikers nodig – die hebben namelijk een slechte invloed op je bloedsuikerspiegel. Deze schiet omhoog door snelle suikers. Door een hoge bloedsuikerspiegel gaat je lichaam vet opslaan. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor stabielere vetverbranding. 

Vezels en gezonde vetten heb je juist meer nodig. Je blijft hier langer door verzadigd, waardoor je minder snel een snack pakt. Bovendien helpen vetten bij de opbouw van bepaalde hormonen. Een goede hormoonbalans is ook belangrijk als je wilt afvallen. 

ontbijt voedingsplan afvallen

Tip 2: Eet bewuster

Het is belangrijk dat je het eetmoment bewuster meemaakt. Eet bijvoorbeeld niet voor de TV. Je bent dan snel zo afgeleid, dat je niet merkt dat je al vol zit. Hierdoor eet je automatisch meer dan wanneer je volledige focus bij het eten ligt. 

Langzamer kauwen helpt ook om minder te eten. Je gunt je lichaam daarmee meer tijd om het eten te verwerken en om je hersenen het signaal te geven dat je vol zit. 

Schep niet een tweede keer op. Misschien heb je niet gelijk het idee dat je vol zit na je eerste bord, maar in principe is één normaal bord eten voldoende. 

Tip 3: Gebruik een eetschema

Je kunt ook gebruikmaken van een voedingsschema om buikvet te verbranden. Hierbij stel je voor een bepaalde periode een schema op met al je maaltijden en de bijbehorende voedingswaarden. 

Je weet met een eetschema vooraf al wat je de komende week of weken gaat eten. Zo voorkom je makkelijker dat je te veel eet of ongezonde dingen in huis haalt. 

Meer weten? Check ons blog over eetschema’s voor afvallen

Tips voor goede beweging 

Naast de juiste voeding geeft beweging je lichaam een extra boost om buikvet te verbranden. Hier zijn meerdere opties voor. Een dagelijks buikspierkwartier is daar helaas niet één van. We leggen je hieronder uit waarom alleen buikspieroefeningen niet zullen helpen met vetverbranding.  

Tip 4: Buikvet verbranden met krachttraining

Met krachttraining bouw je spiermassa op. De energie die hiervoor nodig is, komt uit je vetvoorraden. 

Het is alleen niet zo dat je lichaam alleen je buikvet verbrandt als je maar hard genoeg denkt: “gebruik mijn buikvet maar” – was het maar zo’n feest. Plaatselijk vet verbranden is eigenlijk een mythe. Je lichaam haalt juist uit alle voorraden ongeveer evenveel vet. 

Om overbelasting van bepaalde spiergroepen te voorkomen, is het bovendien belangrijk dat je alle spiergroepen traint. Het werkt dus niet als je alleen maar crunches doet. Verdeel je trainingen over meerdere momenten in de week, dat werkt beter dan een keer per week all-in gaan. CrossFit is een van de meest effectieve manieren om calorieën te verbranden. 

Tip: koop een pull-up bar en doe gedurende de dag een aantal pull-ups.

fit met je smartphone

Tip 5: Buikvet verbranden met cardiotraining

Ook cardiotraining haalt uit alle vetvoorraden evenveel energie. Het voornaamste verschil met krachttraining is dat je geen spiermassa opbouwt. Je wordt hierdoor in het algemeen slanker en verliest daarmee ook buikvet. 

Er zijn verschillende typen cardiotrainingen. Hardlopen, fietsen en roeien zijn de meest bekende. Deze sporten zijn toegankelijk en makkelijk in je schema in te bouwen.  

Buikvet verbranden is een eitje met onze tips 

Hoewel buikvet hardnekkig kan zijn, laten onze 5 belangrijkste tips je zien dat er verschillende manieren zijn om buikvet te verbranden. Het belangrijkste bij elk van deze tips: consistentie. Daarom is een eetschema of een voedingsplan ook zo handig. Check de groene balk onderaan de pagina. Hier kun je een persoonlijk eetschema samenstellen. 

Je ziet niet na een dag al resultaten, en waarschijnlijk ook niet na een week. Stel jezelf daarom een doel in de toekomst en werk daarnaar toe. Blijf consistent, dan zie je vanzelf resultaat! 


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Simone Phelps

Gerelateerde berichten