• home
  • Work-out
  • Dit zijn de belangrijkste redenen om meer pull-ups te doen

Dit zijn de belangrijkste redenen om meer pull-ups te doen

optrekken aan een stang

Pull-ups zijn de ultieme oefening om je arm-, schouder- en rugspieren te trainen. Ze kunnen ook helpen om je algehele lichaamskracht en conditie te verbeteren, pull-ups kunnen zelfs je mentale gezondheid verbeteren.

Pull-ups zijn niet zomaar een oefening; ze zijn een benchmark in de fitnesswereld. Ze zijn een perfecte weergave van kracht, uithoudingsvermogen en toewijding. Wil je er beter uitzien, sterker worden of gewoon meer herhalingen halen? Dan zijn pull-ups echt iets voor jou. 

Het kost misschien wat tijd om ze goed onder de knie te krijgen, maar het is de inzet zeker waard. Als je het eenmaal kunt, voel je je geweldig. 

Ben je op zoek naar motivatie om te trainen voor je eerste pull-up? Of misschien volg je een pull-up trainingsschema om 25 pull-ups achter elkaar te kunnen doen. Wat je doel ook is, in dit blog lees je de belangrijkste voordelen van pull-ups. 

Wat is een pull-up precies en hoe doe je een pull-up? 

Een pull-up is een krachtoefening voor het bovenlichaam.

Om een pull-up uit te voeren, begin je door aan een pull-up bar te hangen met je handpalmen van je af gericht en je lichaam volledig gestrekt. Vervolgens trek je jezelf omhoog tot je kin boven de bar uitkomt. Pull-ups zijn anders dan chin-ups. Bij een chin-up zijn je handpalmen en handen naar je toe gericht.

De pull-up wordt gezien als een gevorderde oefening. Het is moeilijker dan de chin-up. Maar de pull-up kan worden aangepast of gedaan worden op een machine met ondersteuning voor beginners, en je profiteert nog steeds van deze varianten.

voordelen van de pull-up

Welke spieren train je als je pull-ups doet?

Wat train je met pull-ups? Tijdens het correct uitvoeren van een pull-up werken je rug, armen, schouders, borst en buik samen om je vanuit de hangende positie te liften naar de pull-up bar. 

  • Latissimus dorsi: grootste bovenrugspier die loopt van de middenrug naar onder de oksel en schouderblad.
  • Trapezius: gelegen van je nek naar beide schouders.
  • Thoracale erector spinae: de drie spieren die langs je thoracale wervelkolom lopen.
  • Infraspinatus: helpt bij schouderextensie en bevindt zich op het schouderblad.

Ook interessant: welke oefening is beter? De chin-up of de pull-up?

Wat zijn de voordelen van pull-ups? 

De voordelen in het kort:

  • Pull-ups trainen je rug, armen, schouders, borst en buik.
  • Ze bieden voordelen zoals verbeterde gripkracht, botdichtheid en algehele gezondheid.
  • Je hebt niet meer nodig dan een stevige stang, wat ze ideaal maakt voor thuis of in het park.

1. Versterking van je rug

Pull-ups behoren tot de meest efficiënte oefeningen voor je rug. Vaak focussen we ons op de spieren aan de voorkant van het lichaam, zoals de buikspieren, borst en biceps. 

Maar een sterke rug is essentieel voor een gebalanceerd lichaam en functionele kracht. Denk aan de latissimus dorsi, trapezius en de spieren in de thoracale regio.

hoe doe je een pull-up

2. Een work-out voor borst, schouders, armen en core

Naast je rug pakken pull-ups ook je schouders, onderarmen en borstspieren aan. Als je ze correct uitvoert, worden zelfs je buikspieren geactiveerd. Een alles-in-een oefening dus, ideaal voor wie efficiënt wil trainen!

3. Verbetert je gripkracht

Als je vanaf 0 begint met trainen voor pull-ups, is de ‘dead hang’ de eerste tip die de pro’s je geven. Het is letterlijk stil hangen aan een stang. Je hebt een sterke grip nodig om een volledige set pull-ups te doen. 

Een sterke grip is niet alleen goed voor pull-ups, maar het is ook nog eens functioneel in het dagelijks leven. Een goede grip helpt je met simpele dingen, zoals een potje openen, maar ook bij klusjes zoals het gebruiken van een zaag, bijvoorbeeld. 

En als je van andere sporten houdt, zoals CrossFit, boulderen of gewichtheffen, komt een sterke grip ook goed van pas. 

Waarschijnlijk merk je snel dat andere oefeningen makkelijker worden dankzij een betere grip. Denk aan de deadlift, verbeter je gripkracht en je zult je PR snel verbeteren.  

pull up gedaan door man en vrouw

4. Positieve impact op botdichtheid

Wist je dat weerstandstraining, zoals pull-ups, kan bijdragen aan een hogere botdichtheid? Sterkere spieren trekken harder aan botten, wat je lichaam aanspoort om de botten te versterken.  

5. Goed voor je gezondheid

Pull-ups kunnen bijdragen aan een betere bloeddruk, bloedsuikercontrole en algemene lichaamssamenstelling. Een routine die pull-ups omvat, kan zelfs het risico op bepaalde aandoeningen verlagen.

6. Het is een toegankelijke oefening 

Je hoeft niet naar de gym te gaan om aan je pull-up te werken. Voor pull-ups heb je alleen een stevige stang of pull-up bar nodig. Geen gewichten, geen machines. 

Tegenwoordig is in iedere stad wel een calisthenics park of outdoor gym te vinden. Combineer je dagelijkse portie pull-ups met een stevige wandeling of hardlopen.

7. Boost voor je humeur

Even een slechte dag? Pull-ups kunnen, net als andere vormen van krachttraining, stress en angst verminderen. Je voelt je na afloop niet alleen sterker, maar ook blijer. 

Als je je bovenlichaam work-out compleet wilt maken, voeg dan dips toe aan je trainingsschema. In iedere outdoor gym vind je dip bars.

8. Ze zijn uitdagend

Er is een reden waarom fanatieke sporters de pull-up als een doel stellen. Het is een uitdaging, en wanneer je die eerste echte pull-up haalt, voelt dat geweldig. Het geeft je zelfvertrouwen en de motivatie om door te gaan.

is een pull-up gezond

Let’s do some pull-ups

Klaar om pull-ups aan je routine toe te voegen? Zoals je hebt gelezen, zijn de voordelen enorm en is de oefening geschikt voor iedereen, ongeacht je niveau. 

Ze brengen je terug naar de kern van krachttraining: eenvoudige bewegingen met grote resultaten. En met elke herhaling die je maakt, bouw je aan een sterker en gezonder lichaam. 

Zet die eerste stap, ga hangen aan de pull-up bar en ontdek de kracht van pull-ups voor jezelf!


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten