Beginnen met boulderen: de ultieme gids

Wil je beginnen met boulderen? Dan ben je hier op de juiste plek. In dit blog vertel ik je wat boulderen is, wat je nodig hebt en waar je kunt boulderen. Een ultieme beginnersgids voor boulderen dus, inclusief de tips waar ik als beginnend boulderaar zelf veel aan had.

Wat is boulderen?

Boulderen is een van de snelstgroeiende klimsporten in Nederland. Je klimt korte routes op een muur van maximaal 4,5 meter hoog. Het is een explosieve en spectaculaire manier van klimmen, waarbij je kracht, techniek én denkvermogen combineert om boven te komen. 

De naam boulderen stamt af van het Engelse woord ‘boulder’, wat rotsblok betekent. Boulderen wordt sinds de jaren 70 erkend als internationale sport, al is de sport volgens sommigen al ontstaan in het begin van de twintigste eeuw.

Tip: CrossFit en boulderen gaan heel goed samen. CrossFit is de perfecte manier om sterker te worden.

Het verschil tussen klimmen en boulderen

Het grootste verschil tussen klimmen en boulderen is dat je bij boulderen geen touw gebruikt. De routes zijn kort en als je valt, land je op een dikke valmat. Een touw heb je dus niet nodig. 

Als je begint te klimmen mét touw, start je met toprope klimmen. Hierbij klim je een hogere route dan bij boulderen, en zit je vast met een touw (‘rope’) dat zich aan de top van de route bevindt.

Een ander verschil tussen toprope klimmen en boulderen is dat je boulderen alleen kunt doen, zonder hulp van een ander. Het is jij, je klimschoenen en de klimmuur. Bij (toprope) klimmen is dat niet zo. Aan het andere eind van het touw waar jij aan vastzit, staat je klimpartner. Terwijl jij omhoog klimt, zekert je partner het touw, zodat het strak blijft. Dit betekent dat je niet naar beneden stort als je tijdens het klimmen van de route valt. 

Heb je hoogtevrees? Dan kun je zonder problemen boulderen. Toprope klimmen wordt wel wat lastiger, want veel muren zijn tussen de tien en twintig meter hoog.

Klimtip: Wil je écht hoge routes klimmen? Bij Klimcentrum Bjoeks vind je de hoogste klimtoren ter wereld.

Boulderen is van oorsprong een sport die in de buitenlucht wordt gedaan op, je raadt het al, rotsblokken. Maar hoe moet dat dan in Nederland, met ons platte landschap zonder rotsen?

Boulderen in Nederland 

Omdat we in Nederland geen natuurlijke rotsen hebben, boulderen we in boulderhallen. In deze klimhallen vind je kunstmatig aangelegde wanden waarop je kunt klimmen. Op deze – speciaal voor het boulderen gemaakte – muren zijn verschillende routes uitgestippeld. Een route bestaat uit een reeks klimgrepen (ook wel ‘holds’ genoemd) met dezelfde kleur, zodat je precies weet welke grepen je mag gebruiken.

Er zijn in Nederland tientallen boulderhallen, waarvan de meeste hallen zich onder de IJssel bevinden. 

Boulderen in Groningen

In de bovenste helft van het land is maar één echte bouldergym te vinden: Gropo. In deze grote boulderhal kun je terecht voor leuke klimroutes, goede muziek en lekkere koffie (zo’n beetje mijn drie favoriete dingen in het leven). In dit blog lees je meer over boulderen in Groningen

Groningen heeft naast Gropo nog een klimhal, Bjoeks, waar je zowel kunt klimmen als boulderen. Deze hal is voorzien van uiteenlopende toprope routes, de hoogste klimtoren ter wereld én boulders op ‘rots’. Deze ‘rotsen’ zijn gemaakt van beton en zijn het dichtst bij echt boulderen als maar kan in Nederland.

Tip: zoek je een sportschool in Groningen? Dit zijn de vijf mooiste (kleinschalige) sportscholen in Groningen.

Welke boulder-niveaus zijn er?

Bij boulderen kun je klimmen op verschillende niveaus, van beginner- tot aan expertniveau. 

Dat je bij boulderen al vanaf level nul kunt instappen, maakt het een laagdrempelige sport. Zowel een beginner als een ervaren klimmer kan zich dus goed vermaken met boulderen.

Boulderroutes verschillen nogal in hun moeilijkheid. Sommige routes klim je als beginner zonder problemen, terwijl andere routes onmogelijk zijn. Om in één oogopslag te zien hoe ingewikkeld een route is, zijn er moeilijkheidsgraden in het leven geroepen.

Er worden wereldwijd verschillende systemen – ook wel klimschalen – gebruikt om de moeilijkheid van boulderroutes aan te geven. De twee meestgebruikte systemen voor boulderen zijn:

  • Fontainebleau-schaal uit Frankrijk, lopend van 3 tot aan 9A
  • V-schaal uit de Verenigde Staten, lopend van V0 tot aan V17

Nederland gebruikt de Fontainebleau-schaal

In Nederland en de rest van Europa wordt de Franse Fontainebleau-schaal gebruikt om de moeilijkheid van boulderroutes aan te geven. De schaal loopt in principe van 1A tot aan 9A, al komt vanaf niveau 3 in de praktijk vaker voor. Hoe hoger het getal (en letter), des te moeilijker de route. 

5B is zwaarder dan 5A, en 5C is moeilijker dan 5B. Soms zie je na dat er na letter een “+” teken is toegevoegd, bijvoorbeeld 5B+ of 6A+. Hiermee wordt een wijziging in de moeilijkheid aangeduid die lichter is dan het wijzigen van een hele letterklasse. Het is eigenlijk een tussengraad. Zo is een 5B+ iets moeilijker dan een 5B, maar iets makkelijker dan een 5C.

Voor elk niveau een eigen kleur

Als je een boulderhal binnenloopt, valt het je al snel op dat er klimgrepen in allerlei kleuren op de klimmuren vastzitten. Deze kleuren geven de moeilijkheidsgraad van een route aan.

Boulder-niveaus hebben verschillende kleuren

Elk niveau heeft een eigen kleur, waarbij het gangbaar is dat alle routes met een bepaalde moeilijkheid (bijvoorbeeld 4A – 4C) één kleur hebben. Niet elke klimhal hanteert dezelfde kleurcodes, dus ga er niet vanuit dat je in elke hal dezelfde kleuren zomaar klimt. Bij de ene hal is blauw de ‘makkelijke’ kleur, terwijl dit bij een andere hal juist een zwaardere route is. Aan de andere kant, je merkt vaak al snel genoeg of een route boven je niveau ligt of niet.

Wat heb je nodig voor boulderen?

Voor veel mensen staat boulderen voor eenvoud. Niet dat het eenvoudig is, verre van, maar meer in de zin dat je maar weinig nodig hebt om te kunnen boulderen.

Er zijn 3 dingen essentieel als je gaat boulderen: klimschoenen, magnesium en een pofzak. Los daarvan dragen de meeste mensen de sportkleding die ze al hebben. Een tip is wel om kleding te dragen die comfortabel is en niet te strak zit, zodat je de ruimte hebt om vrijuit te bewegen op de muur.

1. Boulder-schoenen

Klimschoenen zijn verreweg het belangrijkste stukje klimuitrusting dat je nodigt hebt om te boulderen. Sportschoenen werken ook wel, maar alleen op de makkelijkste routes. Toen ik net begon met klimmen, had ik nog geen klimschoenen aan. Dat heb ik precies één klimsessie volgehouden. Daarna heb ik ze een tijdje gehuurd en na een paar weken kocht ik m’n eerste eigen paar. 

Het grootste verschil tussen boulder-schoenen en gewone sportschoenen is de zool. Klimschoenen hebben een rubberen zool die over de randen heen loopt. Dit zorgt voor een goede grip op de soms kleine klimgrepen onder je voeten.

Tips voor boulder-schoenen kopen

Ga jij je eerste paar boulder-schoenen kopen? Let dan op de volgende punten:

  • Pas de schoenen altijd voordat je ze koopt. Doe dit zonder sokken of met dunne sokken aan. 
  • De schoen moet strak zitten. Kies een schoen die goed aansluit op je voet. Als je ruimte overhoudt, kun je gaan schuiven in de schoen.
  • Begin goedkoop. Als beginnende klimmer glijdt je schoen vaker langs de muur, waardoor hij snel slijt. Zonde om dan gelijk het duurste van het duurste te kopen, toch?
  • Kies klittenband. De meeste klimmers trekken om de paar routes hun schoenen uit. Ze zitten vrij strak en het is dus lekker om ze zo nu en dan even uit te doen.  Klimschoenen met klittenband trek je makkelijk aan en uit.

2. Magnesium

Als je vaker bouldert, merk je dat je grip op de muur wordt verhinderd  door zweterige handen. Klimmers gebruiken daarom magnesium of krijt. Je handen en vingers blijven droger, zodat je makkelijker op de muur blijft. Je kunt magnesium kopen in de vorm van een blok, poeder en zelfs als vloeibare substantie. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar poeder, omdat dit het snelst op m’n hele hand zit.

3. Pofzak

Als laatste moet je een zak hebben om je magnesium in te bewaren: de pofzak. Deze zakken zijn te koop in verschillende formaten en kleuren. Je koopt een pofzak bij klimwinkels, al hebben de grotere sportwinkels ze meestal ook in huis.

De voordelen van boulderen

Boulderen is populairder dan ooit. Niet gek ook, want er zitten flink wat voordelen aan deze klimsport.

Om te beginnen, is boulderen laagdrempelig. Heb je nog nooit geklommen? Zelfs als absolute beginner kun je boulderen, doordat de makkelijkste routes goed zijn te doen. In tegenstelling tot toprope klimmen, heb je bij boulderen geen klimvaardigheidsbewijs nodig. 

Ten tweede is boulderen een efficiënte work-out: je gebruikt je hele lichaam. Met elke spier in je lijf probeer je naar boven te klimmen, soms in gekke en lenige posities. Zo train je je armen, schouders, rug, buikspieren, benen en meer, allemaal tijdens dezelfde sessie. 

Tip: Zit je work-out er op? Deze 22 gezonde smoothies zijn goede post work-out shakes.

Als laatste is boulderen vooral heel erg gezellig. Want ook al klim je alleen, je bent altijd in de buurt van andere klimmers. Heb je moeite met een bepaald stuk van de route? Andere klimmers helpen je maar al te graag. Samen kijk je naar de ‘puzzel’ en hoe je deze het beste kunt oplossen. 

Hopelijk heb je met de bovenstaande tips en persoonlijke wijsheid een beter beeld gekregen van wat boulderen precies is. Krijg je bij de eerstvolgende pubquiz een vraag over deze mooie sport? Ik verwacht de volle punten.

Dit artikel is geschreven door Herre

Herre schrijft op The Health Issue vooral over drie van z'n hobby's: sport, reizen en lekker eten.

Gerelateerde berichten