• home
  • Work-out
  • Zelf een CrossFit box bouwen: dit CrossFit materiaal mag niet ontbreken

Zelf een CrossFit box bouwen: dit CrossFit materiaal mag niet ontbreken

crossfit materiaal voor een box

De gemiddelde CrossFit atleet traint het liefst iedere dag in de CrossFit box. Maar zelfs de meest fanatieke atleet wordt wel eens ingehaald door de realiteit. Je hebt een lange dag op werk, een gezellige dag met je familie of je bent vergeten om je in te schrijven voor de WOD. 

Het kan ook zijn dat je thuis een specifiek onderdeel wilt trainen zoals de squat, pull-ups of handstand push-ups. 

Als je thuis een CrossFit box wilt bouwen, dan heb je de juiste CrossFit spullen nodig. In dit blog hebben we een overzicht gemaakt van het belangrijkste CrossFit materiaal dat niet mag ontbreken in je home-box. 

Essentiële CrossFit Gear

  • CrossFit schoenen
  • CrossFit grips
  • Springtouw
  • Kettlebell
  • Medicine ball
  • Plyo Box 
  • Parallettes
  • Pull-up bar
  • Barbell en gewichten
  • Squatrek
  • Roeiapparaat 
  • Ander cardio apparatuur

Kleine CrossFit spullen

Als je je eigen CrossFit box gaat bouwen, kun je natuurlijk klein beginnen. Hoe groot je wilt gaan hangt voor een groot deel af van de ruimte die je tot je beschikking hebt. Dit zijn kleine CrossFit materialen die je eigenlijk overal kunt gebruiken, in een schuur of logeerkamer bijvoorbeeld. 

CrossFit schoenen

Het belang van goede CrossFit schoenen kan niet genoeg worden benadrukt. Tijdens mijn eerste 10 CrossFit lessen ondervond ik dit aan den lijve, trainend op versleten Nike Free Runners. De juiste schoen biedt stabiliteit, grip en comfort, essentieel voor het verbeteren van je prestaties en het veilig uitvoeren van oefeningen.

CrossFit grips

CrossFit-grips zijn essentieel voor een stabiele grip op pull-up bars, kettlebells of barbells waardoor eeltvorming en blaren worden voorkomen. CrossFit grips verbeteren niet alleen je techniek door een betere grip, maar behouden ook het natuurlijke bar-gevoel, wat de uitvoering van oefeningen optimaliseert. Ze zijn universeel, geschikt voor zowel mannen als vrouwen, beginners en ervaren atleten.

CrossFit Springtouw

Een CrossFit springtouw is een van de makkelijkste manieren om thuis een WOD te doen: combineer push-ups, double-unders, hardlopen, kettlebell swings en je hebt een volwaardige WOD.  Houd bij het kiezen van een springtouw rekening met het materiaal, de lengte, het gewicht, en je budget.

Kettlebell

Een Kettlebell is de ultieme manier om thuis je eigen box te beginnen. Met een kettlebell kun je ontzettend veel oefeningen uitvoeren, zoals swings, squats en presses, waarmee je het hele lichaam traint. Zelf heb ik een kettlebell van 16 kilo en 24 kilo. 

Medicine ball

Zelf haat ik alle oefeningen met een medicine ball. Wall balls vind ik het ergst. Maar een medicine ball is een goede manier om kracht en cardio te combineren. Hij neemt redelijk wat ruimte in, maar het is een leuke manier om je privé-box uit te breiden. 

Plyo Box 

Een plyo box is perfect voor step-ups, box jumps, pike push-ups en dips. Een plyo box neemt ook redelijk wat ruimte in beslag. Maar dankzij een box kun je je WOD’s op een leuke en unieke manier aanpassen en variatie toevoegen.  

Parallettes

Parallettes zijn een fantastische manier om variatie aan te brengen in je WOD’s. Je kunt er talloze oefeningen mee uitvoeren, ze zijn praktisch in gebruik en ze verminderen de druk op je polsen. Denk aan L-sits, push-ups en handstand push-ups. 

Dip bars

Dip bars zijn draagbare gymnastiekapparaten, vaak van metaal, hout of kunststof, met steunen voor stabiliteit. Ze zijn ideaal voor calisthenics-oefeningen zoals dips en rows.

Grote CrossFit materialen 

Vanaf hier worden de materialen iets groter, of ingewikkelder doordat je ze bijvoorbeeld moet bevestigen aan de muur of simpelweg niet praktisch vanwege de omvang van de apparaten. 

Pull-up bar

Pull-ups zijn essentieel, een pull-up bar die je thuis aan de muur of deur bevestigt is dus een must voor je eigen CrossFit box. Je kunt diverse varianten van de pull-up doen, pull-ups zorgen voor een volledige training van je bovenlichaam. In dit blog lees je wat het verschil is tussen chin-ups en pull-ups.

Barbell en gewichten

De barbell is mijn weapon of choice, ik wil niet zeggen dat je mij wakker kunt maken voor deadlifts. Maar het is wel een van mijn favoriete onderdelen. Maar goed, een barbell is echt top om mee te trainen. Met een barbell en een paar gewichten kun je de meest diverse oefeningen doen, je maakt je WOD direct interessanter. Het enige nadeel: je hebt een wandrek nodig om de barbell op te ruimen en je moet de gewichten ergens neer kunnen leggen. 

crossfit barbell voor thuis

Squatrek

Nu wordt het echt interessant. Je hebt de barbell en de gewichten al. Door een squatrek toe te voegen is je home box bijna compleet. Trek je squatschoenen aan en je kunt helemaal los.  Vanuit het squatrek kun je natuurlijk squatten, maar het is ook een goede positie om je shoulder press te beginnen. 

Roeiapparaat 

Rowing for calories, de roeier is een van de meest gehate apparaten in de CrossFit box. De eerste minuut denk je… “dit gaat prima”. Om vervolgens na 2 minuten het gevoel te hebben dat je niet meer verder kunt. Een roeitrainer is hoe dan ook een waardevolle toevoeging, de afmeting is het grootste nadeel. 

Ander cardio apparatuur

Pick your weapon of choice, er zijn ontzettend veel mogelijkheden om cardio aan je WOD toe te voegen. Je kunt fietsen op een hometrainer, helemaal stuk gaan op een assaultbike. Een work-out op een crosstrainer of je kunt natuurlijk simpelweg lopen op een hardloopband. Als ik heel eerlijk ben, vind ik een hardloopband een beetje zonde. Je kunt namelijk prima buiten hardlopen of wandelen


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten