• home
  • Work-out
  • Plyo box kopen? Dit zijn de beste boxen om plyometrisch te trainen

Plyo box kopen? Dit zijn de beste boxen om plyometrisch te trainen

beste plyo box

Een plyobox – ook wel springbox genoemd – is een vierkante box die speciaal is ontworpen voor plyometrische oefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij je explosieve sprongbewegingen maakt. Je benut de elasticiteit van je spieren om maximale kracht en snelheid te realiseren.

Kickboksers, hardlopers, basketballers, CrossFit atleten en roeiers doen hun voordeel met de plyobox. Je kunt er namelijk een grote veelzijdigheid van oefeningen mee doen.

Door regelmatig te trainen met de plyobox, word je flexibeler en neemt het risico op blessures af. 

Wat kun je met een plyobox?

Op het eerste gezicht lijkt een plyobox een simpele houten of stalen kist. Misschien ken je die kist van de box jumps, maar de toepassingen van een plyobox zijn breder.

Van CrossFit en bootcamp tot revalidatieoefeningen, de plyobox biedt mogelijkheden voor een full body workout. Doordat de focus ligt op sprongkracht, pezen, banden en spieren, verbeter je je atletische vaardigheden op diverse fronten. 

Een belangrijk aspect van een plyobox training is de belasting van je gewrichten. Vooral het landen kan je gewrichten belasten. Springen is zwaar en je leert de impact op je gewrichten onder controle te krijgen. Daarom moet je ook goed nadenken over het formaat dat je gaat gebruiken.

vrouw springt op een plyo box

Plyometrisch trainen

Oefenen op de plyobox heet plyometrisch trainen. Vanuit stilstand moet je stappen of springen. Op deze manier ontwikkel je explosieve sprongkracht, flexibiliteit, sterkere spieren en banden.

Door regelmatig plyometrisch te trainen, word je beter in elke sport. Je gaat hoger springen, verder opzij springen en sneller wegrennen. Doe je bijvoorbeeld aan kickboksen, dan zullen je prestaties zienderogen verbeteren.

Waar moet je op letten bij het kopen van een plyobox?

Het formaat van de plyobox is cruciaal. Het hangt nauw samen met je lichaamslengte en je trainingseisen. Een persoon van 180 cm heeft bijvoorbeeld een hoger model nodig dan iemand van 160 cm.

Als de box te hoog is, kun je snel uitgeput raken, wat kan leiden tot overbelasting van spieren en gewrichten. Aan de andere kant biedt een te klein model niet voldoende uitdaging. Je bereikt dan niet het gewenste trainingseffect. De hoogte van plyoboxen varieert tussen 35 en 76 cm.

Denk ook goed na over het materiaal waarvan een plyobox is gemaakt. In sportscholen zie je vaak boxen van lichtgewicht multiplex of staal met een antislip bovenkant.

Hoewel stalen boxen vaak duurder zijn, bieden ze ook een grotere duurzaamheid.

Wat je ook kiest, kwaliteit komt op de eerste plaats. Het laatste wat je wilt, is een ongeluk krijgen doordat je box slecht is gefabriceerd.

box jumps op plyobox

Wat zijn de 3 beste plyoboxen die je kunt kopen?

Beste soft plyo box: ForzaFit Crossfit Plyo Box

Beste houten plyo box: Tunturi Plyo Box voor krachttraining

Goedkoopste plyo box: VirtuFit Houten Plyo Box 3-in-1 klein

1. ForzaFit Crossfit Plyo Box: beste soft plyo box 

forza fit plyo box

De beste soft plyobox voor je workout

Ben je fan van plyobox workouts, maar niet van de onvermijdelijke schrammen die soms volgen? Dan is deze soft plyobox misschien iets voor jou. Met zijn zachte buitenkant ben je beter beschermd en kun je vol vertrouwen je sprongen maken.

De voordelen van deze soft plyobox

  • Drie hoogten voor variatie in je training
  • Zachte buitenkant, waardoor missers minder pijnlijk zijn
  • Eenvoudig te reinigen oppervlak

De drie beschikbare hoogtes van 31 cm, 40 cm en 50 cm maken het eenvoudig om je training aan te passen aan je behoeften.

Beste soft box

plyo box soft

ForzaFit Crossfit Plyo Box – 31 x 40 x 50 cm – Zwart

bol.com logoBekijk prijs op Bol.com

En die zachte buitenlaag? Dat is je zekerheid dat je altijd je grenzen kunt verleggen zonder de angst voor nare schrammen bij een misstap. Ontdek een veiligere manier van trainen met deze soft plyobox!

2. Tunturi Plyo Box voor krachttraining: beste houten plyo box

beste houten plyo box

De beste houten plyo box voor je workout

Een investering in de Tunturi Plyo Box is de moeite waard. Hij is geschikt voor beginners en gevorderde sporters. Google op ‘plyobox oefeningen’ en ontdek de mogelijkheden van deze houten fitnesskist.

Pluspunten:

  • Bijzondere app voor hulp en inspiratie
  • Op drie hoogtes in te stellen
  • Geschikt voor beginners en gevorderden

Minpunten:

  • Montage kost wat tijd. Mogelijk heb je extra gereedschap nodig.
  • Niet alle voorgeboorde gaten zijn bruikbaar.

De box is in te stellen op verschillende hoogtes, zodat je diverse oefeningen kunt doen.

Inclusief gratis app: Tunturi Training 

Iets bijzonders is dat je gebruik kunt maken van een gratis app.

Beste houten plyo box

houten plyo box

Tunturi Plyo Box – Houten fitness kist – Jumpbox 50/60/75cm

bol.com logoBekijk prijs op Bol.com

In Tunturi Training vind je duizenden geanimeerde fitnessoefeningen, instructies en workout video’s. Zoek je hulp, inspiratie of motivatie? Kijk gewoon in de app. Tunturi Training helpt je alles uit jezelf en je Tunturi-producten te halen.

