CrossFit sport fitness training indoor

Ben je net begonnen met CrossFit en klinken de woorden die je trainer uitkraamt nog ingewikkelder dan Hongaars? Dan is het de hoogste tijd dat je hét Grote CrossFit-woordenboek openslaat!

Wedden dat je je trainer de volgende keer wel begrijpt?

Ik heb twee jaar gewerkt als CrossFittrainer en ik kan me heel goed voorstellen dat je hoofd overstroomt met vragen over de CrossFit terminologie. Met dit woordenboek probeer ik je zo goed mogelijk op weg te helpen. Wil je beginnen met CrossFit? In dit blog leg ik je uit hoe je een superstart maakt.

Algemene termen

AFAP

As Fast As Possible – De work-out zo snel mogelijk afronden.

AMRAP

As Many Rounds/Reps As Possible – Zoveel mogelijk rondes of herhalingen maken.

Barbell

De stang waaraan je de gewichten hangt.

Benchmark WOD’s

Work-outs die structureel terugkeren om progressie te meten.

Box

Twee betekenissen:

  • De CrossFit-box waarin je traint.
  • Een houten box waar je box jumps op doet tijdens de work-out.

Buy in

Een opdracht of oefening die je moet doen als voorwaarde om te mogen beginnen met de work-out.

Buy out

Een opdracht of oefening die je moet doen als voorwaarde om de work-out te mogen afronden.

Veel mensen vinden CrossFit zo gaaf om de diversiteit. Zoals je ziet heb je ontzettend veel verschillende oefeningen, waardoor je nooit het idee hebt dat je hetzelfde doet. Zo blijf je jezelf altijd uitdagen en blijf je gemotiveerd om het sporten vol te houden! Als je het mij vraagt, is dat een van de snelste manieren om RIPPED te worden.

BWM

Body Weight Movement – Een CrossFit-oefening die je op je eigen lichaamsgewicht uitvoert.

Chipper

Een work-out met minimaal vier verschillende oefenvormen.

CrossFit Total

Een bekende benchmark work-out.

DB

Dumbbell – Een halter. Dit is een veelgebruikt trainingsmiddel binnen CrossFit.

DNS

Did Not Start – Je bent niet begonnen aan de work-out om welke reden dan ook.

DNF

Did Not Finish – Je hebt de work-out niet voltooid binnen een bepaalde tijd.

Double unders

Een manier van touwtjespringen waarbij het touw per sprong twee keer onder je doorgaat.

EMOM

Every Minute On the Minute – Een trainingsvorm met als doel zoveel mogelijk herhalingen per minuut te behalen.

Gym

Gymnastics – Turnonderdelen.

KB

Kettlebell – Een veelgebruikt trainingsmiddel binnen CrossFit.

Binnen CrossFit wordt er vrijwel alleen gewerkt met losse gewichten of je eigen lichaamsgewicht. Vandaar de quote: “We don’t use machines, we build them.”

Metcon

Metabolic Condition – Een work-out op zeer hoge intensiteit met als doel het verbeteren van je conditie.

No-rep

Geen herhaling – Een oefening wordt niet volgens de richtlijnen uitgevoerd en wordt niet meegeteld als geldige herhaling.

OLY

Olympic Lifting – Olympisch gewichtheffen.

PR

Persoonlijk record.

REP

Repetition – Een herhaling.

RFT

Rounds For Time – Een aantal oefeningen zo snel mogelijk uitvoeren in een bepaalde tijd.

Set

Een aantal herhalingen van een bepaalde oefening.

Tabata

Een zeer intensieve work-out van 20 seconden arbeid leveren en 10 seconden rust. Deze work-out duurt minimaal 8 minuten.

WOD

Work-out Of the Day – Binnen officiële CrossFit-boxen heb je iedere dag een andere work-out gepland staan. Deze work-out noem je een WOD.

W-up

Warming-up – Oefeningen die je doet om het lichaam op te warmen.

21-15-9

Specifiek trainingsschema dat wereldwijd wordt gebruikt.

gewichten CrossFit sport fitness

CrossFit-oefeningen

A2G squats

Ass to the Grass – Zo’n diep mogelijke squat.

Air Squat

Een squat op eigen lichaamsgewicht.

Assault Bike

Een fiets waarmee je je armen en benen traint op hoge weerstand.

Back squat

Een squat met de barbell achter op je schouders.

Bench press

Bankdrukken –  In een liggende positie druk je de barbell vanaf je borst uit tot je armen zijn gestrekt.

Burpee

Vanuit een staande positie ga je met je handen naar de grond en kom je in een push-up houding. Je maakt een push-up en trekt vervolgens je benen weer in. Je sluit af met een sprong en de armen boven het hoofd te brengen.

C2B pull-ups

Chest to Bar optrekken – Je trekt jezelf zover op dat het rek je borst raakt (Een pull-up voor gevorderden).

Clean and jerk

In het Nederlands zeg je voorslaan en uitstoten. De clean and jerk komt uit het Olympisch gewichtheffen.
Om je een ellenlange tekst te besparen leg ik het in grote lijnen uit. De bewegingen zijn namelijk vrij complex.

De clean

Je brengt de barbell vanaf de grond naar je schouders.

De jerk

Vanaf de schouders stoot je de barbell uit tot boven het hoofd. Je armen zijn gestrekt.

Goed om te weten: door alleen te sporten word je niet gezond. Gezonde voeding die bij je past en waar jij je prettig bij voelt is net zo belangrijk. Voor inspiratie kun je ons blog over superfood checken.

Deadlift

Een specifieke manier om de barbell van de grond te tillen. De deadlift is een blessuregevoelige oefening, zorg altijd voor een goede warming up!

Front squat

Een squat met de barbell voor op je schouders.

GHD sit ups

Glute Ham Developer – Een toestel specifiek voor het trainen van de hamstrings.

Hang position

Een houding waarbij de barbell vlak boven de knie hangt.

HSPU

Hand Stand Push Ups – Push-up in handstandpositie tegen de muur.

K2E

Een beweging waarbij je hangend aan het rek je knieën naar je ellebogen brengt.

KBS

Kettlebell swings – Een gewicht tussen de benen telkens boven het hoofd brengen.

Kipping

Een variant op de pull-up waarbij je je lichaam meezwaait. Dit is een makkelijkere vorm van de pull-up.

Lunge

Een grote stap naar voren waarna je achterste knie de grond raakt.

Overhead

Een gewicht of barbell boven je hoofd brengen.

Pistol

Een eenbenige squat.

Pull-ups

Jezelf optrekken aan een rek.

Push-ups

Steunend op de handen en voeten en jezelf vanaf de grond omhoog drukken.

Ring dips

Jezelf in verticale positie opdrukken in de turnringen met de voeten los van de grond.

Rope climb

Touwklimmen.

Sit ups

Buikspieroefeningen op de grond.

Ski-erg

Een ergometer waarmee je je krachtuithoudingsvermogen traint.

Snatch

De snatch wordt gezien als de meest complexe beweging in CrossFit/Olympisch gewichtheffen. De clean en jerk wordt hier in één beweging gedaan.

Strict

Een beweging zo statisch mogelijk uitvoeren. Bijvoorbeeld een pull-up zonder te zwaaien.

T2B

Een oefeningen aan het rek waarbij je je tenen naar je handen brengt.

Touch and go

Een oefeningen ononderbroken uitvoeren.

Wall balls

Vanuit een squat-houding strek je jezelf uit en gooi je een bal van 6 kg of 9 kg tegen de muur. Vervolgens vang je de bal op en zak je weer in tot de squat-houding. Dit is één herhaling.

Bronnen: crossfit.com