Hoe krijg je genoeg aminozuren binnen?

supplementen aminozuur

Aminozuren zijn onmisbaar voor je lichaam. Als je sport, kan het zelfs goed voor je zijn om supplementen te slikken. Maar wat zijn deze stoffen precies? Wij leggen het uit en vertellen je hoe je aan genoeg aminozuren komt.

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten (proteïne). Een deel hiervan verbrand je als energie. De rest gebruikt je lichaam om lichaamseigen eiwitten aan te maken. Zo ondersteunen deze stoffen belangrijke processen in je lichaam. Je kunt ze onderverdelen in drie categorieën:

  • Niet-essentiële aminozuren
  • Essentiële aminozuren
  • Semi-essentiële aminozuren

Niet-essentiële aminozuren worden door je lichaam aangemaakt. Het is dus niet nodig om daarop te letten bij het samenstellen van je voedingspatroon. Semi-essentiële aminozuren maakt je lichaam in principe zelf aan, behalve bij specifieke aandoeningen. 

Essentiële aminozuren zijn de enige categorie die je lichaam sowieso niet zelf kan aanmaken. Die krijg je binnen via je voeding of via supplementen. Dit zijn:

  • Histidine 
  • Isoleucine 
  • Leucine 
  • Lysine 
  • Methionine 
  • Fenylalanine 
  • Threonine 
  • Tryptofaan 
  • Valine

 Wat doen aminozuren?

Eiwitten zijn onvervangbaar voor je lichaamsfuncties. Zo heeft ieder aminozuur zijn eigen specifieke rol in lichaamsprocessen. Ze dragen onder andere bij aan je zenuwstelsel, immuunsysteem en spijsverteringsstelsel. 

Zo is een van de functies van specifieke aminozuren serotonineproductie. Dit stofje draagt bij aan je gemoedstoestand en aan je slaap. Als je hier te weinig van hebt, voel je je eerder somber en slaap je minder goed. 

Maar een van de belangrijkste functies van deze stoffen is de bijdrage aan spieropbouw en -reparatie. En dat is de reden dat supplementen met aminozuren populair zijn onder sporters.

Aminozuur in voeding

Je kunt genoeg aminozuren binnenkrijgen als je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt. Sommige voedingsmiddelen zijn zelfs complete eiwitbronnen. Dat wil zeggen dat ze alle essentiële aminozuren bevatten. 

Er zijn veel verschillende voedingsmiddelen die rijk zijn aan aminozuren, zoals vleesproducten, eieren en zuivelproducten. Voor veganisten is het lastiger om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Zij kunnen producten als soja en quinoa gebruiken als complete eiwitbronnen, en peulvruchten en granen zijn bronnen die elkaar qua ‘tekortkomingen’ goed aanvullen. 

Aminozuur-supplementen voor sporters

Met een gezond en gevarieerd dieet krijg je in principe je eiwitten wel binnen. Als je veel sport, heb je relatief veel eiwitten nodig, om spieropbouw en spierherstel te ondersteunen. Daarom kunnen aminozuur-supplementen een positieve bijdrage leveren aan je sportprestaties, ook als je gevarieerd eet. 

Vooral omdat aminozuur een waardevolle bijdrage levert aan je spieropbouw, kan het goed zijn om als sporter supplementen te slikken. Ben je vegan? Let dan bij de aanschaf van supplementen op dat de supplementen veganistisch zijn. 

Vooral aminozuren met vertakte ketens zijn een goede aanvulling voor sporters. Die noemen we Branched Chain Amino Acids (BCAA’s). De drie BCAA’s zijn isoleucine, leucine en valine. Deze stoffen verminderen vermoeidheid, verbeteren je sportprestaties en dragen bij aan het herstel van je spieren. Ook helpen aminozuur-supplementen spierverlies te verminderen. 

Deze positieve effecten van aminozuren ondersteunen het lichaam van sporters – beginners en professionals. 

 

Dit artikel is geschreven door Health Issue redactie

Gerelateerde berichten