3. VirtuFit Houten Plyo Box 3-in-1 klein

goedkoopste plyo box

Deze houten plyobox is speciaal bedoeld voor mensen die wat kleiner zijn of die de sprong op een hogere box niet halen.

Pluspunten:

  • Makkelijk te verplaatsen
  • IJzersterke box met een lange levensduur
  • Nederlands merk

Minpunten:

  • We hebben eigenlijk geen minpunten kunnen ontdekken aan deze plyobox.

Goedkoopste Plyo Box

plyo box hout

VirtuFit – Houten Plyo Box – 40 x 45 x 50 cm

bol.com logoBekijk prijs op Bol.com

Hij is eenvoudig kantelbaar, zodat je op verschillende hoogtes kunt trainen: op 40, 45 en 50 cm. Er is trouwens ook een grotere variant verkrijgbaar, met hoogtes van 51, 61 en 76 cm.

Welke oefeningen kun je op een plybox doen?

Waarschuwing vooraf: hoe hoger de plybox, hoe zwaarder de oefening! De bekendste oefeningen voor de plyobox zijn box jumps, dips, jumping pull-ups, burpees over de box en box squats. 

Met de plyobox kun je heel je lichaam trainen. Hieronder vind je 3 oefeningen om je armen, benen, rug en core te trainen. Steeds drie keer herhalen voor maximaal effect.

Opdrukken

  1. Ga voor de plyobox staan en zet je handen er bovenop. Stap naar achteren, maar zorg dat je schouders boven je handen blijven.
  2. Houd je armen en benen gestrekt. Zak door je armen totdat je borst bijna de box raakt. Houd je ellebogen in lijn met je lichaam. 
  3. Duw jezelf weer omhoog en strek je armen. Houd je buikspieren de hele tijd aangespannen.

Assisted dips

Dit is een geschaalde oefening van de dip.

  1. Zit met je rug tegen de plyo box.
  2. Zet je handenpalmen op de plyo box
  3. druk jezelf omhoog
  4. herhaal

Elevated pushup

Dit is de zwaardere versie van de opdrukoefening.

  1. Begin vanuit de plank, met je voeten op de plybox en je handen op de grond.
  2. Buig je armen tot je in pushup positie bent, met je borst vlak boven de grond.
  3. Druk jezelf weer omhoog. 

Step up

  1. Ga voor de box staan. Stap met je linkerbeen op de box. Zodra je je been strekt, trek je je andere been mee omhoog.
  2. Stap met je linkerbeen weer naar beneden. De volgende stap begin je met je rechterbeen.

Verschillende soorten plyoboxen

Om te beginnen moet je weten dat het heel handig is dat één plyobox op drie hoogtes kan worden gebruikt. Het is maar net op welke kant je hem neerlegt.

Als je dus bij een productoverzicht drie maten ziet staan, betekent dat niet altijd dat je drie boxen koopt.
Plyoboxen zijn er in verschillende soorten en maten. Laten we ze eens nader bekijken.

Soft plyobox

zachte plyo box

Voor degenen die net beginnen met plyotraining, zijn soft plyoboxen een uitstekende keuze. Ze zijn voorzien van een zachte buitenlaag, wat het risico op blessures vermindert bij een gemiste sprong of evenwichtsverlies. Wel zijn ze vaak duurder dan andere soorten.

Voordelen: Zachtere landing bij een misstap. Spring je een keer mis, dan is dat op deze box is minder pijnlijk dan op hardere varianten.

Nadelen: Minder stabiel, waardoor deze versie soms minder geschikt is voor zware krachtoefeningen. Tenzij je juist de uitdaging van instabiliteit opzoekt. Ook is de soft plyobox niet zo duurzaam als houten of metalen versies.

Houten plyobox

Voordelen: Stabiel en daarmee geschikt voor zwaardere oefeningen. Het is een populaire keuze in CrossFit settings.

Nadelen: Een misstap kan pijnlijk zijn, bescherming kan handig zijn.

Details: Drie kantelbare hoogtes zijn vaak standaard. Voor extra hoogteopties kun je gewichten op de box plaatsen. Hoewel ze niet goedkoop zijn, zijn ze meestal goedkoper dan metalen versies met vergelijkbare opties.

Metalen plyobox

Voordelen: De stevigste van de drie, ideaal voor krachttraining met zware gewichten en het meest geschikt voor buitengebruik (hoewel het beter is om ze uit de regen te houden).

Nadelen: Je bent beperkt tot één hoogte per box, wat kan leiden tot extra kosten als je variatie in hoogtes wilt.

Details: Als je zoekt naar veel verschillende hoogtes, zijn er sets beschikbaar die dat aanbieden, een optie die je niet gemakkelijk vindt bij de houten versies.

Tot slot

Plyoboxen zijn speciaal ontworpen voor plyometrische oefeningen, waarbij je explosieve sprongbewegingen maakt om maximale kracht en snelheid te bereiken.

Sporters als kickboksers, hardlopers en basketballers profiteren van de veelzijdigheid van plyoboxen voor een full-body workout en verbetering van hun atletische vaardigheden. 

Je kunt allerlei oefeningen doen met een plyobox. Plyoboxen zijn er in verschillende soorten, zoals soft plyoboxen met een zachte buitenlaag voor beginners, houten plyoboxen die stabiel zijn voor zwaardere oefeningen, en metalen plyoboxen die de stevigste zijn.

Het formaat van de plyobox moet passen bij je lichaamslengte en trainingsbehoeften. Kies bij het kopen van een plyobox altijd voor kwaliteit.


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten