• home
  • Work-out
  • De 7 gezondheidsvoordelen van roeien met een roeimachine

De 7 gezondheidsvoordelen van roeien met een roeimachine

roei machine kopen

Roeien is een full-body work-out. Bij het gebruik van een roeimachine gebruik je zowel je boven- als onderlichaam. Dit versterkt je spieren en verbetert je uithoudingsvermogen. 

Roeien is ook goed voor je cardiovasculaire gezondheid. Je hoeft geen competitieve roeier te zijn om de voordelen van roeien te ervaren.

In dit blog delen we 7 gezondheidsvoordelen van roeien.

Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:

  • Full-Body Workout: Roeien is niet alleen gericht op één deel van het lichaam. Het biedt een volledige lichaamstraining waarbij zowel je boven- als onderlichaam worden betrokken.
  • Efficiëntie: Ondanks tijdsbeperkingen biedt roeien een effectieve combinatie van cardio- en krachttraining. Bovendien kan het je helpen na de training meer calorieën te verbranden.
  • Bescherming van gewrichten: Roeien biedt een intensieve workout zonder extra belasting op je gewrichten, waardoor het een uitstekend alternatief is voor high-impact oefeningen.

beste roeitrainer

1. Roeien is een full-body work-out

Het is een misvatting dat je door te roeien alleen je armen traint. In werkelijkheid is roeien een training voor het hele lichaam.

Volgens wetenschappers bestaat de roeibeweging uit 65-75% beenwerk en 25-35% bovenlichaamswerk.

Dit zijn de belangrijkste spiergroepen die je gebruikt tijdens het roeien: 

  • quadriceps
  • kuiten
  • glutes

Als je roeit, train je ook spieren in je bovenlichaam, waaronder je:

  • borstspieren
  • armen
  • buikspieren

Je beenspieren worden voornamelijk gebruikt tijdens het afzetgedeelte van de haal, 

Beste roeitrainer

2. Roeien is een efficiënte training

Als je weinig tijd hebt, kan de roeimachine je helpen je doelen te bereiken.

Omdat het een full-body training is, train je de belangrijkste spiergroepen en krijg je zowel een cardio- als krachttraining.

Bovendien is bekend dat korte uitbarstingen van intensieve oefeningen, zoals high-intensity interval training (HIIT), de hartfunctie en het zuurstofverbruik na de oefening verhogen. Met andere woorden, je verbrandt meer calorieën nadat je training is afgelopen.

wat zijn de voordelen van roeien

3. Het is een goed alternatief voor de loopband of crosstrainer

Wanneer je kijkt naar de fitnessapparaten in de sportschool, kun je in eerste instantie de roeimachine over het hoofd zien.

Maar als je het roeien vergelijkt met trainen op andere cardio-fitnessapparaten, zoals de loopband en de crosstrainer, kan de roeitrainer beter voor je zijn. 

Met een work-out op de hometrainer of loopband train je voornamelijk je onderlichaam, terwijl de ergometer een volledige lichaamstraining biedt.

Hoewel zowel de roeimachine als de crosstrainer zowel het bovenste als het onderste deel van je lichaam trainen, vereist de roeimachine meer inspanning van je bovenlichaam en buikspieren bij elke haal.

4. De roeimachine is geschikt voor je home gym

Een loopband of een rek met gewichten kan behoorlijk wat ruimte innemen in een thuisgym, vooral als je woonkamer ook dient als trainingsruimte.

Veel roeimachines zijn opvouwbaar zodat je ze kunt opbergen als je ze niet gebruikt – een groot voordeel. 

top 5 roeitrainers

5. Je bouwt kracht en uithoudingsvermogen op

De combinatie tussen krachtinspanning en cardio tijdens het roeien helpt zowel kracht als uithoudingsvermogen op te bouwen.

Kracht is je vermogen om in een zeer korte tijd maximale kracht uit te oefenen – denk aan touwtjespringen, sprinten, of slaan tegen een bokszak.

Als je correct roeit, gebruik je je beenspieren om je lichaam naar achteren te stoten en je armspieren om daadwerkelijk te roeien, beide vereisen kracht.

Uithoudingsvermogen is het vermogen van je lichaam om een activiteit, zoals roeien, gedurende een langere periode vol te houden.

Beste roeitrainer

6. Roeien is goed voor je hart en longen

Als cardio-oefening versterkt roeien je cardiovasculaire systeem, dat bestaat uit je hart, bloedvaten en bloed. Dit systeem is verantwoordelijk voor het transporteren van belangrijke materialen, zoals voedingsstoffen en zuurstof, door je lichaam.

Omdat roeien zo’n intensieve training is, moet je hart hard werken om meer bloed naar je lichaam te transporteren. Dit kan de kracht van het hart verbeteren.

Dit kan voordelig zijn voor mensen die hartproblemen hebben of het risico lopen op hartproblemen. 

Ook interessant: wist je dat je kunt afvallen door een uur per dag te wandelen.

7. Lage impact op je gewrichten

Roeien verbrandt serieus veel calorieën zonder extra belasting op je gewrichten. Het stelt je in staat om de beweging en het tempo te beheersen en is een geweldige oefening voor actief herstel.

Het wordt soms aanbevolen als oefening voor mensen in de beginfase van osteoartritis. Vaak zijn andere oefeningen zoals hardlopen of CrossFit niet geschikt. 

Cooling down na een intensieve roeisessie

Ga je voor of na het roeien stretchen? Of maak je gebruik van een foam roller? Strech dan altijd op een yogamat. Een yogamat biedt een comfortabel oppervlak voor stretchen, core-training en mobiliteitsoefeningen.

Het verbetert grip, voorkomt uitglijden en beschermt tegen harde ondergronden. Een eigen mat garandeert hygiëne en is overal eenvoudig te gebruiken voor effectieve workouts en herstel van je spieren.

Tot slot

Het is duidelijk dat roeien niet zomaar een alternatief is voor de gebruikelijke fitnessroutines. Het is een veelzijdige en effectieve oefening die zowel lichaam als geest ten goede komt.

Of je nu op zoek bent naar een workout die je hele lichaam traint, je hart en longen versterkt of gewoon een manier om fit te blijven zonder je gewrichten te belasten; roeien voldoet aan al deze criteria.

Dus de volgende keer dat je twijfelt over je workout routine, overweeg dan om de roeimachine een kans te geven.

Je lichaam zal je dankbaar zijn!


Warning: Undefined variable $default in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Warning: Undefined variable $alt in /home/customer/www/thehealthissue.nl/public_html/wp-content/themes/the-health-isseu/single-post.php on line 50

Dit artikel is geschreven door Jouke

Jouke is content marketeer en SEO specialist. Blogt op The Health Issue over sport, voeding en gezondheid.

Gerelateerde berichten